Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (76885 totalt) |
Honda Integra Type-R -98 - 331hk N/A!
Då jag har hängt här i ca två år och läst trådar och kikat efter bankörningar så är det väl dags att jag lägger upp lite info bilen som jag harvar omkring i på banan. Vi börjar där nuvarande set-up började, med andra ord när jag lyfta ur den gamla original motorn. För att ge plats åt en nyare från en Civic Type R -05 ![]() Montering av diffbroms i nya lådan (Quaife): ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rensat och garagelackat motorrum: ![]() Då Integrans växellåda är styrd av stag original, måste den byggas om till wirestyrning. Spakställ och wire från en Honda Accord -91: ![]() ![]() Numera 6-växlad ![]() ![]() Bestämde mig för att gömma alla kablar till belysning mm i innerskärmarna: ![]() Nya spisen: ![]() och så gott som redo motorrum: ![]() och nya ECUn (kaos ![]() ![]() På väg till målet: ![]() Klart! ![]() Vänstra oljekylaren för servo och den högra för motorolja: ![]() Kraftigare insug på väg i: ![]() ![]() Klar för i år på nya racefälgar(3,8kg/st) och nya R-däck: ![]() ![]() ![]() Det är givetvis lite gjort på väghållning och bromssidan med, Frambromsar från Honda NSX: [img] ![]() Lite extra stag (för bling-faktorn? ![]() ![]() Det sitter även Coilovers från omnipower monterade, med hårdhet 12/10 (fram/bak). Det som står på agendan nu är att fixa missljudet från växellådan (som jag skrivit om i en annan tråd). Samt montera camberkit runt om och ställa -3 grader fram och -2,5 grader bak. Sen ska jag straffa förra årets tid på 1.27.82 på Emmaboda Superstage ![]() _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Ytterst trevlig bil, som blir ännu trevligare.. AEM & lite lull på nya motorn ser jag, vad räknar du med att den lämnar för effekt? Bänkad? Vad händer med den tidigare B18C6-motorn
![]() Gött med så pass lätta hjul, plockade väck mina blingblingfälgar från vardagsbilen i veckan, 10,8kg styck i 16" ![]() Kör hårt, och lycka till ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
B18C6 motorn är såld.
Nuvarande motor räknar jag med att den ger 230+hk mappad och klar. För tillfället kör jag med en modifierad grundmapp som kanske ger 220hk, väntar på tid för ordentlig mappning på rullande landsväg. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Har sett din bil lite snabbt på flygfältet i karlstad i samband med konbanekörning för nått/
några år sedan och visst går den gött. Du har tagit bort japsdämparen nu ser jag, (läst om det på annat forum ![]() Riktigt med kärleksfulla bitar du har plockat på bilen, ser bra ut och bilen verkar ju för jävla potent ![]() Ska du prova lite rakt fram körning nu på söndag i karlstad? Lycka till med bilen och hoppas det löser sig med slutväxeln? eller vad det nu är som låter illa? Mvh Mathias _________________ Mathias Hellqvist |
||
Låsplattan som håller fast countershaft lagret har lossnat på nåt konstigt sätt. Plattan slog i sin tur sönder pinjonghjulet (det kallas väl så?) på countershaft, och vad jag fattat av WSM så sitter pinjonghjulet fast på countershaft så hela counter-shaft måste bytas
![]() Dessutom var counter-shaft lagret mos. Silade oljan när jag tömde, bådar inte gott när det ligger plastbitar från lagret med samt lite metall: ![]() Låsplattan som ställt till det hela, skruven som ska hålla fast plattan , samt det skadade lagret: ![]() Skruven som ska hålla plattan hittade jag bara en av och den satt på magneten... ![]() Skadade pinjonghjulet: ![]() Nu ska jag bryta ihop ett tag. Sen ringa Honda på måndag och bli rånad. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Är utväxlingen bananpassad på dessa små raketer? Vill minnas att det är ganska täta lådor iaf...men för att se saken från den ljusa sidan kanske det är perfekt läge att byta till en ren banslutväxel och få ännu bättre snurr ur börjarna?
Bara för att försöka vända ngt trist till ngt kul. ![]() |
||
Nytt counter-shaft och lager är beställt! Räknar kallt med att hinna få ihop den på torsdag.
Det stämmer Andreas, lådan är riktigt tät växlad och dessutom gjort för en bil med 17-tums hjul och lågt växlad även där. Så för min bil med 15-tummare är det lagom slutväxel för bana. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Fränt bygge! Hoppas det gick bra med växellådan och inte alltför dyrt. Vad kör du med för bromsbelägg på bana?
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Så nu är lådan fixad efter många om och men, hela midsommaraftonen fick stryka på foten
![]() Så här ser en Quaife ut innuti för er som inte kollat: Var inga fel på den iallafall ![]() Passade på att montera nya sitta-fast-bälten med: Sorry för kassa mobilbilder, men jag glömde den riktiga kameran i lägenheten. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Idag har jag varit på hjulinställning, tyvär så bottnade camberkitet fram så det blev bara -2,4 grader där.
Här är mina siffror iaf: Fram Vänster_____vinkel______Höger 2,34_______Caster______4,09 -2,38______Camber_____-2,36 -0,07________Toe_______-0,07 bak -2,48______Camber_____-2,44 0,06_______Toe________0,05 Vettefan varför castern blev så ojämn, jag kanske har kortare fjäderben där? _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Åkte ner 50 mil till Emmaboda i Lördags bara för att pajja kopplingen efter 3 repor
![]() Denna kopplingen lyckades jag köra hem 50 mil med ![]() Slirade en aning. Luddet är det som är kvar av lamellen mot tryckplattan. Som tur var så klarade sig lamellen på svänghjulssidan. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Men nu är den ihop igen!
Har en kompis i Hondaklubben som tog hem en Clutchmaster koppling till sig själv, men som jag lyckades "tvinga" till mig ![]() Verkar vara riktigt grym iaf, bör palla mitt kärrningslirande på kopplingen. [img]http://www.clutchmasters.com/shop/shop_image/product2/acura_stage3.jpe[/img] Kopplingen monterad och luftad och klar! Den känns bra mycket hårdare än original, men inte för hård. Måste tydligen köras in 500 miles med, hur ska man palla med det? Känns riktigt skönt att ha bilen rullande såpass snabbt igen. Nu ska jag montera det sista och ta en liten provtur. _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Mappad och bänkad med effektsiffror före och efter (i motor):
Tack till WeLav och Redrum. Ska bli skoj att sträcka ut bilen med den nya mappen på Gelleråsen till helgen ![]() _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
Fin effektkurva. Det är väl Vtec systemet som ger hoppet på vridmomentskurvan vid 4700 rpm?
Toppeffekt ligger över 8000 varv! Satan i gatan. Min motor varvar bara till 6800 rpm ![]() Det är ju bara för dig att ligga mellan 6000 och 8200 rpm på banan så kommer du ha rejält med effekt på alla växlar. Var någonstans gjorde du mätningen? Vad kör du med för styrsystem? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Re:
Det är det som är fördelen med VTC,( justerbar kamtid och variabel lyft.) ![]() Han kör Hondata K-Pro PRB. Standalone plug'n play ECU till Honda byggd på Hondas egna ECU'er. Fin kurva Asse! K20 i the shieet ![]() _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Bjussar på en liten konbanefilm:
http://www.youtube.com/watch?v=C2pnQ _________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (76885 totalt) |