Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 9 besök senaste veckan (85970 totalt) |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
||
Du har verkligen lyckats med den bilen!! Riktigt snygg. JAg gissar att den är ganska snabb också.......
Hur ligger den till i varvtid på mittsverigebanan? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Tackar. Jo den rör på sig ganska bra, skulle inte varit fel med 100 hk mer och slicks då skulle det gå att åka riktigt fort. Har aldrig mätt någon varvtid, får ta och göra det nästa år för i onsdags var det sesångs avslutning för min del av banåkandet. Ev. kanske jag tar några varv mad lancian om abstinesen blir för stor. |
||
Hur har det gått med denna... Har du gett upp hoppet om registrering?
Jag satt och tittade på nätet och snubblade på denna firma som säljer nya reproducerade chassienummerplåtar till bland annat Austin Healy Sprite: http://www.scottsoldautorubber.com.a Kolla deras artikelnummer "CP313" på http://www.scottsoldautorubber.com.a Köper du en sån och stansar in chassienummer och ett motornummer från en BMC A-motor så måste det ju vara ok! Du får givetvis repa och "åldersbehandla" plåten också. När de frågar hur du fått tag i den så säger du att tidigare ägaren till bilen lyckades hitta den efter att ha letat hemma! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Skyltar har jag redan hemma så det ær inte problemet. Problemet ær att jag måste bevisa att det ær den bilen. Sen motornummret på en gammal A-motor behover man inte skriva in i chassie plåten for det ster Engine nr: see engine på skylten |
||
ok, då missförstod jag vad du skrivit. Fattade det som att du saknade skylten och de såg det som ett ett av grundproblemen.
Väldigt trist i vilket fall... Det är dock ett problem som egentligen skulle kunna drabba vilken reonverad eller ombyggd bil som helst. Hur man kan bevisa att det är samma bil, såvida man inte har en kontrollant som sitter och vaktar hela tiden? Många så kallade veteranbilar är ju för övrigt helt nybyggda med bara någon enstaka del i original och de godkänns glatt av SBP. Med hjälp av omfattande fotodokumentation borde det gå utan minsta problem... Synd att det ska vara så svårt att argumentera med dem! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Har lagt upp filmen från provkörningarna på youtube ifall någon vill kunna se den, för one tillåter inte filmer.
http://youtube.com/watch?v=2AUCzytsw |
||
Gör ett rejält trådlyft så kan diskussionen om hur denna bilen ska tas förbi SBP tas här istället. Borde gå att få hjälp och tips av någon SFRo'are?
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Jag har försökt hjälpa lite tidigare men det är ändå ett besiktningsorgan (Bilprovningen, Carspect, DEKRA etc,) som ska göra själva regbesiktningen. Men som sagt så tror jag läget är lite annorlunda nu.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
om jag skulle göra en sån där ursprungskontroll då borde det ju vara någon högre upp än en besiktningsgubbe som säger att min bil är min bil?
eller vilka privata besiktningar finns det som får regga om byggen så man kan prova att åka till dom? |
||
Ursprungs koll borde vara högre grad på ja, sen har du ju dom som TheRealPinto nämner som jag tolkar det som kan göra regbes också. Får man fråga Varför bes.mannen påstod att det inte var rätt bil? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Grejen är att ursprungskontrollen kollar att papperen är ok (inte anmäld stulen, skrotad etc.) medan det är besiktningsorganet som kollar att papperen rimligen hör till bilen och "tekniskt identifierar" bilen. Så det ena är egentligen inte mer värt än det andra.
I Norrland ( norr om Stockholm...) har AB Svensk Bilprovning såvitt jag vet ännu inga konkurrenter. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det saknades en liten plåt med ett chassi nummer som gjorde att han sa ifrån helt och hållet, men innan han upptäckte det var han negativ mot det mesta.
Men det måste väll finnas någon mer norrut än Ystad, där jag hört att dom får regbesikta? |
||
Carspect och DEKRA finns väl i Stockholm i alla fall. Men m de är "snällare" än ASB är väl inte säkert.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
NU är den äntligen besiktigad!
Tog bara 6 år att få igenom den... Farsan hittade org chassi plåten till spriten när han städade uthuset i somras och besikningsmannnen som krånglat till allt för mig tidigare hade fått sparken då tyckte jag att det kanske finns en chans att få igenom den och när jag pratade med en på sfro så tyckte han att jag helt enkelt skulle boka en tid i Gävle för där är dom bra så jag gjorde det och åkte dit i dag. När jag kom dit kom besiktningsmannen ut och kollade på bilen och sa att den här känner jag igen, från några bilder som cirkulerat för några år sedan och att det var bilen som försökts besiktas utan en sfro besiktning. Jag tänkte nu är jag körd, men sa som det var att jag hade tappat bort chasi skylten men hittat den nu och att den visst var sfro besiktad. Han blev lite förvånad när jag visade att jag hade sfro pappren med mig men sen tyckte han att det skulle inte vara några problem att besikta. Det visade sig att den som jag besiktat hos tidigare hade ljugit ihop ett mail om att det ev inte var min bil och att den inte var sfro besiktat innan, inte konstigt att jag har haft ett helvete med bilprovningarna sen dess. Hädanefter åker jag till Gävle när jag ska regbesikta något, för där är de både trevliga och bilintresserade |
||
|
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 9 besök senaste veckan (85970 totalt) |