Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför "saknas" vissa märken här?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (20118 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Utan att jag minns vad vi kom fram till för ett tag sen så vill jag påstå att vi har en väldigt stark koncentration här av folk som kör BMW, Porsche och bilar från det som skämtsamt fått heta "1.8T-koncernen". Några inslag av italienska bilar finns också, men sen är det dåligt med märkesspridningen. Vad beror det på?

M Scotte skrev:
Dock tycker jag det är synd att det inte finns fler hondaförare härinne. >

I fallet Honda så misstänker jag att det inte normalt ses som en bil för aktiva förare. De flesta Civic Type-R som säljs verkar användas för att köras rakt fram med om man ser koncentrationen på Bilsports En dag på Strippen...

Är det märkesklubbarna som har för få evenemang så att man inte blir intresserad av att svänga?

Det kanske bara är jag som inte ser annat än tyska vagnar?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Det finns tre Miata-ägare här i alla fall. alltid nåt...

krabi

Här sen Dec 2002

Det finns väll ägare från de flesta märkena här, eller?
BMW, Audi, Porsche - eller menar du att det finns fler än dom?

En anledning kan vara att vi är såpass banracinginriktade så att alla "omkringmänniskor" som mest pysslar med styling och plast inte vågat sig hit - och det har gjort att märkesspridningen är baserad på hur många vettiga racingmodeller varje bilmärke har tillverkat.
och då är det mest Alfa-Romeo, BMW och Porsche (för vettiga pengar och som jag kommer att tänka på så här direkt) ägare som dyker upp.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Skulle tro just för att de är bilar som oftast associeras med att rejsa!

När det handlar om 1.8T koncernen (som är en helt rätt bemärkelse ) så är det iaf i mitt fall en komprimiss, 0.75 bl körning, 60 mil utan problem, 1.28 på gelleråsen ( ) i originalbil, in med dator och 6 ica kassar i skuffen utan att ta bort baslådan.
Komprimiss var ordet.

När det handlar om Saab och Volvo och kanske t.ex. Rover så är det märken som inte (visst finns det undantag) är direkt eller alls inriktade på sportig körning, och då finns givetvis inte heller dessa ägare registrerade på rejsa.nu

Vellinge
Här sen Jan 2003

Jag fattar inte varför inte fler köper Honda som svängabil?
Finns det ett bättre utgångsläge för en framhjuldriven bil?
Svar nej.
För att bli frälst på honda måste man gilla och framförallt förstå teknik.
Dessutom är det rätt mycket "tuffare" att köpa en bil ur VAG eller BMW:s sortiment. Då behöver man aldrig försvara sitt bilval.
Vår japankonspiration(SSi,200SXOGS,HPC) håller i ett antal välbesökta banträffar, men då är man redan med frälsta människor.
I HPC börjar vi få fler och fler som är intresserade av att köra bana, men att 70st av 550medlemmar gör det hjälper liksom föga.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Enligt senaste nytt i motorpressen är de nya Röver-bilarna rätt sportiga.

Jag såg faktiskt en SAAB 9-5 Hirsch på Ringen
och massor med Volvo. De hade gula saftblandare på taket och så stod det 'safety' nånting på dom.

En svart Supra TT dök upp också. Han tog ett varv på parkeringsplatsen utanför Ringen och drog sedan, troligen helt förskräckt.

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Volvo kanske kommer dyka upp snart med tanke på deras nya r-bilar med öhlins dämpare, bra bromsar och sånt. Tänkte jag skulle försöka provköra en sådan vid tillfälle så att man får en hum av vad de har att erbjuda...

/Johan

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Det finns faktiskt rätt många Saab-människor här Anledningen tror jag är att STCS anordnar 4-5 banträffar varje sommar där konbana är ett stående inslag. Att sedan bilarna i originalutförande inte är så värst lämpade för bankörning gör ju att det behövs kunskap av den formen som finns här thumbs up

Men visst, det finns rätt många som skriker BMW E30 M3 så fort frågan om vilken bil man bör köra dyker upp... Själv är jag mer imponerad av Mr Abarths och t.ex fulings bygge än av någon som köpt en "färdig lösning" och presterar bra tider på Superstage. Att envisas med att en mer eller mindre hopplös konstruktion SKALL gå att få bra är beundransvärt

MGB GT 1967
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Fast hos Saab och Volvo ligger komprimissen alltid åt komforthållet.
Ska det vara kompromiss åt banåka hållet är det M3 eller EVo6 eller liknande som gäller

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Nog finns det några saabar här i alla fall.. men bristen kanske beror på att det krävs en del färändringar. Inte så många som är så intresserade av att mekaom framvagnen för att få mera caster... dom flesta jag snackat med vet ju inte vad det är.. Tittar man på volvo&saab-forumen så är det mest rattlås som gäller. Det snackas om "jag körde ifrån den å den porschen", men skulle det svänga så blir det andra bullar

Som sagt racingtraditionen är inte så start hos tex stcs. Det såg jag utmärkta exempel på i superstage dagen innan rejsa va där. Tex burnades det rätt friskt innan dom åkte iväg MED gatdäck... spann hejdlöst på rakan..

Jag försöker propagera för rejsa-kulturen.. går lite framsteg i alla fall

Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

här finns ju ett par subaru förare också... visst bmw och porsche känns dominerande men de är väl helt enkelt bättre för banåka i "originalskick" eller nåt. jag tycker inte det är så farligt dålig spridning hur som helst. Det är ju svängarna som räknas, inte bilarna man svänger med?

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Fast hos Saab och Volvo ligger komprimissen alltid åt komforthållet.

Det tycker jag nog gäller fleralet moderna BMW, exempelvis. Och innan nån blir upprörd så får jag tillägga att det gäller min MR2 också! För att inte tala om alla andra Toyotamodeller, huh, det är thumbs down på dom.

Volvos T-gul var väl rätt räsig? Vill minnas att flertalet kunder var missnöjda med komforten

JohanR

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Mats Friberg:
Själv är jag mer imponerad av Mr Abarths och t.ex fulings bygge än av någon som köpt en "färdig lösning" och presterar bra tider på Superstage.

Tack dessa ord värmde.

Jag skiter i vad folk åker i utan det är dess attityd. Finns inget roligare att prata med folk som är lika skruvad som en själv fast med ett helt annat fabrikat. BARA de inte är märkesfiksrade, ännu värre är det om de bara köptbilen som statussybål och ratten bara är något att hålla sig i ;)och ser folka med andra biler som något katten släpat in.
Några sådan avarter är vi helt befriade ifrån här thumbs up

Så Volvo, BMW, Saab, Honda spelar ingen roll. Alla bilar har fyrahjul, nästan alla , och går att svänga med. Men förutasättningar är bara olika bra.

Vargön
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Så Volvo, BMW, Saab, Honda spelar ingen roll. Alla bilar har fyrahjul, nästan alla , och går att svänga med. Men förutasättningar är bara olika bra.

Hehe...nästan alla....undrar vad en bra tid i superstage är för en Bond eller en Messerschmidt..
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Märkesklubbarnas banmöten/slalomkörningar osv. har säkert stor betydelse för valet av bil...nu har det ju blivit betydligt fler icke-märkesbundna möten och allt fler märkesklubbar har banmöten. När jag började med banåka så var det i stort sett bara Porsche, Alfa och BMW som hade banmöten, å ev några sportvagsnklubbar (ofta med stenhårda antagningsregler). Det styrde i alla fall mitt val av bil (Alfa då och senare både BMW å Porsche)...

Fast jag tycker ändå att det är ganska stor spridning här med allt från DeTomaso Pantera till A112 Abarth. Det är i mitt tycke en starkt bidragande anledning till rejsa.nu:s charm thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

M Scotte skrev:
Svar nej.
Dessutom är det rätt mycket "tuffare" att köpa en bil ur VAG eller BMW:s sortiment. Då behöver man aldrig försvara sitt bilval.
Vår japankonspiration(SSi,200SXOGS,HPC) håller i ett antal välbesökta banträffar, men då är man redan med frälsta människor.
I HPC börjar vi få fler och fler som är intresserade av att köra bana, men att 70st av 550medlemmar gör det hjälper liksom föga.

Varför måste man gilla och förstå teknik för att bli frälst på Honda?
Är de inte roliga nog att köra?
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Tittut!

Är själv lite förvånad över att det är så pass få Puggar som används för bankörning, 205 och 306 GTi bl.a. är ju inte så oävna för att vara framhjulsdrivna. Men två till från PSCOS har jag sett här. Men när det blir lite mer kontinuitet i banåkat i PSCOS, så kanske det blir fler...

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

johann skrev:
M Scotte skrev:
Svar nej.

Varför måste man gilla och förstå teknik för att bli frälst på Honda?
Är de inte roliga nog att köra?

Upps.......
Lite bortgjord.
Min tanke var mer att unga killar kan mycket väl kan tänka sig att köpa en Honda CRX eller likn, men de stannar sällan kvar då oftast är på väg till ett nytt mål tex en VR6 eller T4:a. De stylar sin CRX och använder aldrig bilen till det den var tänkt för.
Ungefär som att köpa en P RS-bil och sedan gå tillbaka och klaga på komforten och den klena utrustningen.
Hade fler killar eller tjejer som är intresserade av bankörning köpt Honda tror jag att ännu fler hade fått upp ögonen för vad dessa bilar är kapabla till. Tyvärr har TF&TF gjort oss en enorm björntjänst då de flesta som köper Honda Civic eller CRX vill styla dem som ett urklipp ur danmobility.

De lär sig inte tekniken bakom varför just Civic tex fick triangellänk istället för Mcpherson. De är inte intresserade av att man sitter i en bil som är konstruerad av ingenjörer som har jobbat med F1. Att motorn och växellåda har en massa exotiska material och behandlingar som först tio år senare används av andra märken. Därför anser jag att man måste vara lite av ett teknikfreak för att bli riktigt biten av Honda. Bilarna talar för sig själv, men för att bli biten måste man förstå tekniken.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

När jag räknar så får jag det till minst 6st Opel ägare på forumet.

Det tror jag beror mycket på att OSC arrangerar eller är med arrangör för många banträffar thumbs up

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag hade tänkt att åka Renault. Med risk för att bli idiotförklarad dock

Skulle ju kunna köpa en Bmw 318is som säkert är ett "bättre" val men det är ju kul att vara annorlunda.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Wärhner skrev:
När jag räknar så får jag det till minst 6st Opel ägare på forumet.

Det tror jag beror mycket på att OSC arrangerar eller är med arrangör för många banträffar thumbs up

6 är ju inte så många av 855 registrerade användare...
Förhoppningsvis finns det väl några fler ändå.

Egentligen tycker jag inte att det är så märkligt att BMW och Porsche är överrepresenterade. Deras modeller är utvecklade för folk som gillar bilkörning vilket förmodligen inte Opel hade överst på listan när drog strecken till det som skulle bli en Kadett.
Det är väl ett sunt tecken att Rejsa-besökaren kan göra vettiga val och inte behöver skaffa säng och pentry till garaget för att ha något kul att åka med.

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (20118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande