Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vattentät låda att montera ECU i ?
5091 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Pga begränsad kabellängd måste jag montera ECU:n i motorrummet och undrar om nån vet var man kan köpa en låda lämplig att montera ECU:n i ?

Måtten bör vara minst 250x200x50 mm.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

utan att ha letat, elfa borde ha något lämpligt..

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vattentät låda att montera ECU i ?

Mats Karlsson skrev:
Pga begränsad kabellängd måste jag montera ECU:n i motorrummet och undrar om nån vet var man kan köpa en låda lämplig att montera ECU:n i ?

Måtten bör vara minst 250x200x50 mm.

Det finns några punkter att tänka på här.
om många lågomiga spridare ska hanteras av ecu:n så avger den värme och behöver en viss luftcirkulation.

Det är inte lätt att få tätt runt kabelutgångarna.

Hur man än tätar så blir det kondens (konsigt nog) i lådan. Det är ju både varmt o kallt om bilen körs på vintern. (Jag förutsätter naturligtvis vinterrace, något annat än rejs är inte aktuellt i denna spalt). Även vattentäta klockor kan få imma på insidan av glaset vid bad, som exempel. Och kondens är ingen hitt i en ecu.

Jag skulle rekomendera någon form av fuktskydd som är tillverkat av aluminiumplåt och bockat på ett sätt
så att luft kan cirkulera och hålla torrt, men att inte vatten kan nå boxen.

MVH
Göran

Eslöv
Här sen Apr 2006

nått som används inom bilindustrin i liknande sammanhang är gore-tex.

om man tycker det är synd att slakta jackan för detta ändamål så finns det andra lösningar. t.ex ett tättvävt tyg som behandlas med impregneringsmedel.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag vet inte om det var helt fel tänkt men det är ju näst intill omöjligt att hindra fukt från att ta sig in så jag var inne på en ventilerad låda med dräneringshål och lutande botten, ECU:n upplyft från botten med en aluminiumprofil så inte vattnet kommer åt underifrån och sugs kapillärt in.
Lät bättre än det ser ut!

Jag använde den aldrig men kommer nog att göra det för att gömma ful el i motorrummet senare.

Se sista inlägget:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33529&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Ytterby/Kungälv
Här sen Okt 2004

Re:

hauge skrev:
nått som används inom bilindustrin i liknande sammanhang är gore-tex.

om man tycker det är synd att slakta jackan för detta ändamål så finns det andra lösningar. t.ex ett tättvävt tyg som behandlas med impregneringsmedel.

Finns ventilationspluggar till elkapslingar med detta i

VET att Elfa har men hittade inte vid en snabbsökning på hemsidan ...

Denna sortens pluggar iaf, med gore-membran i.

Har använt dem i många konstruktioner på jobbet där elskåpen sitter i besvärliga miljöer

Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-)
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004

enklast att undvika direkta vattenansamlingar måste vara en stående konstruktion där kretskort/ecu står på högkant och monterad med distanser mot sida samt med ert lämpligt avstånd från botten där ett hål för fukt/temp växling med motorrummet finns. Om man får tag på en bottenventil i gore-tex alt.. pressade metallkulor är det en bonus.
fungerar i mastmont..låor

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: Vattentät låda att montera ECU i ?

Göran Malmberg skrev:
Även vattentäta klockor kan få imma på insidan av glaset vid bad, som exempel. Och kondens är ingen hitt i en ecu.

Dåliga klockor i sådant fall. Tillverkare av dyrare klockor testar vanligen sina i trycksatt vatten innan leverans, de som immar kasseras. Dock skulle jag tippa på att de monteras i någon sorts kontrollerad atmosfär så att man inte stänger in fuktig luft i lådan.

ECU's för motorsport brukar annars vara kapslade för att uppfylla IP67, de klarar mao vattenstrålar och nedsänkning i en meter vatten. Ofta är då "lådan" fräst ur ett stycke aluminium eller i gjuten magnesium/aluminium medans anslutningarna är enligt militär specifikation. Ska man tillverka en egen låda så får man nog köpa värmeledande tape eller liknande för att se till att värme från kritiska komponenter kan ledas ut i höljet. Höljet kan ju också vara försedd kylflänsar. I ex. F1 så har det varit vanligt att styrboxen placerats under kylluftsinloppet i ena sidepodsen, på så sätt hamnar vikten lågt och den får kylning.

I serieproducerade motorer så förekommer det att man monterar styrboxen direkt på motorn, men i de fallen så tror jag man använder "hybridchip" i elektroniken vilka är mer tåliga mot värme och vibrationer. De har sannolikt lättare att fixa tätningen av höljet också, med processer man inte fixar hemma i garaget.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jaha... blir väl att gjuta in hela kokan i polyuretan eller nått.

Nämen allvarligt alltså... tro det snart blir lite overkill i diskutionen. Kom själv på hur jag satt o funderade på mer eller mindre avancerade lösningar. Blir lätt så när ett gäng teknikintresserade sitter o trissar varandra.

"Ta vilken låda som helst" som inte läcker som ett sått.. lämpligtsvis en sån forgjuten/pressad låda där bara en gavel är öppningsbar. Placera den nånstans o motorrummet där det inte blir direkt stänk/dropp på den. Gör ett litet hål på den om det behövs i underkant stort nog för luftväxling, men tillräckligt litet så att spindlarna inte flyttar in. Låt tåtarna gå ur lådan nedåt. Vid behov så sätt ett skydd mot fartvind/stänk framför den

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

En enkel lösning måste väll vara att ta en gammal KE/motronic eller dyl låda
å sätta använda detta som låda?

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Snillet
Ytterby/Kungälv
Här sen Okt 2004

Finns pluggar av den typen jag nämner ovan som är klassade för IP67/68, en bra lösning på kodensproblemet om man inte har möjlighet att försluta lådan i ett riktigt snustorrt rum.

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Snillet skrev:
Finns pluggar av den typen jag nämner ovan som är klassade för IP67/68, en bra lösning på kodensproblemet om man inte har möjlighet att försluta lådan i ett riktigt snustorrt rum.

Bara för att lådorna är vattentäta betyder det inte att det inte kan komma in vattenånga. om man inte ska gjuta in elektroniken så kan man ta IP67/68-klassade lådor och montera in elektroniken i och precis innan man skruvar på locket så slänger man in en sådan där saltpåse som används för att absorbera fukt hos halvledare under transport och lagring.

Snillet
Ytterby/Kungälv
Här sen Okt 2004

uhm, ånga e lurigt.

Citera
Skruva banåkabil
5091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande