Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16V -88 ----- Nisse 1967-2020 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 6 besök senaste veckan (73337 totalt) |
Efter att ha varit uppvuxen med VW så var valet inte svårt när Golf GTI presenterades 1976. Jag har fortfarande kvar numret av VW-Forum där den var med på baksidan. -En sådan skulle jag ju bara ha!
Det dröjde till 1987 då jag köpte en mk1 från 1981. Fast den var ju lite trött och lite burkig så därför slog jag till när jag hittade nuvarande 16V på Björstigs i Lidköping 1990. Den var helt original när jag köpte den och undan för undan har jag förädlat den till en trevlig liten leksak. Jag gillar diskretion och har därför valt ett beskedligt yttre med bibehållet originalutseende av karossen. Jag tycker också om modifieringar som ser original ut. Sedan våren 2005 så sitter det en skruvbur från Heigo i den och bara för att man har bur så vill jag inte få hörselskador så därför finns all isolering och samtliga mattor kvar. Eftersom buren skulle gå genom brädan så skaffade jag en annan bräda som jag också lämnade in för flockning. Vagnen är omtypad för en passagerare. Innehållsbeskrivning: Koni skruvben. Eibach krängningshämmare. Bonrath polyurethanbussningar runt om. Sellholms topplagringar fram för att kunna ställa camber och caster. Uppstagad bakaxel med uniballs. OMP övre och undre främre fjäderbensstag. Momo Nascar stol med Schroth 4-punktsbälte Momo Corse mod07 moccaratt med 50 mm aludistans. Sänkt rattstång. Heigo skruvbur. Flockad bräda. Supersprint extraktor och avgassystem. 280mm bromsar från Golf G60 som ibland hindras att rotera av blå Pagid belägg. Motorn är på 1.8 l (original) och är byggd av Sweber Autosport utanför Vara (R.I.P). Den innehåller en Z27 och en Z7 kam från Enem, har ställbara drev, är portad och inmatchad, balanserad och utvägd, svänghjulet är lättat. Extra Setrab oljekylare utöver originalets vattenkylda. Peloquin torsendiff samt deras "80%-kit" vilket ger en viss diffbromsverkan. Motorn är injusterad av Christos på Autokinito i Uppsala. En hel del annat osynligt smått och gott för att allt skall lira tillsammans och för att jag skall få leendet jag har på en av bilderna. 165,2 hk vid 6630 rpm 179 Nm vid 5990 rpm OZ Superleggera 7x15 + Toyo Trippelåttor 195/50-15 för banåkning och BBS LeMans 7,5x17 + Falken FK452 215/35-17 för gatan. Bästa uppmätta tid K-Ring: 1:05.40 Bästa uppmätta tid N-Ring: 9:07 BTG Bästa uppmätta tid S-stage: 1:32.19 Anno 2004 Anno 2006 (Bild av Jocke "Lillen" Hellqvist) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tjena Nisse,
Kan bara säga Mer Cleant blir det inte!! Vad åker du med för hjulvinklar?? _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Tack! Nu blev jag glad! Cleanare skulle den ju iofs kunna vara, men då blir det inte snyggt tycker jag. Enda vinkeln jag minns i huvudet är 2.5 grader neg. camber fram. Bak är den original. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Ja den går inte av för hackor! Fast det ser ut som om den saknar en VW Beta originalbandare. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Sädär skulle jag vilja ha min 318is...I samma stuk alltså...tro inget annat...
Nisse. |
||||
Nja, jag tror att du innerst inne är såld på framhjulsdrift. Motorn påminner ju en del om din iallafall förutom att min är lite roligare _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
När tom min far som inte är ngn fantast av grävlingar numera åker "en trimmad j***a engelsk Golf Gti" (Annat uttryck för Mini Cooper S. Killen som utttalade detta åker föresten bla Kadett GSi på bana. Alltså ett försök till att vara nedslående. ) kan även den mest inbitna byta sida... Eller, ska vi säga som så att är det lika fin ballans som i MCS så kan man leva med grävlingsdriften. På pappret är ju våra maskiner väldigt lika och jag vill nog säga att min är kul och varvvillig, men riktigt lika rapp som Golfens tror jag inte den är. Onödigt tungt svänghjul och bara en nedväxling istället för tät låda gör att den känns liiiite segare. Kanke är ganska jämnsnabb, men kännslan är lite annorlunda. Har en polare som försöker "lura" på mig hans gammla Schrickkammar... Gissa om man är sugen. Ihopa med lite större spjäll och LMM...och kanske annat avgassystem. Svetsa om grenröret lite efter beräkningar så det passar "ens behov" och kammarna. *nu drömmer ngn om en Nissebil...fast baserat på en 318is* Hör av mig när jag är "klar", för då kan vi göra upp på dendär slingan i Tyskland... Jag har aldrig kört där, men en Golf ska man väl rå på. |
||||
Robert, nu har jag fler vinklar att ge dig eftersom jag gjorde en hjulinställning idag...
Medelvärden av båda sidorna Camber Fram 2.8 grader Bak 1.7 grader Caster Fram 1.6 grader Toe Fram 0 grader Bak 1 grad _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Du Nisse...
En stilla undran bara. I kommentaren du har under dina inlägg står ju ngt väldigt vettigt om dekaler och plast osv... Men hur förklarar du dendär lilla plastbiten strax under framkanten på din motorhuv? |
||||
JA JA JAAAA!!! JAG VET!!!! Sluta tjata om den nu va! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Var ju bara EN fråga... Vaffö så upprörd? |
||||
Nu är det faktiskt så också, att det går fortare med plast. Viss plast alltså och grillspoilern är tillverkad av den sorten.
Men du som kan (?) en del om aerodynamik inser väl också att den sänker cw-värdet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Varför är VW-märket i grillen svart? Det är väl inte original? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jodå, jag tror att du behöver läsa på din VW-historia lite. På mk1 och 2 så har GTI-modellerna svart original. Vad har jag förresten gjort för att bli angripen på detta viset??? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
okej, men du har ju tagit bort skärmbreddarna, konsekvent? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Konsekvent var ett fint och passande ord anser jag...
Vad du gjort Nisse? Byggt en kanonbil som vi bara är avis på! Så vi fortsätter att hacka lite på dig. |
||||
Ärligt talat så har jag funderat på att sätta dit ett kromat märke, men det är ju inte lika cleant som ett svart. Fast CLeant är det ju iofs.
Tänk bara om ni visste hur märket bak ser ut... Jag får väl berätta... Jag har lackat det i bilens färg. Även "Golf CL" är lackat vinrött. Tyckte att det var lite plottrigt nämligen. Att ni inte hackar på mina backspeglar? Dom fanns inte lackade original. Angrip gärna mer så jag får tänka igenom vad jag haft för tanke bakom åtgärderna egentligen. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Först idag, när du i en annan tråd yrade om fastnålad hatt i bakrutan, insåg jag hur ball bilen är egentligen...
Helrätt med diskretrejsers. (fast plastbiten framför motorhuven... hmmm...) |
||||
Inte du också!!! Jag testade att plocka bort den förra året, men man är ju så van att den sitter där vilket gjorde att bilen såg ut som om den var förvånad med höjda ögonbryn. Nu skrev jag ju ögonbryn (vilket en del nedriga okunniga individer kallar grillspoilern), jag syftade givetvis på det mänskliga ansiktet.
Tja, nu är det försent att gråta, det skulle du tänkt på liiite tiiiidigareee. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTI 16V -88 ----- Nisse 1967-2020 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 6 besök senaste veckan (73337 totalt) |