| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Temperatur på insug
|
3225 besök totalt |
|
Temperatur på insug
om man känner på mitt insug på Golfen så är det så varmt att man nästan bränner sig på det. Gör det någon skillnad om man kan hålla det svalt? Luften kanske ändå inte hinner värmas upp när den rusar igenom? Fast det är ju ganska långa rör iofs... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Det gör nog en skillnad om du kan hålla insuget svalare, frågan är bara om det är såpass skillnad att du märker av det?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Jag inbillar mig att största andelen av värmen kommer i form av strålningsvärme från grenröret. Plenumkammaren ligger precis ovanför in mot torpeden och sedan går insugningsrören i en lång båge över toppen och in på framsidan.
Kan tändtiderna påverka tempen i insuget också? Avgastempen påverkas vet jag iallafall. Men kortfattat istället; Är det någon idé att försöka få bort värmen? Tjänar jag i storleksordningen 1 hk så tror jag att det får vara varmt. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
På många moderna racebilar och gammla 2T-Saabar är det inte ovanligt med rimfrost på insugen.
Vad jag vill komma med detta vet jag egentligen inte, men om spektrat är mellan svinhett och iskallt känns det som om det borde finnas en optimal punkt att sträva mot. Sen om den är en extrempunkt vet i katten. Jag hade tveklöst gått för kallast möjligt...men som du säger, effekten av det samma vet jag inte. Till särskillt Honda är det poppis med en isoleringspackning i ngn typ av palst mellan topp och insug. Ska ge en massa "dynosäkra", amerikanska kusar...
Men tänket är inte fel. |
||||
|
Re:
I dessa fallen går väl en bränsle/luftblandning genom rören? När den förångas så går det ju åt värme. På min så är det bara luft. Bränslet sprutas in först i toppen. K-Jet... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Värmeöverföringen mellan insuget och insugsluften är mycket liten för att inte säga försumbar. En eller ett par grader som mest.
Det sker ingen signifikant uppvärmning av luften mellan plenumkammare tills skarven mellan insug och port. Däremot är porten i toppen ganska varm liksom insugsventilen men den uppvärmningen är svår att komma ifrån och den är betydligt större. Mitt insug går som Nisses över toppen. Skillnaden är dock att även grenröret sitter på den sidan. Tills i år har jag byggt ett nytt grenrör och isolerat det med avgasbandage. Finns bilder i min projekttråd. Omöjligt att säga om det gör någon skillnad men helt dumt är det nog inte. Har man spjällhus som är uppvärmt med vatten kan man plocka bort den funktionen. Den behövs bara på vintern. Finns dock andra saker man kan ägna sig år som ger större nytta. Att det finns plastpackningar till Hondor beror nog mest på att man verkar kunna kränga vad som helst till Honda ägare
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Kan ju lägga till min lilla erfarenhet i ämnet. På stenåldersmotorer från Rüsselheim sitter insug och avgas på samma sida. Strålningsvärmen från grenröret hettar upp insuget rejält, men trots det hade jag insugstemp på runt 35 grader med turbomotorn. Mätte precis efter spjället.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Sant, men inte alla moderna racebilar har en lösning där spridarna sitter längre bort från porten...och fenomenet är ibland gällande i fallen med "toppmonterade" spridare. Svaret verkar dock vara att man inte ska lägga allt för stor energi på detta. Skärma av strålningsvärme från grenrör är väl dock aldrig en dum grej av flera skäl. |
||||
|
På moderna motorer med diagnosuttag kan man ofta läsa av vilken temp man har.....60-70 grader är inte ovanligt i moderna täta motorrum...man har alltid en del att vinna på fuktigare och svalare luft....5% är min gissning.
_________________ Stefan Hasselgren |
||||
|
På min "Golf"-motor sitter det en värmeskyddsplåt mellan insug- och avgasgrenrör.
om den gör någon nytta; 'har jag ingen aning om, men den skramlar en hel del.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Fuktigare luft kommer du nog mest förlora effekt på, fukten tar bort syre som annars kan användas i förbränningen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tänkte också på detta ibland när man körde 16v Golf, röret blev ju helt klart varmt när man hade eldat på lite, men kan det göra så mycket då egentligen på effekten? Att linda grenröret med värmebandage eller liknande kanske kunde vara nåt i.o.f.s. för att få ner tempen lite i motorrummet, eller tänker jag fel nu?
Annars tror jag ju på den här lösningen för kallare insug? http://www.vw-page.at/pics/treffen/2
_________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Temperatur på insug
|
3225 besök totalt |