Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30bakvagn - hur att köra (splittad tråd)
<<   1, 2
2657 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Westfield skrev:
Andrew, vilken p-plats var du på? om det ligger någorlunda nära, så kan vi ju senare i okt/nov när det kommer snö ta och träffas där nån sen kväll och sladda lite tillsammans. Jag tar givetvis Miatan och visar hur man gör. Jag brukar alltid börja vintersäsongen med en timmes "träning"

Iofs är regnträning ungefär lika bra. Verkar ju regna nästan varje kväll nu så det borde gå nästan att "planera" en dag.


Den precis utanför Hero(i)n City!
Det finns lite lampor och annat skit där, men när det inte står några bilar på parkeringen är det väldigt lugnt iaf.
Annars så är väll den tvärrs över gatan helt öde fortfarande, tror dom har flyttat på containrarna och allt det andra skräpet.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
krabu skrev:
Jag kan ställa upp och ge honom en kurs i våtkörning (är det motsatsen till torrköra? )...
Iofs går det nog inte så fort, men jag lovar att Andrew aldrig kommer bli som förr igen... ...och väldigt snart börja som jag, vänta ut tills det slutat regna ute för att plötsligt komma på att man visst hade ett jätteviktigt ärende någonstans.


Då ringer jag dig klockan 05:00 lite senare i höst när det regnar som mest på morgonen då?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andrew Petrykowski skrev:
krabu skrev:
Jag kan ställa upp och ge honom en kurs i våtkörning (är det motsatsen till torrköra? )...
Iofs går det nog inte så fort, men jag lovar att Andrew aldrig kommer bli som förr igen... ...och väldigt snart börja som jag, vänta ut tills det slutat regna ute för att plötsligt komma på att man visst hade ett jätteviktigt ärende någonstans.


Då ringer jag dig klockan 05:00 lite senare i höst när det regnar som mest på morgonen då?


Visst. Ring på du. Men jag kan inte garantera att jag svarar

Vi kan väl höras lite senare när det är lite svalare så får vi ta en tur till Ikea/Heron city. Sena kvällar funkar också.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Westfield skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
krabu skrev:
Jag kan ställa upp och ge honom en kurs i våtkörning (är det motsatsen till torrköra? )...
Iofs går det nog inte så fort, men jag lovar att Andrew aldrig kommer bli som förr igen... ...och väldigt snart börja som jag, vänta ut tills det slutat regna ute för att plötsligt komma på att man visst hade ett jätteviktigt ärende någonstans.


Då ringer jag dig klockan 05:00 lite senare i höst när det regnar som mest på morgonen då?


Visst. Ring på du. Men jag kan inte garantera att jag svarar

Vi kan väl höras lite senare när det är lite svalare så får vi ta en tur till Ikea/Heron city. Sena kvällar funkar också.


Du missade att jag skrev det där till Krabu va?
Fast sen när det blir snuskigt halt (läs när det snöar) så får vi ta en sväng förbi där så får du visa hur man gör
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



krister Andersson skrev:

En av dom stora problem på 323ti karossen är avsaknande av nån form av aerodynamik, Allt för lätt att vända på den pga , inget tryck på baken


Utrymme för aerodynamikutsvävningar för att få bukt med lätt bakvagn alltså. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Andrew Petrykowski skrev:
Du missade att jag skrev det där till Krabu va?


ooops. lite för starkt kaffe på morgonkvisten kanske

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Claes Haglund skrev:
krister Andersson skrev:

En av dom stora problem på 323ti karossen är avsaknande av nån form av aerodynamik, Allt för lätt att vända på den pga , inget tryck på baken


Utrymme för aerodynamikutsvävningar för att få bukt med lätt bakvagn alltså. thumbs up


Jupp , men problemet är att vill man ha vingen nere vid rumpan , så blir den väldigt hög , så bästa placeringen är vid skarven , tak bagagelucka

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
på vintern tycker jag det är skit lätt och åka brett lika som det är ruskigt blött ute. Men sen när asfalten är halv torr till torr tycker jag det är lite knepigare tycker det blir snåna ryck. Men det har faktist blivit bättre med en lite öving. Har fortfarde inte lär mig riktigt och styra med gasen på asfalt men det kommer


Nä, det är stor skillnad på snö, grus, våt asfalt och torr asfalt. Ju torrare, ju snabbare händer allting. Det är t.o.m. svårt att gå från torr asfalt till blöt, man har vant sej vid att ha kvicka reaktioner och de blir då för snabba! Men om det vore enkelt skulle alla hålla på med det och då vore det ju ingen sport... Dessutom kostar övningar på torr asfalt däck (750 mil på bakdäcken nu senast)

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



krister Andersson skrev:
Jupp , men problemet är att vill man ha vingen nere vid rumpan , så blir den väldigt hög , så bästa placeringen är vid skarven , tak bagagelucka


Så här skall det väl se ut?


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



Johan f.k.a M3E30 skrev:
krister Andersson skrev:
Jupp , men problemet är att vill man ha vingen nere vid rumpan , så blir den väldigt hög , så bästa placeringen är vid skarven , tak bagagelucka


Så här skall det väl se ut?



Sitter ju en ganska potent M3 motor där....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Frazze skrev:
glömde iX`en trots att jag ägt en..

Citat:
Sen går det att åka på bredden även på torr asfalt UTAN diffbroms, men det kräver viss brutalitet och det är inte alltid det lyckas...


Jo det VET jag om.....

Å e28 535..

_________________
Pelle Persson
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Det var mer än jag visste, satt det diffspärr som standard på dom?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Satt väl standard på M535 iaf. Men nu snackar vi väl om E30 i denna tråden iaf

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Johan f.k.a M3E30 skrev:
krister Andersson skrev:
Jupp , men problemet är att vill man ha vingen nere vid rumpan , så blir den väldigt hög , så bästa placeringen är vid skarven , tak bagagelucka


Så här skall det väl se ut?



Eller såhär


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



koni skrev:



Man ser ju i alla fall att det är rejält med downforce. Kanske lite för mycket eftersom bakre hjulupphängningen inte verkar klara så mycket riktigt.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Claes Haglund skrev:
Man ser ju i alla fall att det är rejält med downforce. Kanske lite för mycket eftersom bakre hjulupphängningen inte verkar klara så mycket riktigt.


Den sätter sig sådär mycket även utan vinge när han mejslar ner, pga väldigt mjuk fjädring och aggresiv fyrlänk. Sedan har vi snickrat så att bakvagnen bottnar inte förrän efter golvet tar i backen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Allmänt banåkaforum
E30bakvagn - hur att köra (splittad tråd)
<<   1, 2
2657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande