Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13666 besök totalt |
Nu har jag vägt shopping-Clion på samma våg som Mäkinen använde då han vägde sin CTR. (edit: Alltså inte vågen vid Hjulstakorset.)
Nästan tom tank och 90kg förare gav följande siffror: Total: 1180kg Fram 760kg Bak 420kg VF 380kg HF 360kg VB 200kg HB 200kg Det går inte ihop sig riktigt eftersom vågen har en upplösning på 20kg. Vänster bak flashade först till på 220, men stabiliserade sig på 200. Funderar på att flytta batteriet till skuffen. Är det en bra idé? |
||||
Saab 95 1969
Med ca 70kg dökött och med ca -30liter soppa(40liter totalt och ca 10kvar) Utan=Utan förare Med=Med förare Med Utan tot 1080 1020 Bak 440 400 Fram 640 600 H-sida 540 520 HF 340 320 HB 240 220 V-sida 560 500 VF 340 320 VB 260 240 Den våg ger mig gråa hår i förtid, får inte ihopp siffrona ![]() Edit: Tilllägg, bilen är helt olättad(std vikt) och är inte specielt naturlättad(rost) ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vägde min Golf mk1 GTI Special på Hjulsta-vågen och den visade 900 kg med ca 15 liter soppa och reservhjul. Orginalskick i övrigt, men okej det är väl lite tunnare plåt på några ställen.
(Tjänstevikt 980 kg enligt regbeviset) Får åka och mäta fram/bak och sida/sida oxå. Det finns hopp om att "rejsbilen" kommer under 800 kg. (oxå en mk1:a, i RS-version) ![]() _________________ /Calle |
||||
Vägde min bil idag på SBP. Okalibrerad våg men va f*n.
Utan förare och 1/3 tank. Tot. 1535. kg F. 780 B. 750 tot. 1530 V. 745 H. 790 tot. 1535 Med endast ett hjul på vågen blev det riktigt skumt. Vf. 362.5 Hf. 390 Vb. 335 Hb. 375 Blir det bra om man sätter 70 kg i förarstolen ? _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Jag vägde min scirocco mk1 på SBP i måndags och vågen stannade på
850kg inklusive 10-15 liter bensin samt reservhjul, domkraft och lite verktyg. Bakvagnsvikten stannade på 310 kg. Detta ger ungefär 64/36% viktfördelning.... lite framtung... Får försöka jämna till siffrorna lite i vinter.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Nu drar vi upp en riktigt gammal tråd här, men nånstans måste ju ens första inlägg hamna. Min Scirocco GTI mk1:a vägde 1020 med mig och en polare i, cirkus halv tank. Tom så vägde den 820 om jag inte minns helt fel, underbart!
också vägd i Hjulsta. _________________ Fabian Dahlberg |
||||
oooj, gammal tråd...kan uppdatera vikten på min Scirocco, i somras vägde den 840kg med bur och full tank... tyvärr ingår inte 74kg förare i den vikten
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ja, utan förare med några liter soppa och utan cab/cabställning. Den vägde ca 870 vid regbesningen, har jag för mig. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Nya bilar = tunga bilar
![]() Den gamla röda till vänster väger 756 utan förare med ca 10 liter soppa. Problemet är att den bara drivs framåt av 87,6 hk... ![]() Är avundsjuk på min kompis med Abarth 1000 TC, väger 590 kg och har 90-100 hk. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vikt
Min blybil (A3 TsQ) väger 1530 kg med full tank, 90 kg förare, 10" basinstallation. Vägd på vågen i hjulstakorset. 42 % bak 58% fram Trodde det skulle vara jämnare fördelning fram/bak p.g.a quattro. Raceklar: - 26 Sparcostolar -18,1 Basinstallation -14,9 Reservhjul -6,8 Vänster ryggstöd bak -11,7 Höger ryggstöd bak -5,8 Sittdynor bak -40 Bensin (20 l i tanken) +10 R-däck -10 Bantning 1530 - 123 = 1407 kg denna säsong som startar med challenge på lunda 16/4 Uppskattad effekt 285 hkr => 4,94 kg / hkr _________________ Christian Lindblom |
||||
om man vill ha en våg att jämnföra med finns det en i lunda industriområde också, det är ju inte många meter från den vid hjulstakorset.
(om jag nu fattar den vid hjulstakorset rätt, men det finns en nära e18 ungefär däromkring). Mantan väger 980 utan förare (eller vägde, och vad den väger med ny motor och låda vet jag inte, men det ska inte diffa mer än 10~20kg max). 924:an väger 1150 med mig och lite soppa i. Mantan är väl 65-35 eller så i viktfördelning ![]() Porschen rätt nära 50-50 tror jag. _________________ Markus Ålind |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 13666 besök totalt |