Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Definitionen av sportvagn?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2825 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

I min iver att få köra mer på bana utan att ta ett stooort banklån så jagar jag en klubb som låter mig köra med min standardbil. Sportvagnsklubbarna är riktigt aktiva på träff-fronten men där faller väl "min lille bil" inte under begreppet sportvagn.

Alltså vad är definitionen av sportvagn? Eller är det en anti-definition av typen "allt som inte är bruksbilar"?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ojojoj!!! Nu har du gett dig in i ett getingbo! Ungefär lika svår fråga som "hur långt är ett snöre"

Vissa menar ju t.o.m. att det MÅSTE vara en äldre engelsk bil med kasst elsystem från Lucas (lugn lugn alla anglofiler, jag skojar bara lite elakt ;-)

Får en fyrdörrars M3 vara med i ett sportvagnsgäng? Att det inte är en sportvagn kan jag absolut hålla med om. Men en sportig vagn är det ju helt klart

Kungälv
Här sen Feb 2003

Många sportvagnsklubbar är nog ganska liberala. En M3 borde väl vara helt ok.
Men vad är egentligen en sportvagn? Bra fråga, alla har sin egen uppfattning. Ser man till t ex Roadsportreglementet så är det en tvåsitsig bil som ej är baserad (karossens utformning) på en sedan eller kombimodell. Vissa 2+2 sitsiga bilar, t ex Alfa Bertone coupé, anses också vara kvalificerade.
Min personliga mening är nog att en sportvagn är en bil som är konstruerad för att huvudsakligen vara kul att köra och inte för att vara praktiskt. Därmed inte sagt att de två sakerna inte går att kombinera. Tonvikten ska dock ligga på nöjet och inte på komfort/lastprestanda.
Fast helst ska det vara en tvådörrars coupe eller cab med torftig komfort. Den behöver inte ens vara snabb, bara den är sportig.

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Hehe... min scirocco är orginalregistrerad för bara 1 passagerare dvs att den borde kunna kvala in som sportvagn... Sen att det går att fälla det minimala baksätet och få ett stort lastutrymme är juh endast en petitess.... Det går juh inte lasta så mycket i den om man ska ha bur i...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag kan även komplettera med frågan "Vad väger en sten", den är i samma svårighetskategori.

Nä, seriöst. Visst kan jag förstå den regeltekniska definitionen i någon av rejsingklasserna, och även förstå att en sportvagn är någonting mer exklusivt än en standardmässigt producerad bil... Definitionen ligger alltså nånstanst där Wankelsport nämnde "huvudsakligen vara kul att köra och inte för att vara praktiskt"...

M3 känns som "sportvagn", men M5 (som jag antar är mer komfortbil) då? Eller en BMW 318is? Min Saab lär inte platsa som "sportvagn", skulle då Robert R's banpreppade Golf GTi med bur platsa?

oj, känns som outforskat land, detta.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Tja, att bestämma vad som är och inte är en sportvagn är nog lika bra att ge upp....
Men, nu handlar det ju om ifall du skulle få vara med i någon sportvagnsklubb med din Saab eller inte. Jag skulle inte tro att det är något större problem egentligen. Skulle det vara det så kan du trösta dig med att du antagligen inte skulle ha trivts speciellt bra i en klubb med sån attityd ändå. I SVK Göteborg verkar det i alla fall finnas med folk som inte har bilar som normalt skulle ses som sportvagnar. På senaste licenskursen på Kinnekulle var det t ex en kille som körde Citroen DS23!
Ring till din lokala klubb, förklara att du inte har råd att köpa någon annan bil men ändå vill vara med i klubben och köra bana. Hade jag varit ansvarig i klubben så hade jag varit glad att få en ny medlem som vill vara med på aktiviteterna!

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Min högst egna idé om vad som är en sportbil/vagn är en bil som kommer bäst till sin rätt på banan.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Ring till din lokala klubb, förklara att du inte har råd att köpa någon annan bil men ändå vill vara med i klubben och köra bana. Hade jag varit ansvarig i klubben så hade jag varit glad att få en ny medlem som vill vara med på aktiviteterna!

Jo, nu var dock inte deras inställning sådan... Jag får nog leta banaktiviteter på annat sätt... (Jo, visst förstår jag deras idé om att genom att sätta viss nivå på bilarna så får de kanske bankörning med mer "vett och etikett" men lite tråkigt var det för mig)
Mooseman skrev:
Min högst egna idé om vad som är en sportbil/vagn är en bil som kommer bäst till sin rätt på banan.

Jo, och i den kategorin ryms ju även bananpassade standardvagnar i min tanke iaf. Kanske inte min Saab dock, men iaf en enklare bil med ex. anpassat chassie, bur & Sparco-stol?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Definitionsmässigt sas det en del i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2660&highlight=sportbil

Fast om någon har några mer tankar så bangar jag inte på att ta upp den igen

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Hoppsan! Borde lära mig sökfunktionen kanske...

*läser andra tråden!*

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

På Svenskt Sportvagns Meeting är det ju "gratis parkering för sportbilar". Tydligen så är det ganska tradigt att jobba vid infarten och dirigera bilar - fullt med personer som blir helt ilska när deras SAAB 9-3 2.0t eller stylade BMW 518 blir nekade gratis parkering för att "det inte är en sportbil".
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sportvagnsklubben i Jönköping är en eminent klubb som inte verkar banga för vanligare bilar om man bara gillar att använda dom på "rätt sätt"

Stockholm
Här sen Nov 2002

En sportbil har fyra hjul.
En sportbil är en coupé.
En sportbil har motorn bakom bakaxeln för optimal viktfördelning.
En sportbil har luftkyld motor.
En sportbil ser ut som en 911
En sportbil låter som en 911.
En sportbil heter 911.

PS. Snälla Forumchefen, kan jag inte få en Porschefanatikerstämpel.... DS.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sportvagnsklubben i Jönköping är en eminent klubb som inte verkar banga för vanligare bilar om man bara gillar att använda dom på "rätt sätt"

Verkar skoj! Bara för att jag inte har råd med en skoj bil så betyder det ju inte att jag inte vill ha skoj med min bil... *eh*

*Läser fortfarande den andra lååånga tråden!*

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Magnus K skrev:
Bara för att jag inte har råd med en skoj bil så betyder det ju inte att jag inte vill ha skoj med min bil

Vilken formulering! :

Då kan vi postulera att en sportvagn har motor, växellåda, bromsar och hjul med däck på och framförs oändligt nära idiotförklaringsgränsen, på så kort tid som möjligt och på en sluten asfalterad bana.

Så. Gå nu och köp dej en sportvagn och känn dej välkommen till gänget av sportvagnsägare!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

hovang skrev:
...och på en sluten asfalterad bana.
Jag vill påstå att sportvagnar inte nödvändigtvis behöver framföras på slutna banor.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
hovang skrev:
Så. Gå nu och köp dej en sportvagn och känn dej välkommen till gänget av sportvagnsägare!

Haha! Jo, som det stod i min signatur tidigare... "Kör Saab i väntan på Triss-vinsten", sen kanske det blir en riktig bil. En sån däringa Porsche som Samuel hade på Sviesta vore väl både OK och räknas som sportvagn?!

Fast just nu vore tips på billiga sportvagnar varmt välkomna. Känner mig lite utanför med min skabbiga Saab...

Lennart << om sportbilen ska framföras nära idiotigränsen så kanske inhägnat område är att föredra. Annars ska de väl köras, företrädelsevis aktivt, som alla andra bilar!

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Magnus K skrev:
Fast just nu vore tips på billiga sportvagnar varmt välkomna. Känner mig lite utanför med min skabbiga Saab...

Detta ämnet har väl diskuterats lite grann innan, så det finns nog åsikter att ta av i tidigare trådar!

Min slutsats av diskussionerna är att efter som jag personligen gillar bakhjulsdrift och jämn viktfördelning (944 skada kanske?), så är de "lågbudgetbilar" jag spanat på gamla Alfor (dom med växellådan bak), BMW 318 E30 (dom fyrcylidriga modellerna har tydligen väldigt fin balans) eller Porsche 924. Man kan lätt hitta exemplar av de modellerna för 10.000 - 20.000 kr. Lägger man sen energi och nåra tusenlappar till på att lätta dom så har man nog ganska potenta banåkabilar!
:

Ett plus för de märkena är ju dessutom att alla har märkesklubbar som arrangerar både banträffar och regelrätt racing för en relativt liten peng. thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Magnus K skrev:
Bara för att jag inte har råd med en skoj bil så betyder det ju inte att jag inte vill ha skoj med min bil... *eh*

Första pris i tävlingen
"Veckans klurigaste uttalande"!

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Köp Lennarts 924, det är en bra och billig början (på vägen utför med din ekonomi, för efter sportbilsköp kommer den aldrig att bli vad den en gång varit ).

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Magnus K, som foruminnehavareMagnus redan antytt så är du välkommen i Sportvagnssällskapet i Jönköping (www.ssij.nu). På våra banmöten syns alla slags bilar, från Golf 1.6 till 550 Maranello!

Billig sportbil? Miata (så slipper du dessutom en massa krångel )

JohanR

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande