Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ställbar bromsreduceringsventil ?
6499 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367


Trådstartare
Ställbar bromsreduceringsventil ?

Jag har märkt att när jag bromsar riktigt hårt så vill bakhjulen låsa sig innan framhjulen vilket gör att bankörning kan bli mer spännande än man tänkt sig. Finns det nån ställbar bromsreduceringsventil som inte kostar en förmögenhet som jag skulle kunna montera på ledningarna som går till bakhjulen? Det är separata ledningar så jag behöver 2st ventiler....

En annan lösning som jag funderade på är at skaffa bättre bromsbelägg fram som greppar bättre mot skivan och på så sätt låser upp framhjulen tidigare. Nu kör jag med belägg från mekonomen och de funkar bra i övrigt och tänkte ev. byta till Greenstuff...

Hoppas någon har nån bra lösning !
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Wilwood har reduceringsventiler, men dom är rätt dyra. Volvo 140 ska enligt uppfift ha justerbara ventiler.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Dalhems säljer Wilwood reduceringsventiler men ganska dyra ca 1200-1500 kr tror jag.

Pär Hylander har byggt en ganka gratis "hemma lösning" med hjälp av en vantskruv (+ en bågfil och ett nattligt besök under grannens Golf ).

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

PÅ många VW så är bromsbalansen kopplad till den där grejen som känner av om bilen är nedlastad eller inte. Dvs sänker du bilen så blir bromsbalansen åt fanders... Vilka VW det sitter på har jag noll koll på. En fråga för GTIklubbsforumet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367


Trådstartare
Jo jag vet att det sitter bromsreduceringsventil på golf mk1 som är kopplat till bakaxeln på nåt sätt. Vad jag har luskat fram så sitter det ingen sådan på Sciroccon orginal.... Får luska vidare.... har juh hela vinter på mig
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:


Pär Hylander har byggt en ganka gratis "hemma lösning" med hjälp av en vantskruv (+ en bågfil och ett nattligt besök under grannens Golf ).


Sant i stora drag.....

Min granne har dock ingen golf så jag var på skroten och handlade en för 100 kr. Åsså köpte jag en vantskruv på Biltema för 69 kr. Sedan tidigare hade jag bromsrör, bromsnipplar och bromsrörskoningsverktyg vilket är bra att ha. Lite stålborstning och sprayfärg på ventilen gjorde att den genast såg mycket dyrare ut än 100 kr

Fördelen med en sådan jmf med dom "dyra & fina" är att den styr båda bromskretsarna, en "dyra & fin" har väl normalt sett bara en krets vilket gör att man måsta koppla om kretsarna till fram & bak istället för orginal diagonal

Bild kommer....

_________________
Pär Hylander
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367


Trådstartare
Citat:

Min granne har dock ingen golf så jag var på skroten och handlade en för 100 kr. Åsså köpte jag en vantskruv på Biltema för 69 kr. Sedan tidigare hade jag bromsrör, bromsnipplar och bromsrörskoningsverktyg vilket är bra att ha. Lite stålborstning och sprayfärg på ventilen gjorde att den genast såg mycket dyrare ut än 100 kr

Bild kommer....


Låter bra :-)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Klipper in nedan från gammal tråd.

Vill man inte göra ingrepp inne i bilen och inte ha justerbarhet för förarplats så kan man ju göra installation under golvet, t.ex vid bakaxeln.



Förararen kan justera bromsbalaansen med detta arrangemang hoppas jag. Längst fram en vantskruv som sitter fastsatt vid växelspaken. Bakom ett rör som förbinder vantskruven och fjädern som hör till bromskraftsregulatorn som kommer från en Audi 100 (tror jag) och syns längst bak. Det hydrauliska är inte inkopplat än. Hoppas systemet kommer att fungera bättre än priset indikerar (150 kr regulator och 69 kr vantskruv)



Samma sak fast på närmare håll, smutsig förare ! (jag....)

_________________
Pär Hylander
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367


Trådstartare
Hur funkar själva ventilen?
Är det två ledningar in i den och två ledningar ut från den eller hur ser det ut?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mats Karlsson skrev:
Hur funkar själva ventilen?
Är det två ledningar in i den och två ledningar ut från den eller hur ser det ut?


Japp, två in (från varderara bromskretsen) och två ut till resp bakbroms. Man kopplar alltså in den på resp rör till resp bakbroms.

På mitt foto var ledningerna inte dragna.

_________________
Pär Hylander
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367


Trådstartare
ok, jag funderade bara lite vart jag skulle montera den...
Ska jag montera en sådan har så måste jag plocka ner mina 3 meters bromsrör som går till bakvagnen och kapa dom och göra nya anslutningar + att få fast regulatorn i bilen nånstans vid vänster bakaxelinfästning och på nåt sätt fixa justeringen.

Helst skulle jag vilja ha en variant som jag kan sätta mellan befintligt bromsrör och bromsslang... Nån som vet om det existerar?
Citera
Allmänt banåkaforum
Ställbar bromsreduceringsventil ?
6499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande