| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
SBF och stolsinfästning
|
2 besök senaste veckan (4145 totalt) |
|
SBF och stolsinfästning
Jag är lite osäker på hur man ska tolka SBFs reglemente, och för att inte söla ner Magnus K:s banåkarbiltråd (tack MaZ och Magnus för svar där), ställer jag frågan här istället. Såhär skriver SBF i sitt tekniska reglemente:
Skiss 253-52 ser ut såhär:
Min fråga lyder: Vad för krav ställs på den detalj som i skissen kallas "contre-plaque"? Tolkar jag det rätt, om varje mothållsplatta (benämning?) ska inte vara mindre än 6cm i någon riktning, att anliggningsytan inte får vara mindre än 40cm^2, samt att materialet skall vara stål med en tjocklek om minst 3mm alternativt aluminium med en tjocklek om minst 5 mm? |
||||
|
Re: SBF och stolsinfästning
Jag tolkar det på samma sätt som du gör. Men är det rätt eller fel? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Jag håller med ovanstående.
Måste dock lägga till en helt annan kommentar: Precis så här noga var jag när jag skulle göra fixa de sista detaljerna inför vagnboksbesiktningen på min GTV6. Då gällde frågorna batterifästets utformning och skruvförband till buren mm. Kan ju meddela att det känns rätt så snopet när man lagt timmar på att klura på dessa detaljer och sedan gör vagnboksbesiktningen och inspektionen tar totalt max 10 min utan att ens öppna eller kommentera batterilådan tex. Nu tror jag iofs att besiktaren var/är så pass rutinerad så han ser mer än man tror men ändå. Sedan vill man ju naturligtvis även att allt ska hålla, föreskrifterna finns ju där för en anledning. Varför är det bara personer med röda 116-GTV:er som svarat i tråden
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Jag har ingen, men jag har haft två.
och en silver, och en blå, och... |
||||
Nu känner jag mig som lekledare Härenstam/Alsing helt plötsligt...
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Jag behöver nog hjälp med ideer om hur att fästa min stol..
Jag tänkte bulta fast min stol i golvet på ett SBF vänligt sätt. Kruxet är att jag inte vill pilla på original stolinfästningarna. Dessa sitter i tvärgående balkar över golvet vilket gör att skiss 253-52 inte funkar i verkligheten för mig. Jag behöver någon form av distanser för att de sidomonterade stolsunderedena skall kunna monteras. Har ni några tips?? (Jag hoppas ni förstår annars får jag ordna en bild) Alla tips är välkomna
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
oj oj, jag är lite sent ute här...
Har jag tolkat det rätt att det ska sitta en 3 mm (40 cm2) platta på undersidan och en på ovansidan?
Det ser ju ut så på bilden, i alla fall. Då är det kanske en dum fråga? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Är det verkligen ingen som vet? :attention
Eller folk är kanske ute och panikhandlar julklappar? Det borde vara ett par på Rejsa som monterat racestolar enligt SBFs regler, tycker jag. För att förtydliga är frågan alltså ifall man behöver en platta på ovansidan också. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
En smula mer info i frågan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
(ja, jag har startat två trådar med liknande frågeställning )
|
||||
|
Men hur många bilar har helt plant golv, så man kan sätta sådana plattor i golvet..? INTE många...!!!
Så hur gör man då för att få det godkänt
Lägg gärna ut några bilder på hur ni löst det.. Jag står framöver med det dillemat att golvet är snett åt alla håll och har ingen aning om hur jag skall göra...
_________________ Jonas Götesson |
||||
|
Re:
Jag har kapat upp ett fyrkantsrör i 3mm gods så att det blir en tvärgående U-balk som är anpassat till golvet och svetsat fast den och bultat i. Nu är det krav på bredd på 'plattan' så det innebär en bredare balk än den 40 mms jag använde förut. Ett tips bara. Hävstångsverkan i slutet på balken är rätt kraftig så jag fick svetsa en förstärknings-/fördelningplatta på utsidan av golvet för att inte få brottanvisningar i plåten vid slutet av balken. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Intressant. Har du någon bild på det? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
Re:
[/quote] Jag har kapat upp ett fyrkantsrör i 3mm gods så att det blir en tvärgående U-balk som är anpassat till golvet och svetsat fast den och bultat i. Nu är det krav på bredd på 'plattan' så det innebär en bredare balk än den 40 mms jag använde förut. Ett tips bara. Hävstångsverkan i slutet på balken är rätt kraftig så jag fick svetsa en förstärknings-/fördelningplatta på utsidan av golvet för att inte få brottanvisningar i plåten vid slutet av balken.[/quote] Ja..det var ju rätt smart.. Men jagar man vikt så är det ju rätt tungt att lägga tvärsgående u-balkar hela vägen...Men ingen dum ide..Hur gjorde du så att du kunde fästa stolen i balken..? Kapade du upp golvet under ifrån längs med balkarna..? _________________ Jonas Götesson |
||||
|
Re:
Jag har kapat upp ett fyrkantsrör i 3mm gods så att det blir en tvärgående U-balk som är anpassat till golvet och svetsat fast den och bultat i. Nu är det krav på bredd på 'plattan' så det innebär en bredare balk än den 40 mms jag använde förut. Ett tips bara. Hävstångsverkan i slutet på balken är rätt kraftig så jag fick svetsa en förstärknings-/fördelningplatta på utsidan av golvet för att inte få brottanvisningar i plåten vid slutet av balken.[/quote] Ja..det var ju rätt smart.. Men jagar man vikt så är det ju rätt tungt att lägga tvärsgående u-balkar hela vägen...Men ingen dum ide..Hur gjorde du så att du kunde fästa stolen i balken..? Kapade du upp golvet under ifrån längs med balkarna..?[/quote] Räkna med att golvet är konkavt och balkens sidor är noll i ändarna. På pug-205-an blev balken 1,5 cm hög på mitten. Sen gjorde jag den inte längre än nödvändigt, och då var höjden ca 4 mm där skruvarna gick igenom så dom fick 'försänka' plåten underifrån upp till undersidan på balken. Vikten.. jag borrade rejäla lätthål i mitten på balken så att dom oborrade rektanglarna i änden hade reglementerad yta. Jag gör nog så på den bilen jag bygger nu också. _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Räta ut golvet där du ska ha stolsfästen eller använd vinklar som blir korrekta på ditt 'sneda' golv. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
SBF och stolsinfästning
|
2 besök senaste veckan (4145 totalt) |