Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBO & kompressor på Ronnys Manta, hur funkar det?
2925 besök totalt
daniel lindmark
Habo
Här sen Jan 2003
Inlägg: 43


Trådstartare
TURBO & kompressor på Ronnys Manta, hur funkar det?

De av er som har sett denna bil i sommar har säkert uppmärksammat att det sitter både turbo och kompressor i den. Hur får man en sån konstruktion att fungera? Jag antar att turbo & kompressor inte arbetar samtidigt. Nån som vet hur det funkar?

_________________
/Daniel Lindmark
http://www.attitudemotorclub.com
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Båda arbetar samtidigt med det finns ett system som Ronny själv smidigt i hopp. Kompressorn arbetar på låga varv och turbom på höra. När turbom pumpar med luft än kompressorn så börjar den att pumpa up den luften som kompressorn använder.

Kan ju tillägga att Ronny är småläning

_________________
// Jani Hast
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vet inte hur det funkar, Me det är ett riktigt häftigt bygge han fått till!!!
o det ljud som kommer ur den bilen är helt obeskrivligt !

En bild till på skönheten!
Kolla in stötdämpartornen !


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
daniel lindmark
Habo
Här sen Jan 2003
Inlägg: 43


Trådstartare
Så luften passerar alltid genom kompressorn och får extra skjuts av turbon på höga varv?
Sitter det någon slags backventil mellan turbo och kompressor som ser till att det funkar?

_________________
/Daniel Lindmark
http://www.attitudemotorclub.com
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Som lite kuriosa kan nämnas att lancia hade den konfigurationen på grupp b monstret S4 thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3421



Jag har för mig att man brukar ha ett spjäll som gör att luften antingen går via kompressorn eller turbon - inte både och... Kan se om jag hittar nåt om detta i nån bok när jag kommer hem

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



om jag inte hörde helt fel på kullen i helgen så sa ägaren själv att kompressorn kopplades bort då turbon uppnått ett visst laddtryck.
Kanske hörde fel
Förövrigt ett mycket snyggt bygge!
Sen kan man ju diskutera om den låter gött eller bara konstigt

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



obeskrivligt var ordet !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4769



Några bilder som jag tog på CustomPerformensshow:




_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Va snyggt!!!!!

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Hehe, inte mycket Opel kvar! thumbs up

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Den var juh helgrymm!
Men vad var det för fel på sekventiell dubellturbo?
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



JohanR skrev:
Hehe, inte mycket Opel kvar! thumbs up

JohanR


Å vad menar du med det då

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Han kanske menar att det mesta framför torpeden inte ser ut att komma direkt från Opelfabriken direkt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



DanneT16 skrev:
Som lite kuriosa kan nämnas att lancia hade den konfigurationen på grupp b monstret S4 thumbs up


om jag inte har helt fel så är det inte bara på "värstingar" det har använts, jag har för mig att Volvo hade det på sina lite mindre lastbilar för inte allt för länge sedan. Men när de slutade med det så hade chaufförerna klagat på att de saknade "bottendraget" utan kompressor.

_________________
/David Söderblom
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



DanneT16 skrev:
Som lite kuriosa kan nämnas att lancia hade den konfigurationen på grupp b monstret S4 thumbs up



S4

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Å vad menar du med det då


Ingenting. Mer än att jag haft två, varav en Asconakollega till Mantan här. Hade gärna fått den o-Opelifierad på liknande sätt.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



söderblom skrev:
om jag inte har helt fel så är det inte bara på "värstingar" det har använts, jag har för mig att Volvo hade det på sina lite mindre lastbilar för inte allt för länge sedan. Men när de slutade med det så hade chaufförerna klagat på att de saknade "bottendraget" utan kompressor.


Var inte det turbocompound? Inte hört talas om att de haft kompressor tidigare faktiskt, har de det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



MaZ skrev:
söderblom skrev:
om jag inte har helt fel så är det inte bara på "värstingar" det har använts, jag har för mig att Volvo hade det på sina lite mindre lastbilar för inte allt för länge sedan. Men när de slutade med det så hade chaufförerna klagat på att de saknade "bottendraget" utan kompressor.


Var inte det turbocompound? Inte hört talas om att de haft kompressor tidigare faktiskt, har de det?


Jag var på en föreläsning och lyssnade på en som jobbade med överladdning på Volvo PV och nämnde då att Volvo LV använt det, men det kan väl också vara jag som fattade fel....

_________________
/David Söderblom
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



I princip ska det väl gå att blåsa med en turbo "genom" en kompressor men då tryckstegrar den ungefär konstant. Men jag tror det sitter ngn omkoppling i den där?? Nånting med magnetkoppling från AC-kompressor+omstyrning, typ? Radikal bil hursomhelst.

½OT: För ett tag sen skrev de om en Fiesta i CCC som till det yttre såg ut som en 1.1 L inkl 13" fälgar (breddade med bättre däck och så stora bromsar som gick i) men med både turbo, kompressor... Och lustgas!! om jag inte minns fel så bromsade den 380 hk. Prydligt bygge dessutom.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBO & kompressor på Ronnys Manta, hur funkar det?
2925 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande