Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2925 besök totalt |
TURBO & kompressor på Ronnys Manta, hur funkar det?
De av er som har sett denna bil i sommar har säkert uppmärksammat att det sitter både turbo och kompressor i den. Hur får man en sån konstruktion att fungera? Jag antar att turbo & kompressor inte arbetar samtidigt. Nån som vet hur det funkar? |
||||
Båda arbetar samtidigt med det finns ett system som Ronny själv smidigt i hopp. Kompressorn arbetar på låga varv och turbom på höra. När turbom pumpar med luft än kompressorn så börjar den att pumpa up den luften som kompressorn använder.
![]() Kan ju tillägga att Ronny är småläning ![]() _________________ // Jani Hast |
||||
Vet inte hur det funkar, Me det är ett riktigt häftigt bygge han fått till!!!
o det ljud som kommer ur den bilen är helt obeskrivligt ![]() En bild till på skönheten! Kolla in stötdämpartornen ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Så luften passerar alltid genom kompressorn och får extra skjuts av turbon på höga varv?
Sitter det någon slags backventil mellan turbo och kompressor som ser till att det funkar? |
||||
Jag har för mig att man brukar ha ett spjäll som gör att luften antingen går via kompressorn eller turbon - inte både och... Kan se om jag hittar nåt om detta i nån bok när jag kommer hem
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
om jag inte hörde helt fel på kullen i helgen så sa ägaren själv att kompressorn kopplades bort då turbon uppnått ett visst laddtryck.
Kanske hörde fel ![]() Förövrigt ett mycket snyggt bygge! Sen kan man ju diskutera om den låter gött eller bara konstigt ![]() _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
om jag inte har helt fel så är det inte bara på "värstingar" det har använts, jag har för mig att Volvo hade det på sina lite mindre lastbilar för inte allt för länge sedan. Men när de slutade med det så hade chaufförerna klagat på att de saknade "bottendraget" utan kompressor. _________________ /David Söderblom |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Var inte det turbocompound? Inte hört talas om att de haft kompressor tidigare faktiskt, har de det? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag var på en föreläsning och lyssnade på en som jobbade med överladdning på Volvo PV och nämnde då att Volvo LV använt det, men det kan väl också vara jag som fattade fel.... ![]() ![]() _________________ /David Söderblom |
||||
I princip ska det väl gå att blåsa med en turbo "genom" en kompressor men då tryckstegrar den ungefär konstant. Men jag tror det sitter ngn omkoppling i den där??
![]() ½OT: För ett tag sen skrev de om en Fiesta i CCC som till det yttre såg ut som en 1.1 L inkl 13" fälgar (breddade med bättre däck och så stora bromsar som gick i) men med både turbo, kompressor... Och lustgas!! om jag inte minns fel så bromsade den 380 hk. Prydligt bygge dessutom. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2925 besök totalt |