Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35 | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 1 besök senaste veckan (122072 totalt) |
Hallå
Tanken var att jag inte skulle röra en skruv på denna bilen men det sprack radikalt så här kommer även en projekttråd!! Frågorna kommer säkert hagla här så lika bra att jag slänger in en tråd direkt Här är en tråd med lite info jag startade precis när jag hade köpt bilen: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=301217 Sommaren gick och jag avverkade över 1000mil och njöt varenda sekund av motorljudet som ni kan lyssna på i den här filmen på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=psBGIEzr6wQ Här kommer det lite stillastående bilder! Det sitter ett mycket trevligt extraktorrör på bilen som ska lindas i avgasbandage i vinter! Det dröjde inte länge innan tanken om bankörning med bilen föddes så jag startade några trådar här på rejsa.nu och fick reda på mycket nyttig info! Här är länkarna till dom trådarna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39188&highlight= https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41701&highlight= https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41459&highlight= Spec på bilen i dagsläget: *Bilstein dämpare *H&R sänkfjädrar *Fjäderbenstag fram och bak *Chip (säljaren hävdade det) *Vassare kamaxel (säljaren hävdade det) *Extraktor och 2,5tums avgas Jag ska bromsa bilen på Autotech till våren så jag får papper på effekten! Efter att övervägt fram och tillbaka så bestämde jag mig för att inte snåla på chassisidan så specen för 08 ser ut så här: *Gula justerbara koni *Millway Coilovers med racefjädrar, fjäderkonstant på 80n/mm fram och 120n/mm bak *Justerbara topplager för camber och caster *Justerbart stötdämparlager bak från Millway *ombyggnadsats för racefjädrar bak Bromsspecen ser ut så här: *Zimmermanskivor *Carbotech XP10 belägg *Stålomspunna slangar *Bromsvätska med 280graders kokpunkt Jag har även en uppsättning R däck Yokohama Advan 032R som jag är supernöjd med, dom har gått 10mil på Rudskogen med min Gsi så dom ska nog räcka några turer nästa år också hoppas jag! Mvh Jerry |
||||||
|
||||||
Idag var det rena julafton! Jag fick paketen från både stötdämparexperten och millway
*4st Gula Koni Sport justerbara *Coilover ombyggnadskit *Ställbara topplagringar *Förstärkta stötdämparlager bak *4 stycken racefjädrar *Monteringssats för racefjädrar bak Dom här topplagringarna är ren porr:) Coliloverombyggnadskitet |
||||||
Var tusan är delrin-bussningarna då? Du tänker väl inte bygga om hela chassiet utan att byta bussningar? _________________ Anders Igelström |
||||||
Dom kommer! Måste få in pengar först |
||||||
|
||||||
_________________ Anders Igelström |
||||||
Ja jag tror det kan bli riktigt kul med dom här prylarna, det är nog snarare jag bakom ratten som kommer göra att det kommer gå sakta
Jag har iaf beställt delrinbusningar till framvagen nu Sen så är det bara att fortsätta bakåt allt eftersom pengarna rullar in! Jag har även slängt in en tråd i "skruva banåkabil" med lite frågor om mina dämpare! Här kommer länken iaf https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
oojoj, det var satsning direkt vad gäller hårdvaran!
Som du säkert vet så finns utmärkta bankörningsmöjligheter hos www.bmwsc.com _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Ja jag funderade ett tag på att bara köpa en vanlig väghållningsats men tänkte om och gick hela vägen direkt :woot: Enda nackdelen är att jag vet inte vad jag ska skylla på när det inte går fort Ingen som har tips angående justeringen av mina koni?? Länk till annan tråd finns ett inlägg upp |
||||||
Det vita bricka skall ta sbort, tror jag. Jag har ingen på mina gula konisar. Distanserna till bakdämparna kan vara till för att dämparen skall hamna i rätt läge vid infästningen till bärarmen, dvs de kan behövas för att schimsas in? Den vita plastringen vet jag inte vad det är. Den röda hatten är till för att vara som lock uppe i topplagringen. Dvs mellan stötdämpartopp och motorrum. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
|
||||||
Hur skall jag ställa in dämparna om jag vill ha bilen neutral i uppförandet men överstyrd om jag provocerar??
|
||||||
48.000 kronorsfrågan! Många fler saker än bara dämparna reglerar balansen i bilen. Hjulvinklar, däckstryck, krängningshämmare, corner-weight etc. Men typiskt sett blir greppet bäst på den axel som lever ett mjukare liv än den axel som lever ett stumt liv... Jag är inget bra på chassie, det finns dock gott om trådar där människor som kan chassie uttalar sig. Använd sök-funktionen och titta till att börja med här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
grym bil! hoppas vi får se dig på träffarna i sommar!
och lycka till med de stål-omspunna slangarna.. jag fick på mina fram, men bak var det så rostigt att jag inte vågade försöka få loss slangarna från bromsrören. Har också bestämt mig för XP10 den här sesången. Körde pagid rs 4-4 innan men tyckte att det var lite svampigt. meka mycke _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||||
Den tabellen var inte dum Jag håller på och försöker ta mig igenom all fakta som finns här och det känns som att bilen kommer vara klar innan jag har plöjt igenom allt |
||||||
Man tackar Det är väldigt tråkigt att det inte är några körningar på kinnekulle och Rudskogen nästa säsong då är det dom banor som tilltalar mig mest avståndmässigt! Jag är nervös angående slangarna men hoppas att det inte är så rostigt då övriga bilen klarat sig extremt bra, tyskland import som ej varit vinterkörd i sverige |
||||||
Idag drog projektet igång på allvar när jag fick tillbaka garageplatsen
Började med att riva ur mattor i bagagen och montera bort det här staget! och efter en stunds mekande hade jag fått ner fjädrar och dämpare på båda sidor, gick smidigt utan problem och svordomar! Ska jag fimpa dom här nu när jag har racefjädrar och monteringssats för det?? Spontana tanken är ju att det flexar en del med dom här Ska bli intressant att se hur det går med demonteringen av bromsslangarna, det ser inte ut som att dom har rostat direkt men dom sitter säkert ändå! Jag smörjde in dom med något medel som skulle vara bra mot fastrostade bultar så vi får se nästa helg hur det går Det var allt för idag |
||||||
Värm upp godset ordentligt innan så är det inga problem, det gjorde jag och mitt var rostigt och lossnade lätt ändå. Man värmer det som är runtomkring det som skall lossas och om man har möjlighet och kommer åt kan man även knacka lite lätt innan man börjar dra. Jag hade inte tillgång till gassvets så jag använde en billig brännare från biltema. Den har jag värmt mycket olika bultar mm som skall lossas. Skitbra helt enkelt. (art.nr 19-738, 199kr) _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35 | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 1 besök senaste veckan (122072 totalt) |