Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?
1 besök senaste veckan (3170 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13277


Trådstartare
glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?

Tänkte såsa ihop en glasfiberhuv till bilen i vinter. Tanken är att det bara ska bli ett skal (inga fästen för gångjärn eller dyligt).
har två frågor: Hur tjock bör den vara - räcker 3 mm glasfiber?
Hur är det med säkerheten? Plåthuven sitter ju i gångjärnen i bakkant och vid en ev. krock så veklar den ju ihop sig.... men vad händer med en glasfiberhuv? Tänkte sätta den med huvlås i bak och framkant. Ser scenariot framför mig att den flyger rakt igenom rutan och kapar nackstöden...

Något som jag måste oroa mig för?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spontant ser jag inga bekymmer, men ska du verkligen ha 3mm tjockt?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?

Anders Jeppsson skrev:
Tänkte såsa ihop en glasfiberhuv till bilen i vinter. Tanken är att det bara ska bli ett skal (inga fästen för gångjärn eller dyligt).
har två frågor: Hur tjock bör den vara - räcker 3 mm glasfiber?
Hur är det med säkerheten? Plåthuven sitter ju i gångjärnen i bakkant och vid en ev. krock så veklar den ju ihop sig.... men vad händer med en glasfiberhuv? Tänkte sätta den med huvlås i bak och framkant. Ser scenariot framför mig att den flyger rakt igenom rutan och kapar nackstöden...

Något som jag måste oroa mig för?


Är den lätt så behöver du inte oroa dig. Gör du den lika tung som orginalet o bara fäster med huvlås bör du göra det ja.
Min huv är gjord med 2 lager 450gr/m2 matta samt divinycell. Den väger mindre än 3kg mot orginalets 23 med dämpmatta...
Gör du den homogen så kommer den att bli jävligt sladdrig och tung.
Det funkar om du gör en riktig förstärkning under men distansmaterial är bra mycket enklare

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13277


Trådstartare
låter som om man får göra den med mellanskikt av divinycell då alltså - köper man det på samma ställe som glasfiberväven? hur ser det ut? aldrig hört om det innan...

tanken med att göra huven i glasfiber var väl att man just skulle spara ett par kilo
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487




_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Divinycell är en cellplast med mkt goda mekaniska egenskaper som i första hand använda just som distansmaterial i sandwichkonstruktioner. Finns även andra material som t.ex Klegecell, Rohacell, Herex etc, men Divinycell är nog vanligast eftersom det tillverkas i Sverige.

Av dom hade jag nog valt produkten 9728 (H60 GS 10mm) hade jag nog valt, visserligen är produkten har H45 lite lägre densitet, men å andra sidan är cellerna i gränsskiktet mot fibern/hartsen större så att det åtgår med harts att fylla dom. Så vid såpass tunna skivor blir nog inte den vikten på den färdiga huven lägre med den lätta plasten.

Dessa produkterna är sk GS (Grid Scored) rutskuren men en tunn glasfiberväv på ena sidan, det gör skivan lite böjlig på ena hållet och och mycket möjlig på andra sidan. Dock är GS svårt att tillverka i riktigt tunna tjocklekar. Är det inte risk att 2 lager fiber och 10mm kärna blir för tjockt? Så att underdelen av huvet tar emot motorn någonstans? Jag hade nog valt att gå på en tunnare icke rutskuren kärna istället, 5 mm räcker nog gott till en huv. Såpass tunn skiva är förhållandevis enkel att få till att följa en normal huvs svagt krökta form.

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13277


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Så vid såpass tunna skivor blir nog inte den vikten på den färdiga huven lägre med den lätta plasten.


menar du att huven antagligen skulle bli lika tung som plåtversionen var?

Pär Hylander skrev:
Är det inte risk att 2 lager fiber och 10mm kärna blir för tjockt? Så att underdelen av huvet tar emot motorn någonstans?


Ta et lugnt, det är en jänk vi pratar om, marginalerna ligger ju runt tummen ung... Det enda som skulle kunna vara risk är i skopet för luftburken, men man skulle ju kanske kunna tänka sig att inte ha någon divinycell där...
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Ett alternativ till divinylcell är polyurethanskum. Detta skum suger ej åt sig plast i någon nämnvärd omfattning.
Jag använde två 10 mm skivor (600x1000x10). Först lade jag gelcoat och två lager 300 g matta, sen polyuethanskummet och sist ytterligare ett lager 300 g matta. Skummet går inte ända ut till kanten utan slutar ca 5 cm innanför så att de olika lagren av matta binds ihop utan skum mellan. Längs kanterna la jag dessutom två lager remsor med 300 g matta så att de blev lite extra förstärkta och inte knäcks om man tappar huven (vilket man förr eller senar gör).
Resultatet blev en huv på ca 5 kg som är mycket styv. Det hade antagligen gått att använda tunnare (lättare) matta om man ville det.
För att få skummet att forma sig efter huven (RX-7 huven är något dubbelkrökt) lade jag helt enkelt några 5 kg sandsäckar ovanpå medan plasten härdade. Obs, detta gjordes innan det sista lagret matta lades på, inte i ett svep.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Jeppsson skrev:
Pär Hylander skrev:
Så vid såpass tunna skivor blir nog inte den vikten på den färdiga huven lägre med den lätta plasten.


menar du att huven antagligen skulle bli lika tung som plåtversionen var?



Nejnej!!! Jag menade att det kan vara smartare att välje den något "tyngre" H60-kvaliteten fram den på pappret lättare H45 av Divinycell när det är så tunna skivor.

_________________
Pär Hylander
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367



Vad säger SBP om man kommer med en glasfiberhuv och vanliga huvlås?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Det här vill jag också veta massor om! Ska försöka klabba ihop lite glasfiberdelar till Rekorden, bla huv, baklucka och framskärmar.
Hur gör ni era formar? Jag har hört diverse olika metoder, tex gjuta en form av glasfiber på plåtdelen eller göra en form av byggskum.
Den första metoden gör ju att det går åt väldigt mycket glasfiber och den andra metoden gör åt en massa byggskum. Hur gör man?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Jag tror man blir mördad med en gammal BAHCo-nyckel direkt.
Bilbes. är väl allergisk mot sådana moddar. Krocksäkerheten kan inte vara samma med en glasfiberhuv som en skrynkelbar i plåt.
Är nog absolut förbjudet att byta plåt mot kolfiber eller plast.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13277


Trådstartare
va fan har bilprovningen med sånt att göra???
GRRRRRRRRRRR > hade inte en en taaaanke på att de skulle börja gnälla! Vad skulle de då säga om ev. flippfront? Har ju sett många bilar som har det och är gatreggade!!
(kommer de gnälla mer om man kör in utan huv? )

en tanke bara: firebirden fanns original med glasfiberhuv - den säger de ju inget om!!

jag tänkte att vaxa huven rejält och lägga ett lager glasfiber ovanpå, ta loss det när det härdat och sen ha det till ytterhölje... svor jag i kyrkan nu? min bil har ganska stora toleranser på karosspassning så att öka bredden på huven med en millimeter eller två kan knappast skada!

borde man inte kunna lägga plaströr imellan lagrena istället? Typ den modellen som man leder sladdar genom i hus - är ju ganska lätta och kan få den typ väldigt gratis!
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



En huv kan knappast ha något med en bils krocksäkerhet att göra. Hela landet är fullt av bilar som är bes med glasfiberhuvar så det är nog inget problem.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Som någon annan frågade, hur gör ni formar?

T.ex i min högst suspekta värld kanske det går att knycka en dörr från porsche och vira in den i gladpack och sen spraya på byggskum och vänta, sen skär man ut lämpliga skivor som man laminerar glasfiber på?

Tänker jag helt fel nu?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

gör formen riktigt på en gång så spar ni massvis med timmar i arbete och högvis med pengar på spackel (som dessutom gör delen tung).

om ni ska göra en avgjutning, tänk på följande.

1. se till att delen som skall gjutas av är i perfekt skick. (det går mkt snabbare att fixa till finishen på 1 plugg än på varje gjuten detalj).

2. gör formen i gelcoat,glasfibermatta och polyester.
det blir alltid billigast och bäst i längden.(tänk om formen som ni gjutit i blir förstörd pga bristfälligt materialval el likn. 3 månader senare har du kört sönder delen på bilen och vill göra en till . en glasfiberform klarar massor med misshandel och lever länge och klarar lagring under bar himmel om det krävs ).

3. materialkostnaden för formen ligger på ca 70-90:-/kg färdig form.
en huvform kanske väger 6-8kg om man använder mkt förstärkningar i form av vp-rör/trälister eller vad f**n som helst som är styvt och fäster i polyestern.

när vi gjorde karossen till min gt, så använde vi styrofoamblock som vi limmade ihop och fäste på den befintliga karosstommen med byggskum och pl400. vi avslutade med sandspackel och 2k-lack.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Skall man vara petig så kan man ifrågasätta krockprovningen som är gjord så fort karosspaneler byts ut till plast. Praktiskt sett är det sällan några problem i Bilprovningen, bara prylarna sitter fast. Använder man huvlås skall de vara tillräckligt många för att huven skall sitta kvar även om ett av dem släpper.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Men orginal huvlås + extraspärr behöver alltså inte fungera?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Eric Josefsson skrev:
Men orginal huvlås + extraspärr behöver alltså inte fungera?


Nej, förutsatt att nya huvlåsen kan anses uppfylla samma funktion - dvs att förhindra att luckan öppnas, och att det finns nån form av spärr mot det. 4 st huvlås med sprintar måste anses vara okej.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
glas/kolfiberhuv - bra för säkerheten?
1 besök senaste veckan (3170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande