| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bocka rör.
|
6 besök senaste veckan (42444 totalt) |
|
Re:
och i din värld gör dessa, i detta fallet, 8mm bockningsradie så stor skillnad mellan tryck och punktbelastning att vår nya rörbock inte kan användas till burbyggnationer? Jag klagar inte på nån eller gnäller alltså, jag vill bara veta om denna maskin är brukbar eller inte. Den våta drömmen är att bygga nåt rörrams-hittepå, och då kommer jobbets rabatter på hydraulrör, rörbockningsmaskin och nya TIG-svets väl till pass... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Ursäkta om det lät hårt det jag skrev. Det var inte meningen
Din bockmaskin är nog ruggigt kompetent och med rätt matriser har du en burknäckare som är Därav SBF:s förbehåll i radien. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
No harm done... Fanns ju iofs matriser med andra radier. Synd bara att de kostar typ 10k stycket... Ajaa, nåt sånt idiotbygge får vänta tills efter husköp o lite annat sket... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Spelar ingen roll hur bra och dyr maskinen är om du inte har rätt matriser för det du ska göra. Men det är inte värre än att man gör matriser som ger rätt radie. och med tanke på att många vill göra allting själv, kanske använder mindre lämpliga bockar etc så görs säkert reglerna så det inte ska kunna bli för fel om någon tabbar sig... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Jo självklart är regelverket inte påhittat för skojs skull. Dock är det ingen möjlighet i detta fallet att göra egna matriser, är nåt special special som inte ens jag skulle ge mig på att göra själv... Men ska kolla matriserna för de grövre rören o se om det är nåt som passar enligt reglementet... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Ju snävare radie du använder desto plattare kommer röret bli om man inte har en mandrell bockmaskin. Har hört att det inte får diffa mer än 10% i diameter i bocken och där röret är rakt för att få vagnbok.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
Blir inte rörets radie något större än matrisens'? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Det beror ju helt klart på vart man mäter. Ytterdiameter, innerdiameter eller centrum. Matrisen anger centrum. om man tänjer lite på reglerna så blir ju faktiskt EN radie på böjen över 3x rördiametern :-) _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
_________________ Stefan Karlström |
||||||
|
Burrör skall bockas och inte knäckas, dvs röret ska dras rund en schablonen. Vid sandfyllnig upstår det ofta små ojämnheter på rören vilket inte får finnas. Sedan så vet man heller inte om man får osynliga skador på röret som försvagar det.
Buren är ju det sista man bör snåla på eftersom det kan vara skillanden mellan liv och död om den fallerar. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
Ja, det är med största säkerhet relaterat till materialet. Som jämförelse tillåter kärnkraftens regelverk radier på 3,5xD för rostfria rör utan värmebehandling. Vid snävare radie måste materialet släckglödgas för att återfå sin töjbarhet (man har ju förbrukat en stor del av materialets möjlighet att töja sig). För rör i kolstål gäller en ännu större radie, vill minnas att den är 5xD men jag är inte säker. Detta är som sagt en materialegenskap och det spelar ingen roll att bockmaskinen gör böjar med perfekt geometri. Skulle man sedan ha en bockmaskin som inte gör perfekta böjar så får man dessutom geometriskt betingade svagheter i böjen. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
|
om man bockar med mindre radie än 3x diametern så det svårt att klara kravet på max 10% förändring av diametern. Me den mandrell bockare så kan man kanske klara det. Men eftersom reglerna säker 3ggr så är det ju det som gäller.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
lyfter lite ..tipsar om okej bock för burar ....iofs kopia från kina men ändå
http://www.verktygsboden.se/?id=75443 _________________ Torbjörn Andersson |
||||||
|
lite hjälp med design
eller hjälp ang denna variant....
im going mad får det inte att funka perfekt |
||||||
![]() |