Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bocka rör.
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (42444 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

Dude skrev:
Skillnaden med att ha ett tryck som fördelar sig på hela ytan inuti ett rör och ett mekaniskt tryck som punktbelastning på utsidan låter sig inte jämföras i min värld iaf.

och i din värld gör dessa, i detta fallet, 8mm bockningsradie så stor skillnad mellan tryck och punktbelastning att vår nya rörbock inte kan användas till burbyggnationer?

Jag klagar inte på nån eller gnäller alltså, jag vill bara veta om denna maskin är brukbar eller inte. Den våta drömmen är att bygga nåt rörrams-hittepå, och då kommer jobbets rabatter på hydraulrör, rörbockningsmaskin och nya TIG-svets väl till pass...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Peter_1982 skrev:
Dude skrev:
Skillnaden med att ha ett tryck som fördelar sig på hela ytan inuti ett rör och ett mekaniskt tryck som punktbelastning på utsidan låter sig inte jämföras i min värld iaf.

och i din värld gör dessa, i detta fallet, 8mm bockningsradie så stor skillnad mellan tryck och punktbelastning att vår nya rörbock inte kan användas till burbyggnationer?

Jag klagar inte på nån eller gnäller alltså, jag vill bara veta om denna maskin är brukbar eller inte. Den våta drömmen är att bygga nåt rörrams-hittepå, och då kommer jobbets rabatter på hydraulrör, rörbockningsmaskin och nya TIG-svets väl till pass...

Ursäkta om det lät hårt det jag skrev. Det var inte meningen

Din bockmaskin är nog ruggigt kompetent och med rätt matriser har du en burknäckare som är thumbs up , men det jag menade var att den tvära radien nog inte blir så stark mot den sorts belastning som blir vid en olycklig smäll på en bur.
Därav SBF:s förbehåll i radien.

Anders Bisting
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

Dude skrev:
Peter_1982 skrev:
Dude skrev:

Ursäkta om det lät hårt det jag skrev. Det var inte meningen

Din bockmaskin är nog ruggigt kompetent och med rätt matriser har du en burknäckare som är thumbs up , men det jag menade var att den tvära radien nog inte blir så stark mot den sorts belastning som blir vid en olycklig smäll på en bur.
Därav SBF:s förbehåll i radien.

No harm done...
Fanns ju iofs matriser med andra radier. Synd bara att de kostar typ 10k stycket...

Ajaa, nåt sånt idiotbygge får vänta tills efter husköp o lite annat sket...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Peter_1982 skrev:
Dude skrev:

Spelar ingen roll hur bra och dyr maskinen är om du inte har rätt matriser för det du ska göra.
Men det är inte värre än att man gör matriser som ger rätt radie.

och med tanke på att många vill göra allting själv, kanske använder mindre lämpliga bockar etc så görs säkert reglerna så det inte ska kunna bli för fel om någon tabbar sig...

Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Peter_1982 skrev:
Dude skrev:

Spelar ingen roll hur bra och dyr maskinen är om du inte har rätt matriser för det du ska göra.
Men det är inte värre än att man gör matriser som ger rätt radie.

och med tanke på att många vill göra allting själv, kanske använder mindre lämpliga bockar etc så görs säkert reglerna så det inte ska kunna bli för fel om någon tabbar sig...

Jo självklart är regelverket inte påhittat för skojs skull.

Dock är det ingen möjlighet i detta fallet att göra egna matriser, är nåt special special som inte ens jag skulle ge mig på att göra själv... Men ska kolla matriserna för de grövre rören o se om det är nåt som passar enligt reglementet...

Solna
Här sen Nov 2004

Ju snävare radie du använder desto plattare kommer röret bli om man inte har en mandrell bockmaskin. Har hört att det inte får diffa mer än 10% i diameter i bocken och där röret är rakt för att få vagnbok.

Honda SC CC Elise S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Peter_1982 skrev:
Ajden skrev:
Enligt sbf ska radien vara minnst 3x diametern.

...Kollade på matrisen för 25mm rör, och det var radie 67 på den...

Blir inte rörets radie något större än matrisens'?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

ice skrev:
Peter_1982 skrev:
Ajden skrev:
Enligt sbf ska radien vara minnst 3x diametern.

...Kollade på matrisen för 25mm rör, och det var radie 67 på den...

Blir inte rörets radie något större än matrisens'?

Det beror ju helt klart på vart man mäter. Ytterdiameter, innerdiameter eller centrum. Matrisen anger centrum.

om man tänjer lite på reglerna så blir ju faktiskt EN radie på böjen över 3x rördiametern :-)

Stockholm
Här sen Jun 2006

Solna
Här sen Nov 2004

Burrör skall bockas och inte knäckas, dvs röret ska dras rund en schablonen. Vid sandfyllnig upstår det ofta små ojämnheter på rören vilket inte får finnas. Sedan så vet man heller inte om man får osynliga skador på röret som försvagar det.

Buren är ju det sista man bör snåla på eftersom det kan vara skillanden mellan liv och död om den fallerar.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005

Re:

Dude skrev:
Förmodligen för att inte materialet tillåter det T.ex. kan det bli för tunt gods i ytterradien eller kanske att med för att skarpa radier ökar knäckbenägenheten.

Du kan inte jämföra ett rörböjar som ska transportera vätska med ett som ska skydda mot stötar.

Ja, det är med största säkerhet relaterat till materialet.
Som jämförelse tillåter kärnkraftens regelverk radier på 3,5xD för rostfria rör utan värmebehandling. Vid snävare radie måste materialet släckglödgas för att återfå sin töjbarhet (man har ju förbrukat en stor del av materialets möjlighet att töja sig). För rör i kolstål gäller en ännu större radie, vill minnas att den är 5xD men jag är inte säker.
Detta är som sagt en materialegenskap och det spelar ingen roll att bockmaskinen gör böjar med perfekt geometri. Skulle man sedan ha en bockmaskin som inte gör perfekta böjar så får man dessutom geometriskt betingade svagheter i böjen.

Solna
Här sen Nov 2004

om man bockar med mindre radie än 3x diametern så det svårt att klara kravet på max 10% förändring av diametern. Me den mandrell bockare så kan man kanske klara det. Men eftersom reglerna säker 3ggr så är det ju det som gäller.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

lyfter lite ..tipsar om okej bock för burar ....iofs kopia från kina men ändå
http://www.verktygsboden.se/?id=75443

Forserum
Här sen Aug 2007

lite hjälp med design
eller hjälp ang denna variant....

im going mad får det inte att funka perfekt