Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilvikter ?
1502 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Bilvikter ?

Hej

Satte min 75 Turbo på lastbilsvåg igår (ska tydligen vara +-5 kg) och den vägde in på 1180 kg med 15-20 l bensin. Den är inte särskilt mycket lättad heller så det går nog att få ner ytterligare om man vill.

Viktfördelningen är 50.8% fram och 49.2% bak så med några liter till i tanken blir det perfekt 50/50

Med förare i ändrades fördelning fram/bak ingenting.

Vad väger era bilar ? vägd vikt alltså och gärna fram/bak fördelningen också.

Corner weight gick inte att mäta riktigt bra tyvärr, marken var inte tillräckligt plan runtom själva vågplattan.
Är det nån som vet var man enkelt och billigt can mäta corner weights ?

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

om man använder sökfunktionen på forumet så kan man hitta den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4447&start=0

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Dea:
Inte för att vara gnällig men läs vad vår STORA GUD har att säga om namn och dylikt, det gör mindre ont i örat då om han inte kommer på dig
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3

MVH
Vikaerande gnällspik

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
oopppss trodde bara det var förnamn som behövdes... men nu är det fixat iallafall.

Frågan om cornerweights kvarstår, var mäter man detta utan att bli ruinerad ?

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bilvikter ?

Dea skrev:
Hej

A. så det går nog att få ner ytterligare om man vill.

B. Viktfördelningen är 50.8% fram och 49.2% bak så med några liter till i tanken blir det perfekt 50/50

C. Med förare i ändrades fördelning fram/bak ingenting.

Vad väger era bilar ? vägd vikt alltså och gärna fram/bak fördelningen också.

D. Corner weight gick inte att mäta riktigt bra tyvärr, marken var inte tillräckligt plan runtom själva vågplattan.
Är det nån som vet var man enkelt och billigt can mäta corner weights ?

A. Det går att få ner massor. Men det är mycket jobb.

B Den statiska vikten är ifs inte särskillt viktig. Bilen står ju i detta läge still. Och behöver följdaktigen inget grepp då. Beroende på motoreffekt,
CGH, aerodynamik och typ av körning, så så fördelas vikten om mellan hjulen. och det är under dessa belastningar man har användning av en jämn viktfördelning mellan hjulen.

Alltså, har man en motorstark bakhjulsdriven bil så är statisk bakvikt att föredraga. Enär man då kan dra fördel av bättre acc och broms grepp. Åker man framhjulsdrivet så kan mer framvikt vara bra om motorn är stark. Du bör också se till VAR tyngderna ligger i bilen.

Det är alltså dessa förutsättningar som avgör hur viktfördelningen bör vara.

C. Mycket bra läge.

D. Ju hårdare bilen är fjädrad, ju mer avvikelser i hjulbelastning när vägen inte är plan. = sämre grepp. Vilket även märks när man väger corner vikt och marken inte är plan.

Göran Malmberg.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar Göran.

A: japp, och det är det inte värt känns det som, den är ju redan hyffsat lätt.

B:Hmm det blir så krångligt då (har läst en hel del väghållningböcker över sommaren och det blir ju en del att tänka på...)
Utgångspunkten är bra iallafall, Alfa 75 har ju transaxel så motorn hamnar långt bak mot torpeden när koppling och låda sitter bak, "mitten" på motorn ligger ganska rakt över främre hjulaxeln. Så det mesta vikten sitter på ett "bra sätt" i längsled. Tanken sitter "centralt" i sidled men lite högt (i bagageutrymmet) så det är framförallt föraren som stör... blir för mycket vikt vänster fram men det är ju inte ovanligt men svårt att göra nått vettigt åt, eller ?? Lättare förarstol skulle kanske göra en del men sen är det svårt att se vad man skulle ta bort.

Kan det till och med vara så att det är värt att lägga på kilon höger fram för att få bättre sidofördelning fram eller är det alltid bäst med låg vikt ??

D: Så stum är den inte, tyvärr , det var framförallt marken runt vågen i sidled som lutade en del. Alforna behöver rätt stumt fram för att hålla ordning på hjulvinklarna.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Dea skrev:
Tackar Göran.

Kan det till och med vara så att det är värt att lägga på kilon höger fram för att få bättre sidofördelning fram eller är det alltid bäst med låg vikt ??

Hur mycket behövde du lägga dit? Man kan lägga på vikt. Särskillt om du märker olägenheter, obalans, vid körning. Självklart tar man tillfället i akt och placerar viktan LÅGT, så man vinner den förtjänstan på samma gång. Samt precis innanför hjulgreppet.
MVH
Göran Malmberg.

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag uppskattar att det rör sig om 30-40 kg men det är lite svårt att säga eftersom det inte gick att få bra cornerweightmätning på den lastbilsvågen jag vägde på.
Ska göra ett nytt försök på en annan våg och se om marken är planare runt själva vågplattan.

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Dea: Lite nyfiken bara, vilken våg använde du dig av (finns ju några att välja mellan)? Vägde bilen vid gasklockan i fredags (vet inte hur exakt den är) 940kg stannade vågen på i.a.f. med fulltank...

Göteborg
Här sen Nov 2002

Längs R40 i höjd med Viared finns det en tydligen.

BMW 330i -05
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Som MaZ säger så finns där en lastbilsvåg. Dock är den inte mer precis än 20 kilo. Däremot finns en våg på baksidan av Bilprovningen 2 kilometer därifrån som mäter på 10 kilo och den verkar mer pålitlig.
Jag vägde in min bil där till 1060 utan förare men med 15 liter bensin i tanken i söndags. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag vägde i Viared men såg i dag att gasklockan funkar igen, Lite testande visade dock att det bara väger i steg om 20 kg dock tror jag att noggrannheten är bättre fast till inget nytta då förstås...

Har nån av bilprovningarna i Göteborg nån våg på samma sätt som i Borås ??
Är det förresten nån som vet vad bilprovningen tar för att väga en bil ??

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag åkte förbi bilprovning en eftermiddag och gick in och frågade lite snällt om jag kunde få väga min bil. En kille hjälpte mig och resultatet
blev 850kg med reservhjul och lite verktyg i skuffen samt 10-15 liter bensin. 310 kg på bakaxeln. Kostade ingenting... thumbs up
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Glömde visst att skriva att den vågen vid gasklockan i Göteborg mäter med 20kg's steg...

Brämhult
Här sen Jan 2003

Dea skrev:
Är det förresten nån som vet vad bilprovningen tar för att väga en bil ??

I Borås är det gratis. I alla fall när Bilprovningen har stängt, för vågen är utomhus. Man kör på bilen på vågen utanför men läser av vågen genom fönstret. Smidigt faktiskt!

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilvikter ?
1502 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande