| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |
|
Här kommer i alla fall alla värden om du bygger 4-länk som du tänkt.
COG gissade jag bara på, vet du ungefär vad det kommer bli så är det bra. Hur mycket fjädringsväg kommer bilen ha och hur mycket av det kommer vara infjädring?
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
tum huuu jag ryser
150-200mm får man nog se som bra med stelaxel och inga hokusbokus lenkar. Sen är jag helt kass på namn som sqout mm
Hur mycket resing bak vill man ha med stillastående start? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Hur högt det bakre rollcentrat skall vara; 'bestäms, bland annat, av avståndet mellan bakfjädrarna och låsningsgraden på differentialen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
...då är det nog läge för mig att böja mig för kunskap&erfarenhet Hur mycket "roll oversteer"? För att reducera statisk toe-in på ytterhjulet eller mer än så? _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Är som sagt nybörjare på 4-länks bygge för banracing. Jag vet bara hur man ska bygga för att man ska kunna åka uppför extremt branta backar och åka i extremt sidolut dvs offroad.
100% AS ger en helt neutral fjädring under accelration. Över 100% så börjar bakvagnen lyfta och under så sätter sig bilen. Mer AS ger mer tryck på bakdäcken när man kliver av kopplingen men för mycket AS så kommer bilen börja hoppa och då förloroar man allt grepp. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
På två av de bilar jag för tillfället är inblandad i; 'tänker vi bygga in Roll oversteer (den ena har redan statisk Toe out i bak). Anledningen till att vi bygger in det är, att den bilmodellen; 'har visat sig ha stora problem att komma runt i hårnålarna, även när balansen i snabba kurvor är Bang on. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |