| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
tillverka gjut plugg av färdig produkt.
|
4071 besök totalt |
|
håller på och tillverkar adaptrar / luftintag till bromskylnings projektet på m3:an dock så pajjade pluggen vid första avgjutningen. och folk här ifrån rejsa har hört av sig och är intresserade av att köpa adaptrar så hur tillverkar jag smidigast en ny plugg ifrån den färdiga produkten. jag har funderat på om man kan fylla "adaptern" med gips eller ännu bättre om det finns nån gummi blandning? typ latex eller nåt liknanden att hälla i.
kom med förslag _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||||||
http://www.megagadgets.se/clone-a-wi
Latex : http://www.artistica.nu/default.asp? https://mapont.jetshop.se/ _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
|
varför pajja pluggen vid första avgjutningen??? är det inte släppvinkel överallt?? i sådant fall är det svårt att få till det med en fast form..då får du gå över till en mjuk form som går att kränga ur..
redigt släppvax och sedan ev släpmedel sedan gjut en ny plugg i din färdiga detalj... Och hoppas den lossnar... lycka till _________________ Michael Thulesius |
||||||||
ja det är värt att prova. tack för tipset
Tackar för dom super länkarna. bara hoppas att materialen tål polyestern
ne det stämmer..släppvinkeln är lite taskig på ett ställe, plus att jag inte hade någe släppmedel. för enligt lokala båtbyggar firman räckte det med bilvax ett par gånger. bullshit skulle jag vilja påstå. till nästa avgjutning blir det riktigt släppmedel. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||||||
|
Plugg är ju den sk. färdiga produkten som du kopierar, avgjutningen från denna kallas form.
Vanligt bilvax går att använda som nödlösning om det inte innehåller silikon, carnubavax brukar fungera. Annars ber du att få en liten bit vax av båtbyggeriet. Släppmedel anser jag vara aningen onödigt till ett sådant projekt. De flesta släppmedel är ju designade för en serie lamineringar om 100 st uppåt. Rätta till pluggens släppvinklar, och försök igen. Vaxa och låt det stå en par timmar, polera och upprepa proceduren ett par gånger. Sen Lägger du i gelcoat (+härdare) låter det härda och sen laminerar du polyester och matta på detta. Avslutningsvis kan du blanda i 3-4% paraffin i gelcoat (+härdare) och pensla på laminatet (=topcoat) så har du även en rätt snygg yta på baksidan. Alla dessa produkter borde du kunna köpa för en billig peng hos båtbyggeriet. Vill du inte göra avgjutningen i glasfiber finns det special slikoner för just detta ändamål (dyra), eller så har exempelvis Clas ohlsson en påse termoplast som smälter vid ganska låg temperatur och som rimligtvis borde gå att använda till detta. Är själv aningen skeptisk mot gips pga. dess skörhet.. _________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||||||
|
Re:
tackar hjärtligt för den infon. det där med termoplast ska jag prova, verkar ju kanon. _________________ Mattias Olsson | Drives: BMW m3 e36 |
||||||||
|
gjuta av ett biltak....
Lyfter tråden då jag har ett liknande huvudbryderi.... Tänkte gjuta av ett biltak för att få den välvda formen till en hardtop till 7:an. Min första tanke var att köpa ett tak på skroten och gjuta av, detta var inte helt enkelt, dom ville bara kapa stolparna och skicka med det som satt kvar. Tanke 2 var att köpa ett nytt (bara ytterplåten) på bilfirman detta var ännu dyrare... Tanke 3, gjut av taket på bruksbilen.... hmmm Hur gör jag för att inte skada plåt och lack under eller finns det nån som har ett avgjutningsbart tak liggandes
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
|
Re:
Alternativt egen vinkelslip när man åker dit och hämtar. (Priset på frakten måste vara ganska lika oavsett om stolparna är kvar eller ej.) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Har lite samma problem men jag vill gjuta av en motorhuc. Tjejen som läser till läkare tyckte att det borde fungera att göra en engångsform av gipslindor och lite hönsnät att styva upp med. Självklart med lite gladpack mellan gipset och huven.
Vad tror panelen om det. /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
|
Re:
Ytan blir nog inte perfekt? typ stor risk att gladpacken veckar sig något/luftbubblor i gipset som sedan syns som knottror när man lägger gelcoat i formen? Har ni läst Ajdens glasfiberFAQ? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
|
Re:
Jag läste den när jag gjorde "poddarna" till mina baklampor. Gips går ju att spackla och slipa så det kan kanske gå... ...vill ju inte ha minsta skada på biltaket om jag inte tar en skrotad bil... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4071 besök totalt |