Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
tillverka gjut plugg av färdig produkt.
4071 besök totalt
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare

håller på och tillverkar adaptrar / luftintag till bromskylnings projektet på m3:an

dock så pajjade pluggen vid första avgjutningen.
och folk här ifrån rejsa har hört av sig och är intresserade av att köpa adaptrar

så hur tillverkar jag smidigast en ny plugg ifrån den färdiga produkten.
jag har funderat på om man kan fylla "adaptern" med gips eller ännu bättre om det finns nån gummi blandning? typ latex eller nåt liknanden att hälla i.

kom med förslag

Oskarshamn
Här sen Dec 2006

Jag fick en ide, vet inte om den är bra...

Klä adaptern med gladpack invändigt och blås i byggskum!

Mazda RX7 FB -83
Reliant Scimitar GTE -73
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Skulle vilja säga att det är en kalasidé...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Mr.o skrev:
jag har funderat på om man kan fylla "adaptern" med gips eller ännu bättre om det finns nån gummi blandning? typ latex eller nåt liknanden att hälla i.

http://www.megagadgets.se/clone-a-willy.html

Latex :
http://www.artistica.nu/default.asp?/lista2.asp?id=734~main
https://mapont.jetshop.se/

Stockholm
Här sen Sep 2006

Det är väll en gjutform du vill göra?
Lacka delen och lägg vax på utan, sen är det bara att plasta där på med gecoat och kela kittet,
några förstärkningar, sen har du en fin form.

kallinge
Här sen Jul 2005

varför pajja pluggen vid första avgjutningen??? är det inte släppvinkel överallt?? i sådant fall är det svårt att få till det med en fast form..då får du gå över till en mjuk form som går att kränga ur..

redigt släppvax och sedan ev släpmedel sedan gjut en ny plugg i din färdiga detalj... Och hoppas den lossnar...
lycka till

Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Lucke skrev:
Jag fick en ide, vet inte om den är bra...

Klä adaptern med gladpack invändigt och blås i byggskum!

ja det är värt att prova. tack för tipset

Folxam skrev:
Mr.o skrev:

http://www.megagadgets.se/clone-a-willy.html

Latex :
http://www.artistica.nu/default.asp?/lista2.asp?id=734~main
https://mapont.jetshop.se/

Tackar för dom super länkarna. bara hoppas att materialen tål polyestern

Michael Th skrev:
varför pajja pluggen vid första avgjutningen??? är det inte släppvinkel överallt?? i sådant fall är det svårt att få till det med en fast form..då får du gå över till en mjuk form som går att kränga ur..

redigt släppvax och sedan ev släpmedel sedan gjut en ny plugg i din färdiga detalj... Och hoppas den lossnar...
lycka till

ne det stämmer..släppvinkeln är lite taskig på ett ställe, plus att jag inte hade någe släppmedel.
för enligt lokala båtbyggar firman räckte det med bilvax ett par gånger. bullshit skulle jag vilja påstå. till nästa avgjutning blir det riktigt släppmedel.

Vasa Finland
Här sen Aug 2006

Plugg är ju den sk. färdiga produkten som du kopierar, avgjutningen från denna kallas form.
Vanligt bilvax går att använda som nödlösning om det inte innehåller silikon, carnubavax brukar fungera.
Annars ber du att få en liten bit vax av båtbyggeriet. Släppmedel anser jag vara aningen onödigt till ett sådant projekt. De flesta släppmedel är ju designade för en serie lamineringar om 100 st uppåt. Rätta till pluggens släppvinklar, och försök igen. Vaxa och låt det stå en par timmar, polera och upprepa proceduren ett par gånger. Sen Lägger du i gelcoat (+härdare) låter det härda och sen laminerar du polyester och matta på detta. Avslutningsvis kan du blanda i 3-4% paraffin i gelcoat (+härdare) och pensla på laminatet (=topcoat) så har du även en rätt snygg yta på baksidan. Alla dessa produkter borde du kunna köpa för en billig peng hos båtbyggeriet.

Vill du inte göra avgjutningen i glasfiber finns det special slikoner för just detta ändamål (dyra), eller så har exempelvis Clas ohlsson en påse termoplast som smälter vid ganska låg temperatur och som rimligtvis borde gå att använda till detta. Är själv aningen skeptisk mot gips pga. dess skörhet..

Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

composite wizard skrev:
Plugg är ju den sk. färdiga produkten som du kopierar, avgjutningen från denna kallas form.
Vanligt bilvax går att använda som nödlösning om det inte innehåller silikon, carnubavax brukar fungera.
Annars ber du att få en liten bit vax av båtbyggeriet. Släppmedel anser jag vara aningen onödigt till ett sådant projekt. De flesta släppmedel är ju designade för en serie lamineringar om 100 st uppåt. Rätta till pluggens släppvinklar, och försök igen. Vaxa och låt det stå en par timmar, polera och upprepa proceduren ett par gånger. Sen Lägger du i gelcoat (+härdare) låter det härda och sen laminerar du polyester och matta på detta. Avslutningsvis kan du blanda i 3-4% paraffin i gelcoat (+härdare) och pensla på laminatet (=topcoat) så har du även en rätt snygg yta på baksidan. Alla dessa produkter borde du kunna köpa för en billig peng hos båtbyggeriet.

Vill du inte göra avgjutningen i glasfiber finns det special slikoner för just detta ändamål (dyra), eller så har exempelvis Clas ohlsson en påse termoplast som smälter vid ganska låg temperatur och som rimligtvis borde gå att använda till detta. Är själv aningen skeptisk mot gips pga. dess skörhet..

tackar hjärtligt för den infon.
det där med termoplast ska jag prova, verkar ju kanon.

Åstorp
Här sen Jul 2004

gjuta av ett biltak....

Lyfter tråden då jag har ett liknande huvudbryderi....
Tänkte gjuta av ett biltak för att få den välvda formen till en hardtop till 7:an. Min första tanke var att köpa ett tak på skroten och gjuta av, detta var inte helt enkelt, dom ville bara kapa stolparna och skicka med det som satt kvar. Tanke 2 var att köpa ett nytt (bara ytterplåten) på bilfirman detta var ännu dyrare...
Tanke 3, gjut av taket på bruksbilen.... hmmm

Hur gör jag för att inte skada plåt och lack under eller finns det nån som har ett avgjutningsbart tak liggandes

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad är problemet med att få med stolparna? Gör väl om något att man får en bättre arbetshöjd

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Westfield skrev:
Vad är problemet med att få med stolparna? Gör väl om något att man får en bättre arbetshöjd

Alternativt egen vinkelslip när man åker dit och hämtar.
(Priset på frakten måste vara ganska lika oavsett om stolparna är kvar eller ej.)

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Bäst hade varit om jag kunde gjuta på insidan för att få en slät yta utåt.. hur mycket förstärkningar brukar det sitta där?

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Har lite samma problem men jag vill gjuta av en motorhuc. Tjejen som läser till läkare tyckte att det borde fungera att göra en engångsform av gipslindor och lite hönsnät att styva upp med. Självklart med lite gladpack mellan gipset och huven.

Vad tror panelen om det.

/Johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Johan944 skrev:
Har lite samma problem men jag vill gjuta av en motorhuc. Tjejen som läser till läkare tyckte att det borde fungera att göra en engångsform av gipslindor och lite hönsnät att styva upp med. Självklart med lite gladpack mellan gipset och huven.

Vad tror panelen om det.

/Johan

Ytan blir nog inte perfekt? typ stor risk att gladpacken veckar sig något/luftbubblor i gipset som sedan syns som knottror när man lägger gelcoat i formen?

Har ni läst Ajdens glasfiberFAQ?

Stockholm
Här sen Okt 2006

Det är lugnt för mig, ska bara ha rejspatina på huven.

Så länge huven inte väger så mycket så är det inga problem för mig.

/johan

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

Pontus Fyhr skrev:
Johan944 skrev:

Vad tror panelen om det.

/Johan

Ytan blir nog inte perfekt? typ stor risk att gladpacken veckar sig något/luftbubblor i gipset som sedan syns som knottror när man lägger gelcoat i formen?

Har ni läst Ajdens glasfiberFAQ?

Jag läste den när jag gjorde "poddarna" till mina baklampor.
Gips går ju att spackla och slipa så det kan kanske gå...

...vill ju inte ha minsta skada på biltaket om jag inte tar en skrotad bil...

Citera
Skruva banåkabil
4071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande