Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1188 besök totalt |
Vill ha tips och råd om väghållning
Som ny ![]() Den här frågan har säkert varit uppe förut men jag iddes inte leta igenom trådarna. Jag vill förbättra väghållningen på min lilla busbil, men då man är tvåbarnsfar med nyinköpt hus och garagefantasier vill inte pengarna alltid räcka till (Ni vet hur det är). Jag vill därför ta det i etapper varefter ekonomin tillåter. Jag vill veta i vilken ände det är lämpligast att börja. Har funderingar på att börja med bussningarna men det är kanske fel, vad vet jag. _________________ Jörgen Gustavsson |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
om det inte är några direkta fel på bussningarna så är det nog fel ände att börja i.
Däcken sätter gränserna för hur fort det går att åka, chassiet i övrigt kan förstöra mer eller mindre av det teoretiska grepp som däcken levererar. De flesta bilar har sina bättre och sämre valda komponenter ur väghållningssynpunkt i övrigt, vad är det för bil du har? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||||
106:an i "Rallye" utförande är rätt kompetent från början.
Köp bra däck till den och kolla hjulinställningen. 032R eller 048R ger bra fäste på bekostnad av oväsen. PZeroC är mer "streetable"- men de finns nog inte i så små dimensioner. Kolla däcktråden! Jag gissar att en liten aning toe-out fram och lika lite toe-in bak är en bra start. Typ 0.15-0.30 grader. Ställ negativ camber fram samtidigt, svårt att säja vad du mäktar med - det beror på konstruktionen men 1.0 till 1.5 grader negativ camber funkar helt OK om du vill köra på gata utan att äta upp däcken. Bak kan du ha nollcamber tills det blir för överstyrt. Du får med denna toe/camber inställning en bil som är småbråkig på spåriga vägar men den kommer initialt vilja påbörja turn-in kalasbra, sedan vara stabil i själva turn-in oavsett om du bromsar eller ej och troligen låta sig köras i behaglig vinkel i själva kurvan. Nästa steg är nog vettiga justerbara dämpare (t.ex. Koni) då 106 Rallye redan är både hård och låg från start. Köp gärna "How to make your car handle" av Fred Puhn. Gammal men bra bok. mvh /Kristoffer |
||||||||
Trevligt, mitt på Gotland! Känner du Babben? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Nej, inte personligen men jag råkar faktiskt bo granne med hennes föräldrarhem. Bara tvärs över åkern. och SubaruPhille, nått skall jag åka där. Tänkte åka ut i helgen och titta lite. _________________ Jörgen Gustavsson |
||||||||
Där ser man, hade för mig att hon var från Dalhem ursprungligen... Då ses vi på Ringen till sommaren! ![]() (Själv håller jag till i Gammelgarn på sommaren...) _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
oj oj oj, kallar du detta urspårning? Du har tydligen en del att lära om hur rejsatrådar kan utvecklas. ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Känner mig liiite skyldig... ![]() ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1188 besök totalt |