| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
svets fråga på länkarm
|
3265 besök totalt |
|
svets fråga på länkarm
nån här som här som har tips och ider om hur man förlänger ett rör i en länk arm på bästa hålbara sätt
ska byta ut busningarna i denna länkarm till uniballs men ogillar den svetsade förlängnings biten mellan bussningen fram till böjen. hur stark är en svets på ett sånt sätt på ett rör? (förutsatt att det är en korekt utförd svets) hur stor blir belastningen på denna svets under körning? mina ider är att ha ett rör som passar i det befintliga röret som förstärkning, men då måste jag flytta skarven till en ställe efter böjen så det blir rakt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Skall du bygga om till länkhuvud (varför?) så skulle jag rekommendera att du gör helt nya bärarmar istället för att kapa och svetsa mer i de bärarmar du redan har. Då kan du bygga med helt raka bärarmar och slipper "knycken" mitt på. Du har ju redan måtten på hur presshylsan skall se ut i de befintliga bärarmarna och då är det ju lätt att få likadana svarvade eller till och med göra det själv om du har tillgång till svarv.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Mitt förslag är att tillverka svetsänder för lagret som man sticker in i det befintliga röret när man kapat av det. Svetsänden utrustas med fördel med en kant med samma diameter som på röret och som sedan används när man svetsar ihop dem. En sådan svets i änden blir mycket stark.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Re:
svetsändar ska givetgis användas så den delen på bärarmen är jag inte orolig för. men bärarmarna har blivit förlängda sen tidigare och det är den sveten mitt i böjen som jag inte gillar, och vill göra om _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Re:
anlednigen till länkhuvuden är flera anledningar dom gummi som satt där blev slitna med tiden , samt det behövdes juster möjligheter på länkarmarna. jag har tänkt på att göra om hela länkarmen men det är en hel del mera jobb, och om jag gör dom raka hela vägen som du säger så kommer länkhuvudena sitta i sne vinkel mot infästningen det kan inte vara bra. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Svetsen i sig håller nog utan problem. Däremot så får ju röret en tråkig brottanvisning med den där vinklingen.
En variant av nåt som liknar det här skulle förmodligen kunna fungera
Mothugg mottages gärna _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Antons skiss är precis så jag menade med förstärkning. Sen bör det ju inte vara några problem. Går säkert köra FEM analyser på detta också på sant rejsamaner men magkänslan säger ju att det blir bra.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
alternativt så fixar du rör med rätt bockning som har innerdiameter som ditt nuvarande rör är i ytterdiameter
alternativt beställa rör med rätt bockning i exempelvis crom moly beställde bockade rör till mina länkarmar efter mall hos ME Racing ,bra service och inte speciellt dyrt heller http://www.meracing.com/MERACINGSERVICEAB/servicehome.html _________________ Torbjörn Andersson |
||
|
Kan säga att nya armar nog int ekommer på frågan då tiden är för knapp, sen är det inte så enklet att bara göra nya då det den är svår att göra och tar mycket tid som det är dåligt av
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
svets fråga på länkarm
|
3265 besök totalt |