Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3680 besök totalt |
Har sökt lite, både här och på Locost-forumet, och saknar en lista på olika spindlar med mått.
Så det kan vi väl försöka få ihop här?? Jag är ute efter en lätt och fin spindel för dubbla A-armar till en RWD-bil med frontmonterad styrväxel, men har ni mått på andra spindlar, får ni gärna lägga upp de också. Kan kanske hjälpa någon annan. Mått: - Spindelvinkel. - cc mått mellan kulbultarna. - Fälgens/bromskivans anliggningsyta till undre kulbult eller kulbultarnas skärningslinje. - Styrarmens längd, vinkel och om skruvad eller fast. - Avsedd för frontmonterad eller bakmonterad styrväxel. Har jag glömt något?? Mvh Björn ![]() _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
Det verkar inte ha varit nå'n större rusning med svar.
![]() Jag håller med om att det vore kanon med en databas med spindlar och kanske även länkarmar och dess mått. En perfekt källa att ösa ur när man ska planera sitt (om)byggande. Någon som känner till nå'n annan källa för mått på framvagnar på nätet? |
Letar oxå efter dylikt i dagsläget, men jag tror det är svårt att få folk att mäta upp allt detta. Sedan måste man tänka på att en spindel är väldigt speciell att mäta upp, men olika människor skulle man säkert kunna få olika mått.
Det JAG skulle vara mer intresserad av är bilder och självklart så mycket info som möjligt om olika spindlar på olika bilmodeller så man själv sedan kan gå på skattjakt på sveriges alla skrotar. En bild säger mycket om det ens är i närheten av rätt modell tex. Jag kanske har fel? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
Hej,
På www.superseven.se/ under casim area finns ett program för simulering av dubbla a-armar. I slutet av Quick start guide för programmet (tror det är s18 eller så) finns en beskrivning av hur jag mätt upp spindlar. Ca mått nedan. Volvo 140. Smidig spindel. Styrväxel framför. Bultcirkel 5x108. Spindeltappsvinkel ca 7 grader. Upright Upper X offset = 135mm Upright Upper Y offset = 165mm Upright Lower X offset = 105mm Upright Lower Y offset = 75mm Saab 900 OG. Lite tyngre/klumpigare. Styrväxel bakom. Bultcirkel 4x114.3. Spindeltappsvinkel ca 12 grader. För den som använder sierra diff bak kan 900 og spindlar även användas bak. Splinesen på Sierrans drivaxlar (med avmeckad drivknut) passar i Saab 900 OG drivknutarna (tack för tipset DIRAVI). Skall man använda dem fram utan drivning får man sätta dit en drivknut för att håll ihop lagret. Åtdragningsmoment navmutter skall vara tom -1980 340-360Nm, from -1981 290-310Nm. Upright Upper X offset = 160mm Upright Upper Y offset = 150mm Upright Lower X offset = 100mm Upright Lower Y offset = 130mm Ascona-A och -B har också smidiga spindlar. har slarvat bort måtten på Ascona B och har inga mått på Ascona-A. Ascona-A har löstagbar styrarm så att man kan justera ackerman. /Peter Boström _________________ Peter Boström |
Jag försökte använda det här programmet Casim, men rutorna för inskrivning av spindelns mått var gråmarkerade. Upptäkte i "About"-rutan att man kunde skriva in en licensnyckel, men det står inte något om det i någon dokumentation jag kunnat hitta. Någon som vet vad jag skall göra?
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
Jag har uppdaterat sidan med programmet. Nu finns senste versionen upplagd och det finns en procedur för att få fatt på en licensnyckel.
Licensnycklarna kostar inget. Har dem bara för att programmet inte skall spridas ohejdat medans det är relativt nytt och otestat. /Peter _________________ Peter Boström |
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3680 besök totalt |