| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
|
1 besök senaste veckan (41396 totalt) |
|
Det undrar jag också. Min erfarenhet är att det är svårt att fixa Ackermann på framsidan av spindeln pga interferens med bromsskivan. Å andra sidan är det belastningsmässigt mer fördelaktigt för axeltappen att ha oket bakom axeln men är det verkligen något man behöver tänka på?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Dragnade belsasting i styrstaget(ytterhjul), hmm kan nog tålas att diskutera
Själv åker jag med tryckande. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Blir det nån sorts "motstyrningsfenomen" om man har styrarmen bakom hjulaxeln? På min gubb-Opel sitter styrarmarna bakom axeln. Det går att vända dem framåt, men då blir det svårt att få styrstagen rakt ut från kuggstången. Sitter lite andra prylar i vägen, bromskraftstag tex.
Är det helt kass med styrarmar bakom axeln, finns ju gott om "körglada" bilar som har det så? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Det handlar väl mest om hållfasthet och slitage... Geometrin blir väl praktiskt taget densamma, så länge grejorna sitter rätt i båda fallen? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Problemet jag har är att det är lite trögt att komma förbi mittläget på styrningen. Dessutom är det trögare att styra åt ena hållet. Jag får skylla på att det inte är en kuggstång från Opel... Kommer från Golf 2 Iom att jag byter till en riktig motor i vår så kan det bli nödvändigt med servostyrning, har jag tur så kanske fenomenet försvinner med byte av kuggstång. En rejäl framvagnsinställning behövs också, nu är det lite på en höft. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Man kan ju använda lite större diameter på styrstaget och se till så att allt är stadigt i tryckriktning. Sedan försvinner ju mycket krafter här om scrub är kort. Kan göra inbromsningarna stadigare. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Som jag redan nämt så blir det lite viktigare om krafterna som hamnar utanför Sa blir större, så vikten av att tänka på saken varierar. Hur som helst så är saker som denna skälet till att jag använder min nollbils teori. Det finns fördelar med att lägga vinklar i geometrin, självklart, men utgångspunkten är nolloch sedan lägger man till det man har behov av. Det är ju inte fel ur belastningssynpunkt att centrera kraftena i spindeln, det minskar internt flex i själva spindeln samt som vi ser även utanför spindeln. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Tack för svaret. Ska mäta upp framvagnen ordentligt nu när den är lös från bilen, lite lättare att komma åt då. Dessutom kan jag lägga i schims för mer camber, hade bara -0,6 grader i somras. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Får bli denna modifikationen i vinter.
Hoppas på _________________ Samue| Nyho|m |
||||||
|
Re:
var hittar man denna eminenta excel? Har haft god andvänding av macp varianten.TACKAR!!! .men nu är det dubbla armar i verkstan. mvh och ett stort tack \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dubbla A-armar eller Mac Pherson-ben?
|
1 besök senaste veckan (41396 totalt) |