| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
corner wheight
|
2310 besök totalt |
|
corner wheight
jag skaffade en våg förra hösten för att väga in bilen men jag har inte riktigt fått kläm på hur man gör igentligen. 1. ska man väga in med eller utan förare? 2. full eller tom tank? 3. kan man göra en hjulinställning först eller ska man väga in bilen först? 4. måste man både göra hjulinställning och väga samtidigt? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
|
Re: corner wheight
1. Väg både och. 2. Halva tanken kanske, bara du skriver upp vilket. 3. Det bästa är med bilen körklar. 4. Samma här, körklar, även om skillnaden blir liten. Viktigt att vågarna är i våg. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: corner wheight
Full eller tom tank beror på hur du använder bilen... Kör du korta pass och har max 15liter bensin i så väg in den med kanske 10l i. Kör du alltid med full tank väg in med halv eller trekvarts. Det är ju i driftsläge du vill ha bilen rätt, inte när den står nedplockad i garaget. _________________ Roland Johansson |
||||
|
tack för snabbt svar
en fråga till hur viktigt är det att nolla krängaren jag har ingen möjlighet varken fram eller bak att göra detta. jag har tänkt fixa så jag kan göra det bak men fram blir svårt. eller rent av jag kanske kan väga in den med krängarna monterade? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
|
Re:
om krängarna sitter förspännda kommer hela mätningen sabbas. Icke monterade vid mätning och icke föspännda efter är det som gäller...på gott och ont. |
||||
|
Re:
om du saknar justerbara hundben (drop links); 'kan du sätta shimsplåt mellan KH:ns karossfäste och karossen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
kom inte ihåg vad jag gav exakt men det va nog 13500kr som du säger inlusive moms det är dom här VÅGARNA jag har
http://62.181.75.60:80/Default.aspx? _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
|
En riktig fyhjulsvåg är ju bra att ha när man mäter cornerweight, men det känns lite som overkill om man enbart är ute efter att justera marktryck lika på höger och vänster framhjul, en sån här är enkel att använda och mycket fältmässig: https://www.burtonpower.com/product_
Se alltid till att marken är i våg bara. Förare i bilen, krängare losskopplad eller avlastad, soppa efter behov, lika tryck i hjulen (på varje axel om man har olika hjul fram och bak). _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
|
Jag förstod inte först hur den var tänkt att användas, men hittade på tillverkarsen hemsida en större bild:
http://www.paceproducts.co.uk/public_html/php/products_info.php?productID=access/cornerweightcheckers&parent=2 Var skall man fästa den mot i bilen måste ju vara något på hjulen ? /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
man skall ta den mot fälgen .... har vägt bil med 4platts våg som hade blivit invägd på detta sätt skiljde 45kg cross satsa på en 4platt våg och var noga med att shimsa in plattorn i höjd ,har man rejäla fjädrar så gör 2mm enormt mycket väg in bilen utan krängare --räcker att ha ena sidan justerbar _________________ Torbjörn Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
corner wheight
|
2310 besök totalt |