Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken växellåda???
3648 besök totalt
gothicteo

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Vilken växellåda???

Jo jag håller på å bygger på en banbil som ska ha 16v volvomotor med turbo, stel axel och så vidare!
Frågan är vad jag ska sätta mellan motor å bakaxel???
Bilen kommer väga ca 900kg å ha 3-400hk. Ska användas på bana stripp å drift. (samt gatreggas)
Lådan bör vara smal! Jag hat testat med en M46låda å den får plats utan problem men jag måste svetsa om sprängkåpan eftersom jag inte vill betala 2000kr för en så att jag kan ställa motorn rakt!

Frågorna är som följer!
Getrag. Sitter i Opel manta och blandade BMW bilar. 260 och 262 är olika betäckningar som jag sett. är det samma i Opel som BMW å vad tål dom. Finns det nån som har lös sprängkåpa?

Eller är jag helt fel ute??? Har fått för mig att dessa getraglådor är ganska starka för lite pengar!

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

kanske är jag för petig men 2000 spänn låter inte mycket i det stora hela när man bygger racebil och att krångla och svetsa istället för att fixa en kåpa som redan finns för den ringa summa av 2000kr
nä köp rätt kåpa krångla inte till det

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Torbjörn70 skrev:
kanske är jag för petig men 2000 spänn låter inte mycket i det stora hela när man bygger racebil och att krångla och svetsa istället för att fixa en kåpa som redan finns för den ringa summa av 2000kr

Alltså en låda kostar från 500kr till 1500kr. Kopplingen kostar ca 3000kr. det är kostnader jag utan problem kan ta men en sprängkåpa för mer än växelådan.... då börjar det bli orimligt!

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

Torbjörn70 skrev:

2000kr kommer man inte långt på i denna världen...men frågan är om det inte är rätt som trådstartaren säger att skaffa ngn annan låda. Jag har iaf tagit livet av någon M46 låda när körkortet var färskt och bakhjulen rullade dubbelt så långt som framhjulen... Mao jag tror inte det håller särskilt länge...
Bättre att lägga slantarna på en starkare låda! Har ingen uppfattning om yttermåtten men jag plågade min getrag låda ganska friskt utan bekymmer. Den sitter i 325 -93. Finns bevisat bättre grejor än denna men jag tror den är bättre än M46. Kostar inte mycket heller. (Jag har en liggandes )
Har ingen koll på hur man fäster den på volvo motorn men det är ju många som gjort det...

Citera
gothicteo

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Markus97 skrev:
Torbjörn70 skrev:

2000kr kommer man inte långt på i denna världen...men frågan är om det inte är rätt som trådstartaren säger att skaffa ngn annan låda. Jag har iaf tagit livet av någon M46 låda när körkortet var färskt och bakhjulen rullade dubbelt så långt som framhjulen... Mao jag tror inte det håller särskilt länge...
Bättre att lägga slantarna på en starkare låda! Har ingen uppfattning om yttermåtten men jag plågade min getrag låda ganska friskt utan bekymmer. Den sitter i 325 -93. Finns bevisat bättre grejor än denna men jag tror den är bättre än M46. Kostar inte mycket heller. (Jag har en liggandes )
Har ingen koll på hur man fäster den på volvo motorn men det är ju många som gjort det...

Kan du kolla betäckningen på den och bredden på själva huset....
Att få den att passa på volvomotorn... jag svetsar om främre delen av sprängkåpan!
Är lådan du har till salu så PMa mig!

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

Re:

gothicteo skrev:
Torbjörn70 skrev:

Alltså en låda kostar från 500kr till 1500kr. Kopplingen kostar ca 3000kr. det är kostnader jag utan problem kan ta men en sprängkåpa för mer än växelådan.... då börjar det bli orimligt!

hänger inte riktigt med är det en ekonomisk fråga eller en fråga om hållbarhet ..är ju fortfarande små slantar vi pratar om eller?
har förövrigt en här i krokarna och han har en bmw låda bakom sin volvoturbosnurra Dragracemaskin
så den är väll rätt väldimensionerad

Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Torbjörn70 skrev:
gothicteo skrev:
Torbjörn70 skrev:

hänger inte riktigt med är det en ekonomisk fråga eller en fråga om hållbarhet ..är ju fortfarande små slantar vi pratar om eller?
har förövrigt en här i krokarna och han har en bmw låda bakom sin volvoturbosnurra Dragracemaskin
så den är väll rätt väldimensionerad

Det är inte pengarna utan det orimiga att ta mer för en bit aluminium än för en V-låda!
Hmm jo det är så jag tänkt. Vilken BMW låda har satt bakom motorn då?

Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004

pris nivån handlar nog mer om tillgång efterfrågan vad jag vet satt just den kåpan bara på en årsmodell av volvo
du har PM

Klippan
Här sen Apr 2004

Re: Vilken växellåda???

gothicteo skrev:
Jo jag håller på å bygger på en banbil som ska ha 16v volvomotor med turbo, stel axel och så vidare!
Frågan är vad jag ska sätta mellan motor å bakaxel???
Bilen kommer väga ca 900kg å ha 3-400hk. Ska användas på bana stripp å drift. (samt gatreggas)
Lådan bör vara smal! Jag hat testat med en M46låda å den får plats utan problem men jag måste svetsa om sprängkåpan eftersom jag inte vill betala 2000kr för en så att jag kan ställa motorn rakt!

Frågorna är som följer!
Getrag. Sitter i Opel manta och blandade BMW bilar. 260 och 262 är olika betäckningar som jag sett. är det samma i Opel som BMW å vad tål dom. Finns det nån som har lös sprängkåpa?

Eller är jag helt fel ute??? Har fått för mig att dessa getraglådor är ganska starka för lite pengar!

Kan tillägga att jag körde med en Volvo M47 i min super seven tidigare men den höll inte då jag bytte motor till en T5... Eftersom jag byggt kardantunneln efter M47:lådan så är den ganska smal. BMWs ZF låda från senare M3 samt 328 (tror att det var den modellen) var för breda för min kardantunnel (är mer i storlek som en Volvo M90 låda om du har sett en sådan någongång). Jag valde att köra med en Getrag från en äldre BMW 535 eftersom den är nästan exakt lika bred som M47 lådan. Jag har svetsat på halva svepet från en Volvo 850 låda på min Getrag för att få motorn att passa.

om det är dyrt eller inte med 2000:- för en kåpa beror väl helt på hur ens budget är, hur mycket man "värderar" sin tid samt hur mycket "själv är bäste dräng" tänk man har.

Lycka till!

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Det finns en sprängkåpa som funkar

den sitter monterad i 240 L -76 (och möjligen också 77) denna bil hade b20 (rakmonterad) med m45 låda. Kåpan är eftertraktad bland 140 och amazonfolk så den kostar en slant. Surfa runt på 140-klubben.org och amazonklubben.se domm dyker upp då och då. Du kommer behöva oljetråg, oljepump och sugrör från b20 ochså.

En annan variant är att luta m46:an och endast bygga om spakstället fylla på lite extra olja och

http://www.blocket.se/vi/14996201.htm?ca=11_s&last=1

/ P

Vilken växellåda???
3648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande