Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf gti 16v -86 (uppdaterad med film, sista sidan) | 1, 2 >> 19805 besök totalt |
Då jag har ändrat motorkonceptet så mycket sedan jag startade den andra projekt tråden, tyckte jag att det var dags att starta en ny.
HISTORIK:[URL=]https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28799den gamla tråden[/URL] Såhär såg den ut när den var "klar" 2006, tyvärr så fick jag ingen fart på motorn pga att kopplingen och toppen rasade. Recept. 2l 9a block borrat 1 ö d smidda JE kolvar Total seal ringar nya lager Cometic stålpackning Allt balanserat och invägt hos ultra motors 16v kr topp aluretainers hårda racefjädrar (dubbla) Portmatchat inslipade ventiler nya styrningar frästa ventilsäten. Supersprintextractor Feritta system Lysholm 1200 ax kompressor Växellåda: 02j från audi a3 Med annan kraftigare diffbroms motorsportvajrar sellholm spakställ Kitcar koppling kitcar tryckplatta alu kitcar svänghjul alu Drivaxlar: original 16v. MÅl: Att få ihop en driftsäker motor med en lysholm kompressor och få busa på gatan sommaren -07. Att bli klar till bugrun i början av juni är meningen. Nu ungefär 1 år senare så ligger förhoppningen att komma ut i augusti, september 2008. Beställde ett nytt insug. Tänkte att det skulle bli lite lättare rördragning med detta. Köpte mig ett nytt kopplingspaket. Kitcar grejer som är superlätta. Jämfört med mina originalgrejer (där svänghjulet iofs är lättat rätt mycket) så är de nya grejerna säkert hälften så tunga. mycket delar blir det I somras, eller egentligen förra sommaren vart jag gruvligt trött på att däcken gick i skärmkanterna när man körde riktigt hårt. Trots att skärmarna är duktigt rullade så gick det inte. Såhär ser ju skärmen ut idag: Lyfte på breddaren, puh ingen rost Började med att snitta av den inåtvikta delen längst ned på skärmkanten Men det räckte inte, så jag kapade av allt som sticker in under breddaren. Så här mycket försvann. Massa sparad vikt =) Här har jag snyggat till kanten lite. kommer att bli kalas med breddaren på. Sen kommer jag att kapa ur plastbreddaren ochså och limma den på plats och foga insidan. Vips så har man vunnit flera cm i båda höjd och bredd utan att det syns utifrån. Fick paket idag pckså. Ett skönt litet insug för att underlätta rördragningen i motorutrymmet lite." Inga vassa kanter här inte. klart slut _________________ Fredrik Ryding |
||
här har jag kapat upp bakskärmarna med.
Lite trixigare då det är dubbelplåt bak. Kapade lite för mycket också. så här ser det ut när man tittar inifrån bilen Aja, det blir att knäcka till lite plåt och svetsa dit, blir nog bra med en liten förstärkning där =) Har äntligen byggt klart stolsfästena. Förarsidan: Passagerarsidan. jättelågt och långt bak =) Här ungefär hamnar passagerarstolen. ska bygga någon form av fotstöd också så att de stackars passagerarna inte sitter och kontrabromsar mot styrboxen =) Började bygga en mall för att kunna borra dit sellholmbenen också. Då Thrulles bil är hos PBZ på backjobb igen så ville han också ha nåt att göra. Rita rita. En passare står på önskelistan.. Såhär blev mallen: Borrade tre passhål först. Sen svetsade jag igen hålen från det gamla fjäderbens staget. Såhär vart det. en jäkla massa hål. Vet att det skulle räcka med 4 hål men jag tycker att det blir ballare med en krans bultar runt fjäderbenstornet. Bara andra sidan kvar då. Nästa steg är helsvetsning av fädertornen. Så har vi vart flitiga igen. Thrulle har blivit varm i mekarkläderna så han hjälpte till massor idag med. Här mekar han isär bakbromsarna, som behöver en rejäl översyn. Skivan ser inte alltför rolig ut, lämnar iväg alla skivorna på svarvning/slitsning och lack i veckan Det här var allt som blev kvar. här med bakbenet monterat också, satan vad låg bilen kommer bli =) Själv så fortsatte jag med att montera fjäderbenet fram på högersidan. vy underifråjn innan borrning o skrapning. Vy underifrån efteråt Fixade en mall och borrade dit benen bak också Sen slipade jag hjulhusen inför helsvetsning. Bakbromsarna såg ju inte så roliga ut. Skruvade ner dom och hällde ut den svindyra racebromsoljan som fick gå 7 mil =( oken och rörbärarmarna skickas in på blästring och pulverlack imorgon. Skivorna ska lämnas in på slitsning och eloxering. Tillverkade pinnbultar för stolsfästena och monterade stolarna. Gissa om jag bryggseglade en stund =) Hade glömt hur sköna stolarna var. _________________ Fredrik Ryding |
||
Fick hem en fuelrail idag. kommer från vag`s 20ventilsmotorer och ska passa rakt på.
Fick lite grejer från Meca Haninge med. Hjul lager och lite grejer till bromsarna. (undrar vem som kom på firmanamnet på hjullagrena =)) Köpte helt nya Bromsok bak, från meca dom med Fick tillbaka lie grejer från pulverlackering. Vart ruggigt nöjd. Klara att monteras Rev ner framvagnen när jag ändå höll på. Styrväxeln efter lite grovrengörning. ska nog gno lite på den sen =) En liten till hög som ska iväg på blästring och pulverlack. Förberedde för helsvetsning av fjädertornen bak. och grundade tornen fram efter svetsning. svårt som fan att svetsa när det sitter karosserikitt under plåten =( Tectylade hjulhusen med. före Efter Ser lite fräschare ut. Fick ett paket från enem idag. Ett nav till kompressorn utan förlängning, en avlastningsventil, en remskiva i rätt storlek och nya bultar och packboxar. Själva kompressorn är iväg på kontroll. Då jag inte har fått tillbaka skivorna än så har det inte blivit alltför mycket gjort på bilen. köpte lite nya bultar till framvagnen. Hjulhusen börjar se riktigt bra ut. men d känns som om det saknas nåt.. Äntligen så fick jag hem en IC. Kommer från en evo6 och ska vara en av de bättre original IC man kan få tag i. Passar bra verkar den göra också, får bygga om fästena lite bara så kommer det bli skitbra Var och hämtade bromsskivorna med. slitsade, eloxerade och fina. Pressade i nya lager i bakskivorna Monterat med mycket gucka i. Ser lite roligare ut där bak numera. Där framme med, pillade dit pinnbultarna också. kommer att bli en fröjd att byta däck i sommar. Idag var jag hos Mulle och hämtade lite godis.. Först fick jag låna en större kylare som jag ska testa om den passar. och ett nytt spakställ. sekventiellt, "bolt on" Med en lite display som visar vilken växel man har i samt att den kan programmeras för att blinka när det är dags att växla. Vy underifrån. ingengörskonst när den e som bäst. Här pågår bryggsegling på hög nivå Mina vajrar var tyvärr lite långa, måste kapas ca 10cm för att bli bra. _________________ Fredrik Ryding |
||
Fick tillbaka lite delar till framvagnen från blästring och lack idag.
Själva framvagnen gick det sämre med. Att blästra den gick hur bra som helst, men när den skulle in i ugnen för att värmas inför pulverlacken så smälte underredsmassan som fanns inuti framvagnen och rann ut och kladdade ner både sig själv och ugnen =( Blir till att lacka den på det gamla hederliga sättet.. Fick tillbaka kompressorn oxå efter en grundlig kontroll av skicket av Enem-fredde. Betyget var lysande. närmare nyskick gick inte att komma. Bara att tuta och köra med andra ord.. hann med lite mek på golfen idag med. skrapade rent framvagnen från underredsmassa och tvättade med sprit. Grundade och lackade. mattsvart vad annars. Här är styrväxeln monterad och framvagnen är klar för montering. Var hos Mulle och fick en freebie =) En ny catchtank för vevhusventilationen i plast. Det fina med denna är att den är avskiljd inuti = all olja rinner tillbaka i tråget och alla elaka gaser försvinner ut i filtret. Iom det nya spakstället så vart det tvunget att göra om lite saker. Bl a att flytta bak mothållet för vajrarna på lådan 8cm.. Så här ser det ursprungliga fästet ut: Här bortmonterat för måttning. Det är väl såhär en seriös ritning ska se ut ? Det här fick jag ut av ritningen iaf. och såhär vart det. Sen kapade jag av fästöronen från det gamla mothållet och punktade fast på det nya. Första: Sen på med andra och provmontera.. glömde sätta på gasen på svetsen därav ankskitarna =) Det tredje fästörat kommer nog på på söndag, nu drar jag på rally hela helgen så det blir inte mycket mekande förrns då.. Ny dag nytt godis. En topplockspackning från ABF motorn. En damask tillstyrväxeln och det som hör till Pillade lite med det sista fästörat på mothållet idag Ser ut som skit, jag vet.. Men lite slipande och pulverlack på det så blir det nog bra. Har fått plocka ner framvagnen igen pga att en av de fastsvetsade muttrarna i rambenet som man bultar framvagnen i hade bestämt sig för att lossna och snurra.. Inte myckaet att göra, bara att kapa hål i golvet och svetsa fast den jäkeln.. Sen fick jag äntligen montera framvagnen med bärarmar, bromsar och hela baletten.. Bara lite gummi som saknas, Gav mig på att slipa till de sista skärmbreddarna. Den övre ska bli lika smal som den nedre. Sen fick dom en rejäl dos black chrome. Skillnaden syns iofs rätt kasst på bild. Före: Efter: Imorgon blir det att åka ner till ultra motors och hämta mer godis. _________________ Fredrik Ryding |
||
Tackar för svaren. Ja det här med motgångar har man lärt sig att ta hyffsat balanserat =)
Garagepolaren redneck fick hem sin nya motor idag, med kompressor. Helt plötsligt så kändes min kompressor rätt töntig.. och jag har vart över hos farsgubben och bett han om lite hjälp med luftanslutningarna på kompressorn. Så här ser första utkastet på ena luftanslutningen ut. Hur läckert som helst =) Nu gäller det bara att tillverka skiten. Var som sagt nere på Ultra motors idag och hämtade lite godis. Nya Carillo stakar och racelager till veven. Skruvade ner motorn och vände uppåner på den, bort med tråget och där såg allt helt nytt ut. Vilket det förvisso är =) Så här ser 7 mil gamla lager ut. Fick även låna en finurlig kolvringskomprimator utav Nille. Riktigt hygglig kille det där! Sen vart jag avbruten av massa jourjobb så resten får vänta tills imorgon. Började pilla lite idag. tog ut första kolven. Den höll samma finish som förra året =) Gamla och nya staken.. Carillostakarna del 2. Hupp, det saknas nåt här Nya lager ipressade, redo för montering i med kolven och dra åt. Färdig Å alla verkar ha hamnat åt rätt håll. Här ligger de gamla stakarna, viktade och med 7 mil gamla lager.. om nån vill köpa så hojta till! Sen kom en konstig filur in i garaget, ni som hänger med i tråden känner igen honom som Klister, målaren.. Han hade med sig en sådandär japsdämp Som INTE kommer hamna på min bil, men nåt sånt här kunde det ha sett ut.. _________________ Fredrik Ryding |
||
Mangetheman hjälper till att bygga distanser på spakstället
Såhär stiligt blir det när han svetsar. Började testmontera vajrarna, den ena gick helt smärtfritt. Men fästet till den andra vajern var fel för mig, så jag skruvade bort den. och satte den i städet. Vips, så var pinnen borta. Såhär kommer det bli Punktat och på plats i spakstället Båda vajrarna på plats Dock så hade jag räknat lite fel så ena vajern ska kortas 5cm, men sen lirar det nog =) Köpte lite skvalp plåtar hos Ultra motors i veckan Kan vara bra att ha på banträffarna i sommar. Såhär ska dom sitta ungefär. Slipat lite inför svetsningen Klippte till gummibitar som ska fungera som en backventil för oljan Även styrväxeln fick sig lite kärlek. En ny kopp och damask Monterat: nu ska man förhoppningsvis slippa lite vägbrus. Har stört mig lite på framvagnsbalkarna när jag försöker hitta en större kylare som passar. Skruvade ner den för att se vad jag kan göra. Nu ser den mkt bättre ut =) Det som vart över Lite underredsmassa senare Här finns plats för både IC och kylare =)( Här är nya kylaren på plats. Lite större yta än den gamla =) Övre kylarfästet. IC monterad Såhär ser det ut med kofångaren monterad Polaren skulle laga en korvvagn i garaget, och den var full med korv. gissa om det vart kalas =) En liten pryl som ska sitta i spakstället Svetsade dit en distans på växelföraren också. Punktade dit skvalpplåtarna ordentligt. Min nya skrapplåt. Lite pryttlar från meca haninge (ingen smygreklam här inte) En ståltopplockspackning. ventilknaster och två packboxar till vevaxeln. Det var troligtvis en av dom som läckte ut olja på kopplingen förra sommaren Fick tillbaka toppen. nu är ventilsätena mirafrästa, ventilerna inslipade (igen), toppen planad och nya ventilstyrningar Här var det urgröpt =) tröck i nya ventiltätningar Snyggade till ventilerna lite. http://i70.photobucket.com/albums/i109/fjadrik/topplock6.jpg och slipade in dom Brorsan hjälpte till att få i ventilerna. biltemas ventilkomprimator är inte gjord för hårda racefjädrar. Ventiler i och lyftarna [/list] Idag fick jag ett generatorfäste av mulle. (min huvudsponsor :lol: ) och så satt jag ute i solen och gjorde rent blocket, fixade lite packningar och gjorde allt klart för att montera toppen. Här är toppen på. _________________ Fredrik Ryding |
||
Mera utemek =)
Fick dit det nya generatorfästet, fast jag vet inte fall jag ska använbda det, passade gjorde det iaf. Drog åt remskivan, hårt Monterade lådan, halvtrixigt när man e ensam och utan tråg på motorn. Tur att motorn e balanserad, annars hade den aldrig hängt med så fin jämnvikt =) Motorn ilyft Här tejpar jag dit kabelbitar för att visa Nille hur han ska bygga om kabelstammen till sprutet Nu börjar det äntligen likna nåt Bakre vevaxeltätningen fick en ny packbox oxå, Sen var det dags att skruva isär kompressorn. remskivan måste flyttas närmare kompressorn Bort med förlängaren Öppna locket Bort med drivplattan (?) Borta Dit med nya drivningen och montera ihop En viss skillnad Fick oljetråget från pulverlack idag. oljetråget med skrapplåten monterad Åsså lite småplock. Nya bultar och muttrar till kamaxelöverfallen och en remskiva till vattenpumpen. Skillnaden mellan nya och gamla remskivan Tillkallade lite experthjälp av farsgubben oxå. Här måttar han för fästen och flänsar till kompressorn som han kommer tillverka. Vy uppifrån, halvtrixigt att få den att hänga där den ska Tillfälligt ihopmontering inför flytten till vårt helt nybyggda garage i Jordbro industriområde. _________________ Fredrik Ryding |
||
Nya garaget i jordbro. 217 kvm och 6m i takhöjd ska nog räcka till 4 pers =)
Vy mot garageport1 Entresolplanet (stavning?) Port2 Här sitter min elaka kusin Tord som "äger" garaget. Det han sitter och måttar på är en distans till kitcar kopplingen. Det vill inte riktigt fungera med original kopplingsarm så vi får bygga om den lite. originalkoppling till vänster, kitcar till höger Som ni ser på bild 2 så är fjädringsringen på kitcarkopplingen försänkt ner i tryckplattan vilket medför att kopplingsarmen tar i tryckplattan innan urtrampningslagret når fram till kransen. Det håller vi på och löser just nu. Var över hos Farsan ikväll och kollade på version 1.1 av kompressorfästet. Så här ska det se ut. Så här ser det ut invändigt. fästet blir samtidigt utloppskanal för luften från kompressor till iC. Ungefär vid min handled kommer en anslutning för tryckrören sen. Allt är väldigt grovt tillhugget. Vi vill se att allt lirar som det ska innan vi gör det helt klart. Idag var det provmontering av vårt snygga fäste. Verkar passa. på plats med vattenpumpen innanför. Här sitter kompressorn på plats. Det enda kruxet var att den tog i kylaren litegrann, så den får jag flytta fram litegrann. annars satt den ungefär som vi hade tänkt oss. Vy underifrån. här ska utloppet för luften fräsas ur. Den ska även fräsas av efter den röda linjen för att få en bättre vinkel. nu har det hänt lite i garaget igen.. Jag har byggt klart och lackat min kopplingsarm. Testar den lite provisoriskt, verkar funka bra. Fick ett härligt paket i veckan. En tvåpelarlyft, precis det som saknades i garaget. Med hjälp av de här två filurerna så fick vi ihop den till slut.. Här belastningstestas den. Köpte r-däck från meca haninge. min snälla kusin monterade dom. Nu e vi på gång. Här limmar jag dit skärmbreddarna Jag har borrat lite evakueringshål för luft i bakkofångaren och klippte till lite galler och limmade dit. Vart helt ok.. Men slutrören ser lite töntiga ut. Upp med dämparen i sågen. Ett stycke 4" rostfritt och en 90" böj. Fixa till en bra vinkel mot ljuddämparen Dieselkrök blir fint. Här har jag tigat ihop böjen med det raka röret och slipat ner svetsarna. Slipa slipa slipa Dags för slutpolering och montering. Vart helt ok. Så har jag pillat lite med motorn. Insuget får nya spridartätningar och en liten polering. Det här är början till ett fäste för att montera snabblås till kofångaren fram. Snabblåsen. Vinkeln tillkapad och lackad. Monterat och klart Färdigt Gjorde likadant med bakfångaren med. så nu går det på ett naffs att plocka bort fångarna. monterade det sekventiella spakstället. Skar till och monterade mattan Monterade en ny mockaratt Sen åkte stolarna och bältena i. hemtrevligt värre. Börjar likna en bil igen 0) Imorgon lastas den på släp och dras ner till kungens kurva för att medverka på raz bilträff " sthlms snyggaste vw". Vem säger att man beöver en motor för att åka på bilträff =) _________________ Fredrik Ryding |
||
Nu var det riktigt länge sen det uppdaterades här så jag börjar lite försiktigt.
Har fått lite paket igen. En montörsvagn eller vad det nu kallas, kan vara bra att ha nu när jag sätter fart igen och en motorhuv i glasfiber. väger ingenting jämfört med originalhuven. Lite jobb med den är det dock, man får kapa bort gjutskägget själv. Sagt och gjort, kommer att klossa kanterna innan lack så de blir jämna och fina Monterade bort gamla huven. och dit med glasfiberhuven.. verkar passa bra Nu fattar jag äntligen varför vissa envisas med att åka med vitlackade huvar.. Eller... näe, det gör jag fan inte.. Ett besök på bilsportmässan fick upp motivationen lite. Köpte 4st finfina huvlås. säg mors och goodbye till värmepaket Rev ur all el till mätarna då det såg förjäkligt ut. Tänkte dra ny el ā la rallybil, med en snyggpanel med brytare och snabbsäkringar. En snabbskiss på elen till mätarna iaf. Fast vore det inte snyggt med en dash logger istället för alla dessa mätare från stenåldern.. Nåt liknande denna skulle vara fränt. Jahapp, 2 månader till har gått utan att mycket har hänt. fan, måste skärpa mig nu. Men farsgubben har iaf vart flitig. Var och hämtade lite grejer hos honom idag. Den nya multiribbremskivan till vevaxeln med triggerskivan monterad. och den kortade hållaren till den induktiva givaren och kompressorfästet med utloppsröret monterat. och ett litet utgångshål i. Nu ska jag bara helsvetsa rörböjen och fila lite kanter och portmatcha utblåset så är det dags att bygga spänn och löprullar för kompressor remmen. Våren närmar sig med stormsteg och jag ligger efter. Sparkade mig själv lite i arslet den här helgen och gjorde lite nytta. Började med att jämna till kanterna i kompressorfästet så luften ska få det lite lättare att ta sig fram. Innan Efter Helsvetsade anslutningsröret. Tillverkade packning Sådärja Nu sitter kompressorn där den ska, dags att klura ut fästen för spännrullarna till kompressor remmen. Till vänster om kompressor remskivan vill jag ha en spännrulle för att omslutningen ska bli så bra som möjligt. Kapa kapa Sådärja Kommer att sitta ungefär såhär Färdigt, bara att mäta sig till vart jag vill ha spännrullen. _________________ Fredrik Ryding |
||
och den hamnade här =)
Testade lite med en gammal kamrem för att se att allt lirar som det ska. Provmonterade generatorn på sin nya plats lite provisoriskt. Ingen som har tips på en bra liten generator?? behöver inte vara någon värsting, inte direkt så att jag planerar att stoppa in en onka-blonka anläggning, utan det som drar ström är typ belysningen bara. Tackar, ja nu jäklar ska det sättas fart =) Var nere hos aston karlsson och hämtade material till tryckrören. Sen tog jag en sväng förbi Roadster (världens bästa butik ligger i Tyresö=)) Där vart det 1meter silikonslang, en drivrem och en riktigt söt liten generator. Sen kom det en ny växellåda till bilen. det har ju vart lite struligt med just att få tag i en vettig låda. Då dök denna upp på gtiklubben. En 5vxl diesel låda från golf 3, med ändrad drevsats och quaife diffbroms. Enda felet är att femmans synkring måste bytas, men det är lätt fixat. Har suttit på den här skönheten. Tyvärr så såg lådan rätt bedrövlig ut när den kom fram till garaget. Å en skitig låda har inget på min bil att göra. En dusch med avfettningsprutan. Å på med högtryckstvätten på full värme. Det vart ju hyffsat, men det är fortfarande ärg och oxideringar kvar, ingen som har nåt bra tips hur jag kan få den fräsch utan att behöva gnugga som en dåre? _________________ Fredrik Ryding |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tackar båda två nja, jag har inte riktigt löst det än, försöker koncentrera mig på att få ihop allt först. _________________ Fredrik Ryding |
||
Med kompressorn på plats så måste generatorn flyttas, det ni har sett tidigare var bara en prototyp för att se ungefär vart den kan hamna, nu har det blivit dags att göra en prototyp 2.0.
Här är ena delen, ett rostfritt rör med muttrar fastsvetsade i varje ände Andra delen, vanligt plattjärn med hål i. Hittade lite hål på baksidan av toppen där plattjärnet passade perfekt. Röret svetsas fast på plattjärnet och vips så har vi ett generatorfäste På plats Generatorn verkar ligga bra där, hoppas bara att den får plats i motorrummet =/ Resten av fästpunkterna gör jag nästa gång. _________________ Fredrik Ryding |
||
Köpte helt nya Bromsok bak, från meca dom med
För att förlänga livet på VAG:s bakre bromsok kan jag rekommenderar följande http://www.nordicaudi.com/index.php? Funkar utmärkt! _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Knep och knåp är alltid välkommet. Tackar för tipset _________________ Fredrik Ryding |
||
Mmmmmm....... vad man vill åka golf 2:a igen när man ser dig hålla på.......
Men kan du inte köra med ombyggt fordon??? Tyckte det såg ut som om du hade bytt länkarmar fram??? eller såg jag i syne?? Den motorn som du har nu kan man ju säga är samma som Vw byggde själva, förutom att din är på 2,0. _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||
Tack killar, kul att ni gillar bygget Det blir nog väldigt svårt (omöjligt) att regga med denna motorn, det är för mycket som inte stämmer, Men det finns sätt att lösa allt på. bara att vara lite innovativ _________________ Fredrik Ryding |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf gti 16v -86 (uppdaterad med film, sista sidan) | 1, 2 >> 19805 besök totalt |