| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inkörning kevlar-belägg XP10/ rengörning skiva vid byte ?
|
1823 besök totalt |
|
Byter till lite mera race-orienterade belägg och enligt säjlaren så skal något av detta göras
Har bra skivor som känns lite onödigt att byta - så blir väl rengörning med smärgel-duk som får duga ? Någon som har erfarenheter vid byte till kevlar-belägg och använt skivor belägning från org. belägg ? Inkörning race-belägg - Gör ni något speciellt ? Lite instruktioner jag hittat ( mycket pyssel med dessa belägg tydligen )
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Snart hittar väl Per Stacke tråden och fyller på.
Vad gäller rengöring att gamla skivor har jag hoppat över den punkten i alla år. Någon enstaka gång har jag passat på att svarva skivorna i samband med klossbyte men då pga väl "spåriga" skivor. I princip följer jag den inklippta inkörningspunktlistan, fast i gatversion. 0. nöt in beläggen mot skivan med lite snäll vardags körning utan hårda inbromsningar. Är skivorna hyfsat fräsha går det fort. 1. starta inkörningen göra några småbromsningar för bygga upp lite värme i klossarna. Det märks tydligt när klossarna blir varma. Detta gör jag på väg till teststräckan. 2. på teststräckan görs ca 5 st maxinbromsningar 120-20 km/h i snabb följd. 3. kör en avkylningstur på ca 1 mil utan att röra bromsen. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Hej,
Jag har blå pagid på min 911 och jag gjorde ungefär som GunnarÖ säger, det funkade för mig. Det är iofs inte kevlar men ändå mer räjs än original. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||
|
Mina XP8 har jag kört in helt enligt anvisningarna som följer med - på landsväg...
Inga som helst problem. Jag bytte skivor (var ändå läge och skivor kostar ju nästan ingenting till miata). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1823 besök totalt |