Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkörning kevlar-belägg XP10/ rengörning skiva vid byte ?
1823 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Byter till lite mera race-orienterade belägg och enligt säjlaren så skal något av detta göras

Citat:
You will need to do one of the following:
- Resurface your old rotors
- Completely remove the old transfer layer with a steel wire brush/flapper disc on a drill/grinder
- New rotors

Har bra skivor som känns lite onödigt att byta - så blir väl rengörning med smärgel-duk som får duga ?
Någon som har erfarenheter vid byte till kevlar-belägg och använt skivor belägning från org. belägg ?

Inkörning race-belägg

- Gör ni något speciellt ?

Lite instruktioner jag hittat ( mycket pyssel med dessa belägg tydligen )

Citat:
Carbotech pad bedding procedure

1. All new brake pads/shoes require a bedding process; start the process by pumping your brakes a few times to assure proper installation. Once on track perform several moderate (medium) speed near stops (usually requires at least two laps) to thoroughly warm up the pads/shoes and rotors. This transfers a thin layer of the pad material to the micro-grooves present on all rotors.

2. After the pads and rotors are warm, perform a series of hard near stops until some brake fade is felt. Do not lock the tires. Once fade is noticed, slow down immediately and stay off the brakes as much as possible, bringing the vehicle into the pits or paddock.

3. Allow the brake pads and/or rotors to cool down to ambient temperature; NOT less than 30 minutes.

WARNING: Failure to properly bed in your pads could cause the friction material to chunk and break up resulting in poor pad performance and pad life. This can lead to overheating and cause your pads to glaze. Glazed pads can result in the vehicle not being able to slow properly or stop.

NOTE: The proper way to bed your brake pads and brake rotors is to bed them on the racetrack, NOT on the street (excluding the Bobcat 1521 compound).

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Snart hittar väl Per Stacke tråden och fyller på.

Vad gäller rengöring att gamla skivor har jag hoppat över den punkten i alla år. Någon enstaka gång har jag passat på att svarva skivorna i samband med klossbyte men då pga väl "spåriga" skivor.

I princip följer jag den inklippta inkörningspunktlistan, fast i gatversion.

0. nöt in beläggen mot skivan med lite snäll vardags körning utan hårda inbromsningar. Är skivorna hyfsat fräsha går det fort.

1. starta inkörningen göra några småbromsningar för bygga upp lite värme i klossarna. Det märks tydligt när klossarna blir varma. Detta gör jag på väg till teststräckan.

2. på teststräckan görs ca 5 st maxinbromsningar 120-20 km/h i snabb följd.

3. kör en avkylningstur på ca 1 mil utan att röra bromsen.

Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005

Hej,
Jag har blå pagid på min 911 och jag gjorde ungefär som GunnarÖ säger, det funkade för mig. Det är iofs inte kevlar men ändå mer räjs än original.

Torbjörn

Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Mina XP8 har jag kört in helt enligt anvisningarna som följer med - på landsväg...
Inga som helst problem.
Jag bytte skivor (var ändå läge och skivor kostar ju nästan ingenting till miata).

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Jag gör oxå som Gunnar gör

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Skruva banåkabil
1823 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande