Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Säkerhet (-sutrustning): dumsnåla eller ???
1, 2   >>
4571 besök totalt
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

okej,

Här kommer ett riktigt vasst inlägg....

Efter att ha följt tråden om bomullskläder eller inte (bomulskläder skall det vara för att folk inte skall ta fel, t.ex. nylon, som någon mycket riktigt påpekade), så tänkte jag kolla hur det står till med investeringstänkandet ???

Det är ju som så att många diggar stenhårt att t.ex. trimma motorerna till f*rbenade nivåer - men en bur, nja...

Är det som så att vi låter oss styras av någon form av dumsnålhet eller ???

Man kan vrida på siffror fram å tillbaka men en sak är säker, lika säker som att berg är hårda: Jag vill överleva i ett så helt skick som helst OM nu olyckan är framme. Därför äger jag vad jag tror är det bästa vad gäller klättring....

och alltså trimmar jag inte Bamse till 330 hkr (kompressor) utan nöjer mig med de 231 som redan springer omkring fritt i hagen, kompletterat med ett chassi som räcker till, bättre bromsar än vad som normalt kommer till nytta på gatan osv. Jag har tom. 4-punktsbälten om jag känner för det...

Men vissa (Ace Competition t.ex. som trimmade motorn för 175 kkr, men glömde buren) verkar vara ännu värre ute än jag ???

Dock har jag av estetiska skäl låtit bli bur - men nu ifrågasätter jag om det inte är direkt dumsnålt... Tillsammans med vettigare stolar...

Men grejjen här är, för 12-15 kkr får man en bur. Det är ungefär kostnaden för ett par R-hjul. R-hjulen lär inte skydda en om man kör av vägen eller något - men buren hjälper helt klart till. Och för övrigt, med en korrekt byggd bur tjänar man t.ex. vridstyvhet vilket gagnar väghållningen... Därimot så skapar R-hjul en potentiellt högre risk eftersom man kan vrida upp hastigheten rätt så rejält....

Sammanfattning, av typen blanda päron och banan: Vill du inte överleva en evntuell krasch, köp slicks, trimma motorn till max och hoppas att Gud är på din sida

och nu intar jag skyddsställning variant 1a:

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag är helt enig med dig, undrar vaför jag väntade så länge med bur.
Man kan ju åtminstone installera en båge som man lätt monterar i och ur på en timme.

Tänkte till och med kosta på mig en eldsläckningsanläggning i bilen under vintern, dvs ingen lös brandsläckare utan en riktig anläggning.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag tror inte de flesta (inkl mig) backar pga av investerings kostnaderna, utan att bilen oftast används även till vardags. Då mina polare har något emot att vika ihop sig och samsas med buren i baksätet så får det bli att åka utan. Jag har även svårt och tänka mig att ta upp hål i klädsel å inredning för att montera bågen så får jag nog fortsätta att åka utan båge.

MEN om jag någon gång i framtiden (hoppas) kommer att ha en bil enkom för banåka kommer jag naturligtvis att ha båge i den!

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Thomas,

Du kan nog montera en båge utan att ta hål i klädseln ngnstans som du själv monterar då det är dags för banåka och sedan tar ur då det är färdigåkt. Skall man ha en hel bur blir det dock värre.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Thomas,

Du kan nog montera en båge utan att ta hål i klädseln ngnstans som du själv monterar då det är dags för banåka och sedan tar ur då det är färdigåkt. Skall man ha en hel bur blir det dock värre.

Ska det inte vara en massa svetsade plattor å grejer för att få dit en båge?

och med båge menar du då bara ett rör som går runt framstolarna då?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
johann skrev:
Thomas,

Ska det inte vara en massa svetsade plattor å grejer för att få dit en båge?

och med båge menar du då bara ett rör som går runt framstolarna då?

Det finns olika sätt att installera burar och bågar.
De kan skruvas fast och de kan svetsas fast.

Med båge här menar jag en skyddsbåge som går bakom framstolarna med stöttar bak till t ex bältesinfästningarna. Inte en full bur som även går fram och har masa rör hit och dit.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Människan är inte riktigt rationell jämt...

Själv har jag åkt vässat bambustaket i drygt 10 år, med i stort sett dagliga vobbel i över 200, så min riskbedömning är inte att lita på (annat än i teorin). Men jag hade hjälm och skinnställ.

Nu när jag blivit fegare/klokare skulle jag inte alls gilla att åka omkring på banor med en bil utan bur eller ordentliga skyddskläder. Då skulle det bli för mycket fegåka, vilket inte är lika kul. Hellre billig bil med bur och allt, än en starkare och bättre bil utan bur och skyddskläder. Farten är ju bara något relativt och nåt man vänjer sig vid, åtminstone till viss del, men köra på sin egen gräns kvarstår när den absoluta fartkänslan har försvunnit.

#24, #64, #88
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Bur ev båge står högt på önskelistan..

Detta p.ga det önskade införskaffandet av räserstol till mitt snart hämtade/inköpta 6-punktsbälte

och som vi lärt oss så är flerpunkter än3 bälten ajjabajja utan mos-skydd

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Var hittar man då bågar som man kan skruva i och ur som man vill utan att göra sönder inredningen?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

johann skrev:
Man kan ju åtminstone installera en båge som man lätt monterar i och ur på en timme.

Tänkte till och med kosta på mig en eldsläckningsanläggning i bilen under vintern, dvs ingen lös brandsläckare utan en riktig anläggning.

Eldsläckningsanläggning verkar ju vara en mycket vettig ide, har du någon aning vad en sådan kan kosta

Mvh,Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Tyvärr så har jag samma invändningar som ThomasT: Bilen är vardagsmaskin och det är av "smidighetsskäl" som jag inte knåpar in en båge i bilen. Andra investeringar (förutom bromsar o kanske R-däck) tänker jag inte lägga på denna bil då den ändå inte har förutsättningarna för att bli banbil.

Just nu ser min skydds-inköpslista ut ungefär så här:
1. Få de uppgraderade bromsarna att fungera OK samt testa dom på bana (Aktiv säkerhet!)
2. Nackstöd
3. Handskar, troligen med Nomex
4. Dojjor, Nomex-varianten
5. En riktig banbil! (Inkl bur + 4punktsbälte + OK stol + eldsläckare!)
6. Riktig overall, helst med nån form av brandskydd
7. Bättre/godkänd hjälm (Den jag nyss köpte var billig och hyfsat lätt men inte godkänd av SBF)

och för att svara på Bamsefars ursprungliga fråga:
Jo, jag har lagt ner mer pengar på motorstyrka än på säkerhetsutrustning så långt!

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

964c2 skrev:
johann skrev:

Eldsläckningsanläggning verkar ju vara en mycket vettig ide, har du någon aning vad en sådan kan kosta

Mvh,Björn

KH motorsport har från 5700:-

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
Människan är inte riktigt rationell jämt...

Själv har jag åkt vässat bambustaket i drygt 10 år, med i stort sett dagliga vobbel i över 200, så min riskbedömning är inte att lita på (annat än i teorin). Men jag hade hjälm och skinnställ.

Nu när jag blivit fegare/klokare skulle jag inte alls gilla att åka omkring på banor med en bil utan bur eller ordentliga skyddskläder. Då skulle det bli för mycket fegåka, vilket inte är lika kul....

Aha Så bur är bara för dem som inte har självbevarelsedrift? mao Vi som fegar (jag) kör försiktigare när vi har sämre säkerhet måste komma hem etc.. För mig stämmer det absolut försöker alltid ligga på en nivå där jag kommer hem, bilen håller etc, marginaler till andra, bilen kollad etc . sk aktiv säkerhet. För att öka nivån så behövs ett antal saker lira störtbåge, 6 punktsbälte brandsläckarutrustning personlig utrustning etc. Sen är det en annan sak att jag ändå kommer att köra som en . Men då är jag i varje fall skyddad. Sen finns det alltid de som ski**r fullständigt i säkerhet.... De brukar gå åt av sig själva, tyvärr brukar de ta ngn med sig > Här på forumet verkar det vara fritt från vildhjärnor. noll koll är farligt sakta som fort. Tycker att Johanns ide om båge verkar vettigt. Men har full förståelse för om man inte vill köra med det bara man anpassar körning efter säkerhetsnivå.

PS förhoppningsvis i en historisk racer nästa år! DS

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Ställer samma fråga som claes haglund, var hittar/köper man dessa "lättmonterade" bågar som man slipper göra håll i klädseln för att få dit?

/Johan

Stockholm
Här sen Nov 2002

964c2 skrev:
johann skrev:

Mvh,Björn

Kostar mellan 400 och 600 euro plus montering ifrån ISA Racing.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
Var hittar man då bågar som man kan skruva i och ur som man vill utan att göra sönder inredningen?

T ex ISA Racing, Sandtler, OMP, Wiechers. Kan även finnas via tuners.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Men hur fungerar då det? Borrar hål i karossen så man kan skruva fast den?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

johann skrev:
964c2 skrev:
johann skrev:

Mvh,Björn

Kostar mellan 400 och 600 euro plus montering ifrån ISA Racing.

Har hittat för ca 3500kr i Sverige. 2,25liter mekaniska system (Ej FIA godk.)

Skänninge
Här sen Maj 2003

Inbillar mig att det kan vara en båge med stora fötter som vilar på baksätepassagerarnas golv + stöttor som går bak mot lämplig stark redan befintlig punkt (förmodligen någon säkerhetsbältes infästning)
Stöttorna ser till att bågen håller sig på plats och golvet får ta upp stryket vid e.v rullning

Ska förtydliga att detta bara är inbillningar återigen..

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Inbillar mig att det kan vara en båge med stora fötter som vilar på baksätepassagerarnas golv + stöttor som går bak mot lämplig stark redan befintlig punkt (förmodligen någon säkerhetsbältes infästning)
Stöttorna ser till att bågen håller sig på plats och golvet får ta upp stryket vid e.v rullning

Ska förtydliga att detta bara är inbillningar återigen..

Japp precis så, finns även bågar som fästs i i främre bältenas nedre fästpunkt.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
Men hur fungerar då det? Borrar hål i karossen så man kan skruva fast den?

Finns bågar som kan fästas i bältenas infästningspunkter men även bågar som fästs i golvet bakom framstolarna.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4571 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande