| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
|
1, 2, 3 >> 5812 besök totalt |
|
Re: Varför ettan bakåt?
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
För att det SKA vara så...
På de flesta banorna använder man mest 2, 3, 4 och 5 växeln. Väldigt sällan man går ner på 1ans växel. Det går snabbare att växla rakt än diagonalt. Det än en anledning i alla fall... Det kanske finns fler? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
|
okej då är jag med
Verkar inte vara nått man kan bygga om standardlådan till på ett enkelt sett va?
Har inte aning om hur en låda funkar på insidan. Kanske ska plocka isär min trasiga hemma
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Dogleg är ju bara helt underbart...
de fyra växlarna man använder på banan ligger i ett H..
ettan används endast vid stillastående start.. iofs kunde alla bilar haft dogleglådor.. hade inte varit mig emot...
Finns bara ett enda giltligt undantag från denna regel : 6-växlat... _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Nja! inte riktigt. Backen sitter ännu lite mer till vänster, annars va det bra
|
||||
Varför ska man göra det annat än vid stående start och rattlåsracing? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Nejjj, man kan inte skicka i backen hursomhelst.. backen ligger lite längre åt vänster än ettan, sen är där en mekanisk spärr, när man lägger i backen pressar man spaken åt vänster och sen uppåt/framåt.. "omöjligt" att göra fel enligt mig.. men det har ju säkert hänt och den sista klanten är ju inte född än, eller ngt...
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Ja det är sant... Det var ju så länge sedan jag hade "sån där gammal skit"
När man har dogleg så tycker man att alla andra lådor är felkonstruerade.
_________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
|
edit : där är två mekaniska spärrar.. när man släpper spaken i friläge fjädrar den till mitt emellan 2`an och 3`an.. puttar man lite försiktigt åt höger hamnar man i läget mellan 4`an och 5`an.. när man lägger i ettan så trycker man till lite åt vänster och sen nedåt/bakåt.. men när man lägger i backen då trycker man ytterligare lite till, förbi spärr # 2 och sen uppåt/framåt
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
|
En delförklaring till att man blivit så stukad på bilsport (ej blaskan) kanske kan vara att man är uppväxt i en bil med dogleg.
En Volvo PV-57 med treväxlad låda... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
och jag som trodde i min enfald att riktiga lågor har växlarna på rad
.
är det inte lite grottstadie att föra spaken i sidledd.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
För att man är så illa tvungen...tex om man har en bil som gör sisådär 110km/h på ettan...
_________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
|
1, 2, 3 >> 5812 besök totalt |
