Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
1, 2, 3   >>
5788 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Varför ettan bakåt?

Varför har man ettan bakåt på många racebilar? Har i alla fall fått det intrycket.
Upplys mig!

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re: Varför ettan bakåt?

DanneT16 skrev:
Varför har man ettan bakåt på många racebilar? Har i alla fall fått det intrycket.
Upplys mig!
1: an används vid start 2-3 sedan i samma plan. ger ofta snabbare växlingar samt att man minimerar risken för att hamna i 1:ans läge 4 till ttrean oooooOOPS 1.an

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



För att det SKA vara så...

På de flesta banorna använder man mest 2, 3, 4 och 5 växeln. Väldigt sällan man går ner på 1ans växel. Det går snabbare att växla rakt än diagonalt. Det än en anledning i alla fall...
Det kanske finns fler?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Hur menar du med 2 och 3 i samma plan? Ligger ettan lite vid sidan av?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4319



Danne> Med 1an nedåt så behöver du vid växling 2an-3an bara föra spaken bakåt, inget åt sidan. Går fortare, svårare att göra fel.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
okej då är jag med

Verkar inte vara nått man kan bygga om standardlådan till på ett enkelt sett va?
Har inte aning om hur en låda funkar på insidan. Kanske ska plocka isär min trasiga hemma

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Lådan ser ut så är i en riktig M3a


_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Dogleg är ju bara helt underbart... thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up de fyra växlarna man använder på banan ligger i ett H..
ettan används endast vid stillastående start.. iofs kunde alla bilar haft dogleglådor.. hade inte varit mig emot...

Finns bara ett enda giltligt undantag från denna regel : 6-växlat...

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Ingen risk att man skickar i backen när man växlar hetsigt ifrån 1:an till 2:an??? thumbs down

_________________
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Porsche-Daniel skrev:
Lådan ser ut så är i en riktig M3a



Nja! inte riktigt. Backen sitter ännu lite mer till vänster, annars va det bra

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Nik skrev:
Ingen risk att man skickar i backen när man växlar hetsigt ifrån 1:an till 2:an??? thumbs down


Varför ska man göra det annat än vid stående start och rattlåsracing?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Nejjj, man kan inte skicka i backen hursomhelst.. backen ligger lite längre åt vänster än ettan, sen är där en mekanisk spärr, när man lägger i backen pressar man spaken åt vänster och sen uppåt/framåt.. "omöjligt" att göra fel enligt mig.. men det har ju säkert hänt och den sista klanten är ju inte född än, eller ngt...

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Lotus Samuel skrev:
Porsche-Daniel skrev:
Lådan ser ut så är i en riktig M3a



Nja! inte riktigt. Backen sitter ännu lite mer till vänster, annars va det bra


Ja det är sant... Det var ju så länge sedan jag hade "sån där gammal skit"

När man har dogleg så tycker man att alla andra lådor är felkonstruerade.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



edit : där är två mekaniska spärrar.. när man släpper spaken i friläge fjädrar den till mitt emellan 2`an och 3`an.. puttar man lite försiktigt åt höger hamnar man i läget mellan 4`an och 5`an.. när man lägger i ettan så trycker man till lite åt vänster och sen nedåt/bakåt.. men när man lägger i backen då trycker man ytterligare lite till, förbi spärr # 2 och sen uppåt/framåt

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Porsche-Daniel skrev:
gammal skit



_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Frazze skrev:
Porsche-Daniel skrev:
gammal skit




Det är inte jag som har uttalat de orden utan Lotus Samuels far.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



En delförklaring till att man blivit så stukad på bilsport (ej blaskan) kanske kan vara att man är uppväxt i en bil med dogleg.

En Volvo PV-57 med treväxlad låda...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Porsche-Daniel skrev:
Frazze skrev:
Porsche-Daniel skrev:
gammal skit




Det är inte jag som har uttalat de orden utan Lotus Samuels far.



Assså, ok..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

och jag som trodde i min enfald att riktiga lågor har växlarna på rad .
är det inte lite grottstadie att föra spaken i sidledd.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



ok då, SMG II






_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Claes Haglund skrev:
Nik skrev:
Ingen risk att man skickar i backen när man växlar hetsigt ifrån 1:an till 2:an??? thumbs down


Varför ska man göra det annat än vid stående start och rattlåsracing?


För att man är så illa tvungen...tex om man har en bil som gör sisådär 110km/h på ettan...

_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför ettan bakåt?
1, 2, 3   >>
5788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande