Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5788 besök totalt |
Re: Varför ettan bakåt?
![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
För att det SKA vara så...
![]() På de flesta banorna använder man mest 2, 3, 4 och 5 växeln. Väldigt sällan man går ner på 1ans växel. Det går snabbare att växla rakt än diagonalt. Det än en anledning i alla fall... Det kanske finns fler? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
okej då är jag med
![]() Verkar inte vara nått man kan bygga om standardlådan till på ett enkelt sett va? ![]() Har inte aning om hur en låda funkar på insidan. Kanske ska plocka isär min trasiga hemma ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Dogleg är ju bara helt underbart...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ettan används endast vid stillastående start.. iofs kunde alla bilar haft dogleglådor.. hade inte varit mig emot... ![]() ![]() Finns bara ett enda giltligt undantag från denna regel : 6-växlat... _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Nja! inte riktigt. Backen sitter ännu lite mer till vänster, annars va det bra ![]() |
||||
Varför ska man göra det annat än vid stående start och rattlåsracing? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Nejjj, man kan inte skicka i backen hursomhelst.. backen ligger lite längre åt vänster än ettan, sen är där en mekanisk spärr, när man lägger i backen pressar man spaken åt vänster och sen uppåt/framåt.. "omöjligt" att göra fel enligt mig.. men det har ju säkert hänt och den sista klanten är ju inte född än, eller ngt...
![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Ja det är sant... ![]() ![]() När man har dogleg så tycker man att alla andra lådor är felkonstruerade. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
edit : där är två mekaniska spärrar.. när man släpper spaken i friläge fjädrar den till mitt emellan 2`an och 3`an.. puttar man lite försiktigt åt höger hamnar man i läget mellan 4`an och 5`an.. när man lägger i ettan så trycker man till lite åt vänster och sen nedåt/bakåt.. men när man lägger i backen då trycker man ytterligare lite till, förbi spärr # 2 och sen uppåt/framåt
_________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
En delförklaring till att man blivit så stukad på bilsport (ej blaskan) kanske kan vara att man är uppväxt i en bil med dogleg.
En Volvo PV-57 med treväxlad låda... _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
och jag som trodde i min enfald att riktiga lågor har växlarna på rad
![]() ![]() är det inte lite grottstadie att föra spaken i sidledd. ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
För att man är så illa tvungen...tex om man har en bil som gör sisådär 110km/h på ettan... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5788 besök totalt |