Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
HJÄLP! med att räkna ut offset på en fälg
2820 besök totalt
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Hej! hade tänkt beställa fälgar från usa men behöver hjälp med att räkna ut hur mycket dom breddar utåt respektive innåt från infästningsytan på fälgen. (alltså ytan som går mot bromstrumman) vill mäta så man inte köper grisen i säcken med att dom inte går in i skärmarna

fälgen 8,5" bred och så stod det att den har ett offset på 10 ( mm, tum vet jag inte?)
någon som kan räkna ut det i mm?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Från anläggningsytan: 98mm utåt, 118 inåt

Bredden är 216mm och offset avser hur många mm som navet är förskjutet utåt från fälgens centrum

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Bisting
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

så en fälg med offset 35 breddar mer innåt än utåt mot för en fälg med offset 10? som breddar mer utåt än innåt? har jag förstått rätt?

Göteborg
Här sen Nov 2006

Re:

countach skrev:
så en fälg med offset 35 breddar mer innåt än utåt mot för en fälg med offset 10? som breddar mer utåt än innåt? har jag förstått rätt?

japps ju lägre ET ju längre ut kommer fälgen, och alltså breddar mer utåt än innåt

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

plato skrev:
countach skrev:

japps ju lägre ET ju längre ut kommer fälgen, och alltså breddar mer utåt än innåt

okej! man tackar för det. hur räknade ni ut att dom breddar 98mm utåt? är nyfiken

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

countach skrev:

Ursäkta jag får tolkningsfel när jag läser ditt inlägg, men menar du breddar som i att mer av hälften av fälgens bredd går åt ena hållet?

Även fälg med ET10 så är mer av fälgens bredd inåt än utåt, från anläggningsytan sett.
Men en fälg med ET 35 breddar ännu mer inåt än ET 10 fälgen.

(offset och ET är samma sak)

Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:
countach skrev:

Ursäkta jag får tolkningsfel när jag läser ditt inlägg, men menar du breddar som i att mer av hälften av fälgens bredd går åt ena hållet?

Även fälg med ET10 så är mer av fälgens bredd inåt än utåt, från anläggningsytan sett.
Men en fälg med ET 35 breddar ännu mer inåt än ET 10 fälgen.

(offset och ET är samma sak)

vart mycke nu förstår hur du menar. blev lite fel det jag skrev om man läser det ordagrant

men hur räknade du ut hur mycket den breddar utåt från anläggningsytan?

Vargön
Här sen Feb 2003

En fälg med ET 0 har anläggningsytan i mitten på fälgen, sen är det juh bara att räkna + eller -
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

http://www.1010tires.com/WheeloffsetCalculator.asp

Man skall även komma ihåg att fälgar inte alltid har det offset/et som det står på dem. gamla fälgar kan vara riktade modifierade och har man riktigt tur så stämmer det som står ingjutet/stansat bara inte! total brädden kan även variera på fälgar av olika fabrikat fast de är uppgivna till samma mått. men oftast så är det frågan om +- någon millimeter men det kan ju räcka väl till för att allting skall djävlas..

man skall också komma ihåg att uppgiven fälg bredd är hur bred fälgen är där däcket sitter emot, och den totala bredden är ca 1" mera. dvs en tex. 8,5" fälg är oftast ca 9,5" bred totalt. det är förvånansvärt många som inte vet det...

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

[quote="mr.b"]http://www.1010tires.com/WheeloffsetCalculator.asp

Man skall även komma ihåg att fälgar inte alltid har det offset/et som det står på dem. gamla fälgar kan vara riktade modifierade och har man riktigt tur så stämmer det som står ingjutet/stansat bara inte! total brädden kan även variera på fälgar av olika fabrikat fast de är uppgivna till samma mått. men oftast så är det frågan om +- någon millimeter men det kan ju räcka väl till för att allting skall djävlas..

man skall också komma ihåg att uppgiven fälg bredd är hur bred fälgen är där däcket sitter emot, och den totala bredden är ca 1" mera. dvs en tex. 8,5" fälg är oftast ca 9,5" bred totalt. det är förvånansvärt många som inte vet det...[/quote

okej ja var ju enkelt tack för svaren mycket värt....

2820 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande