Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 8110 besök totalt |
|
||||
jag har fortfarande inte lärt mig det, men han säger ju "2 litre BDA engine" i videon |
||||
Den här håller vi på och bygger åt pappa för att åka Midnattsolsrallyt i år....
68 MK1 med 2l BDG maskin på +250Hk, 4-vxl Quaife, Atlas-axel och stora bromsarna..... allt nytt förrutom själva karossen...... i stort sett ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Vill inte alls ha, näee näeee näeeeeee ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Snygg... ööööh... färg!!! ![]() ![]() Svårt och avgöra, är det silvermetallic eller nåt åt guldhållet? Tomma, rena karosser är otroligt vackert. Man kan titta på dem hur länge som helst! ![]() |
||||
Silver.....
det är basen...... Och sen blir det gröna och oranga fält för dom 2 huvudsponsorerna som ska på....... är iaf tanken just nu..... |
||||
Riktigt snyggt bygge Fredrik!
![]() Är det inte dags för en egen historiker snart också? Så du får åkja lite jsälv som omväxlingt till allt arrangerande och organiserande? Betr BDA och BDG, så anger väl sista bokstaven vilken generation av motorn det rör sig om? Har för mig ursprungsbenämningen BDA står för Belt Driven Anglia, då BDA baserades på 105E blocket (tror jag det hette) som då konverterades med en 16v och remdrivna twin cams. DBA har jag också för mig fanns i allt frå n11500cc till 2 liter, BDg minns jag bara som 2-liters, men jag är långt ifrån någon expert på Fordar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
tja, pappa är 68...... så den kan nog bli min snart ![]() njae...... är mera sugen på att köra en annan bil som kanske blir verklighet snart ...... |
||||
Såg en Mk1 på start linjen i Vimmerbys folkracetaväling Påskracet igår.. Smärtade, den såg ut och va nybyggd!! Hade en V6a i sig visade det sig efter lite frågor!!
Kändes som att häda och ställa upp med en sån på folkrace!! |
||||
Folkrace är ju en bra instegs och motionsklass i bilsport, men tyvärr är det väl många fina och ibland ovnaliga bilar som förstörts genom att byggas till folkracebilar genom åren. Fast å andra sidan finns det ju även en trend att "bygga sönder" gamla unika bilar, även i banåkarkretsar. Alla har inte samma känsla för att bevara grejorna för framtiden. Får man väl leva med, men det kanns allt lite "sådär" när man gillar de gamla bilarna ![]() edit: nått hände gick iväg blankt.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
I boken "Cosworth - The search for power" anges att BDA = Belt-Drive, Series A och den sista kallas BDT-E (1986 2137cc 500Bhp) _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
för att det här var bara en tjuvtitt..... kommer en tråd när hela byggnationen är klar med bilder från början till slut..... |
||||
ang byggen till folkrace så är de ju så att många bilar faktiskt oftast är fördåliga för att renovera, dvs helt slut... kollar man närmare på bilarna så brukar de vara dåliga under även om de ser nya ut på utsidan..
Mvh Uffe _________________ Norss Ulf |
||||
"their aggresive drivingstyle, unpronounceable name and striking blonde hair"
![]() |
||||
Den sista motorn BDT-E va den som satt i RS200 bilen i Grupp B. Dom tog dom motorerna från escort mk3-4 som skulle kallas RST men efter som Grupp B kom in så slaktade dom alla bilar och bara lämnade kvar karosserna för att just bygga RS200a grupp B _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 8110 besök totalt |