Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Rally Escort mk1 Rally restoration
1, 2   >>
8110 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Lite gammelrally!

Those blamey Swedes!

http://www.youtube.com/watch?v=kK5n1P57Eos

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



najs film!

men bara så jag vet.. BDA var 2liters och bdg va 1.6 eller hur va de? Gott lät de iaf

_________________
Emil Jönsson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
najs film!

men bara så jag vet.. BDA var 2liters och bdg va 1.6 eller hur va de? Gott lät de iaf


jag har fortfarande inte lärt mig det, men han säger ju "2 litre BDA engine" i videon

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Den här håller vi på och bygger åt pappa för att åka Midnattsolsrallyt i år....

68 MK1 med 2l BDG maskin på +250Hk, 4-vxl Quaife, Atlas-axel och stora bromsarna..... allt nytt förrutom själva karossen...... i stort sett











_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Modigt av ägaren att låna ut den till dem igen, undrar om han var nervös
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Fredrik - SLC skrev:
Den här håller vi på och bygger åt pappa för att åka Midnattsolsrallyt i år....

68 MK1 med 2l BDG maskin på +250Hk, 4-vxl Quaife, Atlas-axel och stora bromsarna..... allt nytt förrutom själva karossen...... i stort sett













Vill inte alls ha, näee näeee näeeeeee

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13201



Fredrik - SLC skrev:


Snygg... ööööh... färg!!!
Svårt och avgöra, är det silvermetallic eller nåt åt guldhållet?

Tomma, rena karosser är otroligt vackert. Man kan titta på dem hur länge som helst! thumbs up
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Silver.....

det är basen...... Och sen blir det gröna och oranga fält för dom 2 huvudsponsorerna som ska på....... är iaf tanken just nu.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Riktigt snyggt bygge Fredrik! thumbs up
Är det inte dags för en egen historiker snart också?
Så du får åkja lite jsälv som omväxlingt till allt arrangerande och organiserande?

Betr BDA och BDG, så anger väl sista bokstaven vilken generation av motorn det rör sig om?
Har för mig ursprungsbenämningen BDA står för Belt Driven Anglia, då BDA baserades på 105E blocket (tror jag det hette) som då konverterades med en 16v och remdrivna twin cams.
DBA har jag också för mig fanns i allt frå n11500cc till 2 liter, BDg minns jag bara som 2-liters, men jag är långt ifrån någon expert på Fordar.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Bosse L skrev:
Riktigt snyggt bygge Fredrik! thumbs up
Är det inte dags för en egen historiker snart också?
Så du får åkja lite jsälv som omväxlingt till allt arrangerande och organiserande?

Betr BDA och BDG, så anger väl sista bokstaven vilken generation av motorn det rör sig om?
Har för mig ursprungsbenämningen BDA står för Belt Driven Anglia, då BDA baserades på 105E blocket (tror jag det hette) som då konverterades med en 16v och remdrivna twin cams.
DBA har jag också för mig fanns i allt frå n11500cc till 2 liter, BDg minns jag bara som 2-liters, men jag är långt ifrån någon expert på Fordar.



tja, pappa är 68...... så den kan nog bli min snart

njae...... är mera sugen på att köra en annan bil som kanske blir verklighet snart ......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004
Inlägg: 142



Jaså fredrik är det denna skapelse som ja ska få äran av skicka iväg på första sträckan

_________________
Tim Olofsson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Såg en Mk1 på start linjen i Vimmerbys folkracetaväling Påskracet igår.. Smärtade, den såg ut och va nybyggd!! Hade en V6a i sig visade det sig efter lite frågor!!

Kändes som att häda och ställa upp med en sån på folkrace!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Galne skrev:
Såg en Mk1 på start linjen i Vimmerbys folkracetaväling Påskracet igår.. Smärtade, den såg ut och va nybyggd!! Hade en V6a i sig visade det sig efter lite frågor!!

Kändes som att häda och ställa upp med en sån på folkrace!!


Folkrace är ju en bra instegs och motionsklass i bilsport, men tyvärr är det väl många fina och ibland ovnaliga bilar som förstörts genom att byggas till folkracebilar genom åren.
Fast å andra sidan finns det ju även en trend att "bygga sönder" gamla unika bilar, även i banåkarkretsar. Alla har inte samma känsla för att bevara grejorna för framtiden.
Får man väl leva med, men det kanns allt lite "sådär" när man gillar de gamla bilarna

edit: nått hände gick iväg blankt....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368



Bosse L skrev:
Riktigt snyggt bygge Fredrik! thumbs up
Är det inte dags för en egen historiker snart också?
Så du får åkja lite jsälv som omväxlingt till allt arrangerande och organiserande?

Betr BDA och BDG, så anger väl sista bokstaven vilken generation av motorn det rör sig om?
Har för mig ursprungsbenämningen BDA står för Belt Driven Anglia, då BDA baserades på 105E blocket (tror jag det hette) som då konverterades med en 16v och remdrivna twin cams.
DBA har jag också för mig fanns i allt frå n11500cc till 2 liter, BDg minns jag bara som 2-liters, men jag är långt ifrån någon expert på Fordar.


I boken "Cosworth - The search for power" anges att BDA = Belt-Drive, Series A och den sista kallas BDT-E (1986 2137cc 500Bhp)

_________________

/LOLA-Christian
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
Den här håller vi på och bygger åt pappa för att åka Midnattsolsrallyt i år....


Å va snyggt... thumbs up
Men varför har den ingen tråd här ?

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



M.Green skrev:
Citat:
Den här håller vi på och bygger åt pappa för att åka Midnattsolsrallyt i år....


Å va snyggt... thumbs up
Men varför har den ingen tråd här ?


för att det här var bara en tjuvtitt..... kommer en tråd när hela byggnationen är klar med bilder från början till slut.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
wuffee
Nässjö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120



ang byggen till folkrace så är de ju så att många bilar faktiskt oftast är fördåliga för att renovera, dvs helt slut... kollar man närmare på bilarna så brukar de vara dåliga under även om de ser nya ut på utsidan..

Mvh
Uffe

_________________
Norss Ulf
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



"their aggresive drivingstyle, unpronounceable name and striking blonde hair" haha

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



underbart att se...

han va änna lite skön dendära kartläsaren..

_________________
MackeMaehlum
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Citat:
för att det här var bara en tjuvtitt..... kommer en tråd när hela byggnationen är klar med bilder från början till slut.....



Väntar....

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma
Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Christian Carlsson skrev:
Bosse L skrev:
Riktigt snyggt bygge Fredrik! thumbs up
Är det inte dags för en egen historiker snart också?
Så du får åkja lite jsälv som omväxlingt till allt arrangerande och organiserande?

Betr BDA och BDG, så anger väl sista bokstaven vilken generation av motorn det rör sig om?
Har för mig ursprungsbenämningen BDA står för Belt Driven Anglia, då BDA baserades på 105E blocket (tror jag det hette) som då konverterades med en 16v och remdrivna twin cams.
DBA har jag också för mig fanns i allt frå n11500cc till 2 liter, BDg minns jag bara som 2-liters, men jag är långt ifrån någon expert på Fordar.


I boken "Cosworth - The search for power" anges att BDA = Belt-Drive, Series A och den sista kallas BDT-E (1986 2137cc 500Bhp)


Den sista motorn BDT-E va den som satt i RS200 bilen i Grupp B. Dom tog dom motorerna från escort mk3-4 som skulle kallas RST men efter som Grupp B kom in så slaktade dom alla bilar och bara lämnade kvar karosserna för att just bygga RS200a grupp B

_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Citera
Bilder o videos
Rally Escort mk1 Rally restoration
1, 2   >>
8110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande