Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra banbil i max 30tusen kronors klassen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9485 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

924an är riktigt kul bil faktiskt (vadå partisk ). Det krävs små/inga modifieringar för att bilen ska tåla bansmisk dag ut och dag in. Hur många hästar mer kadetten än hade så hade jag nog aldirg valt en framhjulsdriven bil för att ha som kulbil , i synnerhet inte om jag hade en 924 som alternativ . Jag är själv student och har inga problem med att driva bilen för bankörning på studentbudget, delar är billiga och mycket väghållningsgrejer går att få tag på. Men har du lite mer pengar så är kanske detta nånting:

Visserligen är det ingen äkta 924, men det får gå ändå .
http://www.blocket.se/vi/15956586.htm?ca=11_s

En till sak att beakta är att Porsche club sverige har riktigt många välorganiserade banmöten varje säsong (17st i år för att vara exakt), som dessutom är väldigt billiga och så kör dom en slalom/konbanecup på en flera ställen runt om i landet, som dessutom ingår i medlemsavgiften. Det är ju faktiskt en viktig sak att räkna med..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Mitt tips! BMW M535i ! En mycket trevlig bil som har god potential från början!
http://www.e28.se/modellguide/broschyr/images/e28bbs.jpg

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Ett tips till är att köra någonting som är lätt. Annars måste du byta däck, belägg o.s.v stup i kvarten, dessutom drar det mer sås på banan. Jag har kört 2 fulla säsonger bankörning och konbana, dessutom med två chaufförer= dubbelt så mycket körning. Och det är ändå gott om mönster på rdäcken. Bromsbeläggen har också varit med i 3 senaste säsongerna, fortfarande en halv cm kvar. Det blir lite billigare att köra då:)

Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Re:

Cédric skrev:
924an är riktigt kul bil faktiskt (vadå partisk

Haha, alla här är ju partiska

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Mina

köp en bil som kostar hälften av budgeten, du kommer att spendera resten på uppgraderingar. Stol, bälte, R-däck, krängare, mm mm...

mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Miataninja skrev:
Mina

köp en bil som kostar hälften av budgeten, du kommer att spendera resten på uppgraderingar. Stol, bälte, R-däck, krängare, mm mm...

Hejsan!
Jo, lite så jag tänker. Tänkte kolla upp lite med E30/E36 BMW, samt Porsche 924orna. Desto mer jag tittar på BMW så börjar jag gilla denna iden mer o mer. Problemet är dock att det verkar vara ett helt hav med olika modeller. Vilka bilar har rillräckligt med klös i sig så man inte behövs skämmas allt för mycket på banträffarna? Är det 325 som gäller? Det finns ju också 318, dessa bör ju ha mindra vikt, men håller motorn måttet för bankörningar? Tackar för alla tips o hjälp,
mvh
Alex

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

318is är lika vanlig och snygg som ett mjölkpaket..
Men säkert skoj och bra eftersom "alla" andra har en och kan dela med sig av erfarenheter.
Nån annan bil med bakhjulsdrift vet jag inte som är skoj och enkel!
Tyvärr är ju Miatorna för bra för att bli så billiga....

MexBeetle -90 1600cc
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008

Jag skulle kolla in en 155:a, både ful och rolig att köra.

Kristianstad
Här sen Mar 2006

Re:

Det är ju inget herrejesus-klös i en 325:a men det räcker nog till för att man inte ska känna att det går alldeles för sakta på rakorna, själv tycker jag att 318is har för lite pulver även om den har fin balans. 323-325-328 är ganska jämbördiga. Är du ute efter en E30 eller E36?

Här hittar du en lista på de BMW modeller och respektive motorer som finns att välja på: http://www.autopower.se/modellguiden/default.asp

/Viktor

BMW Z3 M-coupé
BMW E36 325
Tesla 3 SR+
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Enda gången jag känner att jag saknar effekt är när jaggasar på motorväg (och på mantorps långa raka när man kör med PCS förstås ). Stirra dig inte blind på effekt, det spelar ändå inte så stor roll när du väl är på banan...Alla E30 rejsatrådar här på forumet har nog skrämt bort mig från E30 för gott, jag är inte ett så stort fan av rost , men det är nog kul bilar, mycket prylar finns det att köpa..

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

När jag skulle köpa en ringenbil nu så satte jag mig ner och funderade över vad det fanns att välja imellan som kostade max 25 000 och som höll 250 mils höghastighetskörning plus en helg på ringen. Det slutade med att jag valde mellan en 325 E36 och en 318Is E36. Jag kom inte på något annat lämpligt i alla fall.

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Är du (väldigt) meksugen har jag en Manta GSi åt dig. Du får 25k över till delar på din budget. Dom har bra potential om man lägger energi på dom.

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re:

Dagger skrev:
Haha, alla här är ju partiska

För att räta upp BMW-övervikten tycker jag att du skall skaffa en CRX VT, den med 150hk Vtec-motor.

Mycket pålitlig spis, så slipper du oroa dig för att motorn rasar.
Köpte min när den stog på 14.xxx och nu har den passerat 20.xxx, går som en klocka.

Går att få tag på för ca 30.000:-

En original CRX VT rastar en original 318/325 på villken bana som hellst.

Sedan har den bilen bra ganska bra utvecklingspotential.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Benci skrev:

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Jag håller nog med Benci, Hondan väger 1090 kg och BMW:n 1210, 150 hk vs 136 ger 7,2kg/hk för Crx:en och 8,8 för BMW'n.... Så på pappret, (tills nån tar en CRX och en BMW och kör dom mot varandra på bana för att se vilken som presterar bäst varvtid) tror nog jag på att Hondan är den snabbare bilen...

Sen har juh BMW:n andra fördelar som att man kan åka mer än två och även ta en tur till IKEA utan att behöva hyra släpvagn.....
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag håller nog med Benci

Jag påstår inte att han har fel, men det är minsann ingen dålig generalisering med duktigt stort utrymme för diskussion.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag tror inte man får sätta dit drag på Hondan. Det brukar man inte få på sportvagnar. Däremot går det bra på tyska traktorer...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Anita: Dollarn är för övrigt låg nu. Allt du söker i Hondatillbehör finns i USA. Iallafall om du vill ha vettiga priser

MexBeetle -90 1600cc
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Jag tror inte man får sätta dit drag på Hondan. Det brukar man inte få på sportvagnar. Däremot går det bra på tyska traktorer...

[OT]
och Hondan får köra ihop med sportvagnar, eller hur var det nu
[/OT

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Det beror på om de som bestämmer tycker att träram och positiv jord är bra eller inte

PS: Kebab är inte nyttigt eller bra. Men jävligt gott!
Jag kan vänta med att beställa tills du hunnit ikapp.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Benci skrev:

Det är bra Benci, dom där BMW-freaksen tror att dom äger världen... På dom bara. thumbs up

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra banbil i max 30tusen kronors klassen?
<<   1, 2, 3, 4   >>
9485 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande