Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2480 besök totalt |
Är det för djupt grus ?
http://www.youtube.com/watch?v=o073v _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Så där blir det väl om man kommer utanför på tvären? Vad jag räknar med iaf oavsett djup av grus, gräs, Leca.
Annars... snacka om "serie av olyckliga omständigheter". Orsaken till att det blev en avåkning öht verkar kunna ha varit att den silvriga precis framför drog upp grus på banan. Inte mkt att göra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
En Miata är visserligen väldigt trång men det tog oroväckande lång tid att ta sig ut ur bilen. Han försökte ju inte ens ta sig ut när han var själv. Eller har jag missat något? Fick han inte av bältet själv?
_________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
"Insurance-disclaimer-weirdness"? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Vad är igentligen rätt sätt att hantera denna situation? Låt oss säga att förutsättningarna är att bilen ligger på taket o man ser inget som brinner och man känner sig någorlunda intakt om än något snurrig.
_________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||
Sitta kvar är nog ett bra alternativ, lätt att skada sig om man knäpper upp bältet och inte tar emot sig ordentligt. Man vet ju dessutom räddningspersonal kommer om nån minut, dessutom är man kanske säkrare i bilen än om man står brevid om det kommer en till jäppe och åker av. Skulle man börja känna lukten av bensin eller etanol i mitt fall så skulle jag nog inte känna mig helt bekväm med att sitta kvar. Men jag vet inte vad som gäller, nån som vet kanske kan säga vad som är bäst. _________________ Karl Vestgöte |
||
En hand i det närmsta du når av "nya golvet", fötterna hakade i de där stuckaturerna som brukade vara instrumentbrädan, håll mot, kura ihop dig och knäpp loss. Ut ASAP och utanför räcket under uppsikt "uppströms". Om det t ex är vätska på banan är det ju inte helt osannolikt att en till bil tar samma spår som du just gjorde. Fia-bälten har som en del av specen att det ska gå att utlösa spännet väldigt lätt under hög belastning, BTW. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag skulle då inte vilja hänga kvar i en bil som ligger på fel håll, snabbt ut känns som det rätt, börjar det brinna är det rätt snabbt övertänt. Handskarna ska man nog behålla på också, det är ju därför man har heltäckande klädsel liksom..
Så fort man kommit ur tar man sig självklart bakom skydd så fort som möjligt. _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Det där med att man är säkrare i bilen än bredvid gäller nog inte när den ligger upp och ner... känns inte som deformationszonerna fungerar helt optimalt om man skulle bli påkörd i den positionen.
Jag hade nog också spjärnat emot allt vad jag kunde och sen knäppt loss och tagit skydd bakom närmaste räcke. Känns inte som man kan slå sig särskilt mycket oavsett hur klantig man är när man knäpper loss sig iom att fallhöjden är några centimeter, sålänge man inte landar rakt på huvudet iaf. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
Av händelse så provade jag på detta med att ta sig ur en rullad bil i går.
(Som tur var inte på allvar, utan det var polisen och räddnignstjänsten som förevisade hur man tog sig ur en voltat bil på en trafiksäkerhetsdag, där grabben min medverkade med sin kart.) Visserligen med vanligt rullbälte och utan hjälm på hvuudet. Inget jag vill göra med bilen liggande upp och ned i raceline och risk för brand direkt... Knepigt att försöka få ned benen i taket och trycka ifrån med bägge händerna, så att man sedan kunde knäppa loss bältet. Risken är att man inte orkar hålla emot, utan dråsar ned med huvudet före och skadar nacken. Har tydligen inträffat brutna nackar på det sättet, berätta räddningstjäsntfolket. Kanske jänkarna insett problemet med i deras fall övergödda hamburgerbanbinaner i förarsätena och har säkerhetsregler som säger att man ska sitta kvar i bilen tills hjälp anländer. (precis som mantrat gäller i svenska hyrkarthallar...) Vid brand är fort ut viktigast så klart. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Sen har jag fått för mig att det är mkt mkt mkt överjävligare att få benen i taket om man har 4p-bälte. Jag anser mig vara vig, och har jag spännt fast mig är det inte lätt att få benen högre upp än ratten, även om gravitationen skulle hjälpt mig i detta läget. _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||
Jag tycker de verkar bra som räddningspersonal. Han är tydlig med vad som ska ske osv.
|
||
Som sagt märkligt att killen satt kvar upp och ner och fibblade med sina handskar.
Det som verkade väldigt oroande är att det tog så lång tid för räddningsgubben att få loss killen. Lyssnar man på vad de pratar om så verkar det som om de inte fick loss killen direkt då de lossat bälte på honom då han hade HANS på sig. Man ser att de till slut får likat loss HANSet och slänger det bak i bilen. Kan detta vara en nackdel med att använda HANS, att man kan haka fast vid en snabb evakuering?? Ang. rullningen så vet ju alla att Miator är ganska smala och vingliga farkoster ![]() Troligen löst underlag i avåkningszonen. Fredrik |
||
det där att han tar av handskarna kan nog vara pga chock....man tänker såkert inte helt logiskt när man råkar ut för nåt sånt.....
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
||
Kan dom inte bara rulla runt den. en sån miata kan inte väga mycket?. Och med tanka på hur "lång" tid det tar att få ut honom skulle väll det vara mindre farligt och gått snabbare, om man funderar över vad som kan hända och det är väll brand då.
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2480 besök totalt |