Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Varför rullar denna miatan så 'lätt' ?
2480 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Är det för djupt grus ?
http://www.youtube.com/watch?v=o073v-XQIQE

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rodge
Varberg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 41



Ser ut som han kommer på snedden och gräver ner hjulen i sanden, behövs inte allt för mycket grus innan framhjulen gräver ner sig tillräckligt.

_________________
Roger Bråberg - SAAB 9-3 SC 2007
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Så där blir det väl om man kommer utanför på tvären? Vad jag räknar med iaf oavsett djup av grus, gräs, Leca.

Annars... snacka om "serie av olyckliga omständigheter". Orsaken till att det blev en avåkning öht verkar kunna ha varit att den silvriga precis framför drog upp grus på banan. Inte mkt att göra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



En Miata är visserligen väldigt trång men det tog oroväckande lång tid att ta sig ut ur bilen. Han försökte ju inte ens ta sig ut när han var själv. Eller har jag missat något? Fick han inte av bältet själv?

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nino.K. skrev:
En Miata är visserligen väldigt trång men det tog oroväckande lång tid att ta sig ut ur bilen. Han försökte ju inte ens ta sig ut när han var själv. Eller har jag missat något? Fick han inte av bältet själv?
"Whatever you do, don't unbuckle your belt", eller nåt liknande, sa en av räddningskillarna.

"Insurance-disclaimer-weirdness"?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67



Vad är igentligen rätt sätt att hantera denna situation? Låt oss säga att förutsättningarna är att bilen ligger på taket o man ser inget som brinner och man känner sig någorlunda intakt om än något snurrig.

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Mera oroväckande att säkerhetspersonalen inte visste hur man kopplade loss förarens bälte.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



1817 skrev:
Vad är igentligen rätt sätt att hantera denna situation? Låt oss säga att förutsättningarna är att bilen ligger på taket o man ser inget som brinner och man känner sig någorlunda intakt om än något snurrig.


Sitta kvar är nog ett bra alternativ, lätt att skada sig om man knäpper upp bältet och inte tar emot sig ordentligt. Man vet ju dessutom räddningspersonal kommer om nån minut, dessutom är man kanske säkrare i bilen än om man står brevid om det kommer en till jäppe och åker av.
Skulle man börja känna lukten av bensin eller etanol i mitt fall så skulle jag nog inte känna mig helt bekväm med att sitta kvar.

Men jag vet inte vad som gäller, nån som vet kanske kan säga vad som är bäst.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



1817 skrev:
Vad är igentligen rätt sätt att hantera denna situation? Låt oss säga att förutsättningarna är att bilen ligger på taket o man ser inget som brinner och man känner sig någorlunda intakt om än något snurrig.
Ja, inte är det att hänga kvar i 'nya taket' iaf.

En hand i det närmsta du når av "nya golvet", fötterna hakade i de där stuckaturerna som brukade vara instrumentbrädan, håll mot, kura ihop dig och knäpp loss. Ut ASAP och utanför räcket under uppsikt "uppströms". Om det t ex är vätska på banan är det ju inte helt osannolikt att en till bil tar samma spår som du just gjorde.

Fia-bälten har som en del av specen att det ska gå att utlösa spännet väldigt lätt under hög belastning, BTW.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Jag skulle då inte vilja hänga kvar i en bil som ligger på fel håll, snabbt ut känns som det rätt, börjar det brinna är det rätt snabbt övertänt. Handskarna ska man nog behålla på också, det är ju därför man har heltäckande klädsel liksom..

Så fort man kommit ur tar man sig självklart bakom skydd så fort som möjligt.

_________________
Martin Öberg
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Det där med att man är säkrare i bilen än bredvid gäller nog inte när den ligger upp och ner... känns inte som deformationszonerna fungerar helt optimalt om man skulle bli påkörd i den positionen.

Jag hade nog också spjärnat emot allt vad jag kunde och sen knäppt loss och tagit skydd bakom närmaste räcke. Känns inte som man kan slå sig särskilt mycket oavsett hur klantig man är när man knäpper loss sig iom att fallhöjden är några centimeter, sålänge man inte landar rakt på huvudet iaf.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Av händelse så provade jag på detta med att ta sig ur en rullad bil i går.
(Som tur var inte på allvar, utan det var polisen och räddnignstjänsten som förevisade hur man tog sig ur en voltat bil på en trafiksäkerhetsdag, där grabben min medverkade med sin kart.)
Visserligen med vanligt rullbälte och utan hjälm på hvuudet.
Inget jag vill göra med bilen liggande upp och ned i raceline och risk för brand direkt...
Knepigt att försöka få ned benen i taket och trycka ifrån med bägge händerna, så att man sedan kunde knäppa loss bältet. Risken är att man inte orkar hålla emot, utan dråsar ned med huvudet före och skadar nacken. Har tydligen inträffat brutna nackar på det sättet, berätta räddningstjäsntfolket.

Kanske jänkarna insett problemet med i deras fall övergödda hamburgerbanbinaner i förarsätena och har säkerhetsregler som säger att man ska sitta kvar i bilen tills hjälp anländer.
(precis som mantrat gäller i svenska hyrkarthallar...)
Vid brand är fort ut viktigast så klart.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006
Inlägg: 81



Bosse L skrev:

Knepigt att försöka få ned benen i taket och trycka ifrån med bägge händerna, så att man sedan kunde knäppa loss bältet.


Sen har jag fått för mig att det är mkt mkt mkt överjävligare att få benen i taket om man har 4p-bälte. Jag anser mig vara vig, och har jag spännt fast mig är det inte lätt att få benen högre upp än ratten, även om gravitationen skulle hjälpt mig i detta läget.

_________________
Daniel Gardh
Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster"
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jag tycker de verkar bra som räddningspersonal. Han är tydlig med vad som ska ske osv.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Som sagt märkligt att killen satt kvar upp och ner och fibblade med sina handskar.
Det som verkade väldigt oroande är att det tog så lång tid för räddningsgubben att få loss killen.
Lyssnar man på vad de pratar om så verkar det som om de inte fick loss killen direkt då de lossat bälte på honom då han hade HANS på sig. Man ser att de till slut får likat loss HANSet och slänger det bak i bilen.
Kan detta vara en nackdel med att använda HANS, att man kan haka fast vid en snabb evakuering??

Ang. rullningen så vet ju alla att Miator är ganska smala och vingliga farkoster
Troligen löst underlag i avåkningszonen.

Fredrik
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8328



det där att han tar av handskarna kan nog vara pga chock....man tänker såkert inte helt logiskt när man råkar ut för nåt sånt.....
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Fan va fint den går iallafall!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



HANSen verkar göra att han inte kan vinkla huvet tillräckligt mycket åt sidan så dom kan få ut förarn fort, lite tankeväckande...

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 646



har provat ligga upp och ner två gånger med rc-bilen och båda gångerna så tänkte jag bara fort ut, har man ju fått höra på kurser så. en hand i taket och knäppa lös bältet, slog inte ens huvudet

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Kan dom inte bara rulla runt den. en sån miata kan inte väga mycket?. Och med tanka på hur "lång" tid det tar att få ut honom skulle väll det vara mindre farligt och gått snabbare, om man funderar över vad som kan hända och det är väll brand då.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Bilder o videos
Varför rullar denna miatan så 'lätt' ?
2480 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande