Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på körglad bil önskas
<<   1, 2, 3
5383 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Frazze skrev:
Läs här : http://www.bmwpower.nu/ovanligabmw/top10_320is.asp :read2:


Hehe, det blev visst bakläxa för mig där
oj oj, nu blev man juh duktigt sugen igen
Får man ut samma effekt ur min M42'a om man borrar den till 2liter tro?


Beror på, 298 hk vid 8500 r/min är möjligt i alla fall...


Slant du där med första siffran kanske?


Nej...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Frazze skrev:
Läs här : http://www.bmwpower.nu/ovanligabmw/top10_320is.asp :read2:


Hehe, det blev visst bakläxa för mig där
oj oj, nu blev man juh duktigt sugen igen
Får man ut samma effekt ur min M42'a om man borrar den till 2liter tro?


Beror på, 298 hk vid 8500 r/min är möjligt i alla fall...


Slant du där med första siffran kanske?


Nej...


Hur fasiken skulle man få ur 298hk ur en M42'a?
Det låter lite smått otroligt...
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Frazze skrev:
Läs här : http://www.bmwpower.nu/ovanligabmw/top10_320is.asp :read2:


Hehe, det blev visst bakläxa för mig där
oj oj, nu blev man juh duktigt sugen igen
Får man ut samma effekt ur min M42'a om man borrar den till 2liter tro?


Beror på, 298 hk vid 8500 r/min är möjligt i alla fall...


Slant du där med första siffran kanske?


Nej...


Hur fasiken skulle man få ur 298hk ur en M42'a?
Det låter lite smått otroligt...


Svaret stavas Supertouring!

(Fast det fanns andra märken som tog ut en bit över 300 hk... )

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Sörpan skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Frazze skrev:
Läs här : http://www.bmwpower.nu/ovanligabmw/top10_320is.asp :read2:


Hehe, det blev visst bakläxa för mig där
oj oj, nu blev man juh duktigt sugen igen
Får man ut samma effekt ur min M42'a om man borrar den till 2liter tro?


Beror på, 298 hk vid 8500 r/min är möjligt i alla fall...


Slant du där med första siffran kanske?


Nej...


Hur fasiken skulle man få ur 298hk ur en M42'a?
Det låter lite smått otroligt...


Svaret stavas Supertouring!

(Fast det fanns andra märken som tog ut en bit över 300 hk... )


okay, för att förtydliga min fråga lite...
Vore 200häst möjligt ur en M42'a om man är en vanlig människa!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Sörpan: Hehe jo en S42'a vore inte fel, synd bara att den kostar runt 400 lusentappar (vad jag har hört iaf) Men vilket ljud thumbs up

Andrew: 200 hk ur en M42 kommer nog att kosta en del också om man inte överladdar den tyvärr

Edit: Hmm, urspårningen arne?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Micke Eriksson skrev:
Sörpan: Hehe jo en S42'a vore inte fel, synd bara att den kostar runt 400 lusentappar (vad jag har hört iaf) Men vilket ljud thumbs up

Andrew: 200 hk ur en M42 kommer nog att kosta en del också om man inte överladdar den tyvärr

Edit: Hmm, urspårningen arne?


Urspårning är en svår konst som bara ett fåtal behärskar...

(Jag var bara tvungen att retas med Andrew lite... )

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Sörpan: Hehe jo en S42'a vore inte fel, synd bara att den kostar runt 400 lusentappar (vad jag har hört iaf) Men vilket ljud thumbs up

Andrew: 200 hk ur en M42 kommer nog att kosta en del också om man inte överladdar den tyvärr

Edit: Hmm, urspårningen arne?


Jo precis, så det vore lite omöjligt att upnå 200hk enbart genom att borra upp blocket då
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew Petrykowski skrev:
Vore 200häst möjligt ur en M42'a om man är en vanlig människa!


Som vanligt handlar det om pengar och kunskap.

Visst vore det trevlig med 2 dl mer volym i M42:an, men det kostar och är inte sååå lätt att ordna. S42 hade längre slag och större borr för att nå 2 liter. Man kan även ta motorn från 318ti, den är på 1,9 liter och har lite mer vrid.

Men om du vill ha ut runt 180-200 hk så räkna med minst 15 000kr iaf, om du vänder dig till rätt person...genom mig kanske...

Peggen tog hem ett par compacter byggda för compact Cup, från Belgien. Dom hade 195 hk med, enligt Köhler, felportade topplock, lite högre komp, vassare kammar och riktiga spjäll med "trevlig programmvara".
Dom lät sjukt underbart!

Snackade med "min hustrimmare" och han tyckte att 180hk var relativt lågt räknat för en inte allt för extremt trimmad maskin. Han har "portat sönder" en M42-topp för att få fram en optimal kanal. Så allt finns för den som är sugen...

Hagalund har bromsat 158hk tror jag det var och det är en grp.N-motor. Mao original, men opptimerad. Köhler påstod sig bromsa 164hk för Grp.N.

Sugen på att se vad det kan bli för respons och gång i min motor om alla palner går i lås. (Läs: Att man lyckas med elen och datorhackandet.) *drömmer vidare*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden
GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andrew Petrykowski skrev:
Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden
GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då?


De innehåller bara standardkomponenter men de är blueprintade. (typ matchportade, optimerade etc)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden
GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då?


De innehåller bara standardkomponenter men de är blueprintade. (typ matchportade, optimerade etc)


Vad är matchportning för något?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden
GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då?


De innehåller bara standardkomponenter men de är blueprintade. (typ matchportade, optimerade etc)


Matchportning (Anpassa insugets/grenrörets kanal mot toppen så att där inte finna nga kanter i övergångsskarven.) är inte tillåtet i Grp.N. Inegn form av skärande eller slipande berabetning är det, fast principen är samma och det är vad "alla gör". (Eller vad effekten blir kan man säga.)

Filter, avgassytem och programmvara är de externa delar man byter på en Grp.N-motor.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Tips på körglad bil önskas

Wankelsport skrev:
Tjena grabbar (och eventuella tjejer)!

Tänkte be er om hjälp med att välja bil. Så här ligger det till.
Min flickväns bil blev stulen för en tid sen och har nu slutligen lösts in av försäkringsbilaget. Således behöver hon köpa något annat, men vad?
Hon har ingen aning om hon ska välja men hon ställer ändå väldigt specifika krav och jag tänkte att ni skulle få hjälpa till att komma med förslag. Ha följande kriterier i åtanke:

-Bilen måste vara en coupé eller åtminstone ha ett utseende som påminner om en sådan. Även cab är ok!
-Den ska vara liten, hon har tidigare kört VW Scirocco GTI -78 och Audi coupé. Audin var helt klart i största laget!
-Bra väghållning, stark motor och rejält med körglädje är absolut måste. Hon har racelicens och vet hur man kör bil!
-Max pris 50000 kr. Obs detta är viktigt!
-Bilen ska gå att köra året om som bruksbil. Inget mekande (det lär bli jag som får göra det)!
-Vettig bränsleförbrukning vid städad körning, bra värme och andra bruksegenskaper föredras!

Själv har jag kommit med ganska många förslag hittills men det finns säket fler som jag kan ha glömt så fyll på med förslag. Som tips kan jag säja att Siroccon hittills är hennes absoluta favorit, Audin var lite stor och "tråkig"...



Det du har beskrivit är en Alfa GTV, för dom pengarna och ekonomin en TS 2.0. Kanske inte den häftigaste rödljusräcern men den knäpper många på fingrarna speciellt när vägen till slut börjar svänga. Tidiga 95-96:or börjar komma ner i dom pengarna.
Sen kanske det inte är helt fel att slippa se grannen ha en likadan bil med jättevinge, kolfiber tejp på huven osv som du nämde.
Söker du körglädje och lite känsla. Dessa bilar har dessutom rostskydd om någon undrar.
[/url]

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Aha, det här ser ut som en rolig ny tråd. Så tänkte jag när jag såg den imorse. Sen upptäckte jag att det var jag som startat den... Intressant hur något som legat ett tag kan startas upp igen.
Sen ballade den ur lite med det är ju helt ok!

Nåväl, ni behöver inte fundera mer på roliga bilar för vår skull i alla fall. En bil är sedan länge införskaffad. Det blev dock inte någon coupé och inte är den speciellt körglad eller rolig heller (nu kommer jag att få stryk för det här). Hon skaffade nämligen en Golf VR6. Visst, motorn spinner ju på bra men resten av bilen är fruktansvärt tråkig (säger jag som har en 626 V6 som bruksbil så jag är inte bättre själv).
Alla bra förslag som Miata, Alfa etc. som jag försökte komma med sågades. Suck!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andreas Lidström f.k.a AL skrev:
Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden
GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då?


De innehåller bara standardkomponenter men de är blueprintade. (typ matchportade, optimerade etc)


Matchportning (Anpassa insugets/grenrörets kanal mot toppen så att där inte finna nga kanter i övergångsskarven.) är inte tillåtet i Grp.N. Inegn form av skärande eller slipande berabetning är det, fast principen är samma och det är vad "alla gör". (Eller vad effekten blir kan man säga.)

Filter, avgassytem och programmvara är de externa delar man byter på en Grp.N-motor.


Aha, trodde det var tillåtet eftersom "alla" gör det

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kristoffer R skrev:
Körglada bilar under 50 papp

* Peugeot 106 Gti, eller hellre Rallye (brumburk men skitball)
* Renault Clio Williams
* Honda CRX VTEC sista åm
* VW Lupo, garanterat flabb i varje rondell.... Men räcker 50?
* Peugeot 306 Xsi åm 98-99, lite lam motor men bra handling.
* Peugeot 205 Gti sista åm med få mil, varning för boyracers.
* Nissan 200 sx S13 varianten !!!RWD!!! thumbs up
* Mazda MX-3 V6

Porsche passar nog inte riktigt tror jag. De är inte skojiga på det sättet.
Försäkringen blir inte alls skoj. BMW är en mer mogen körupplevelse, där får man iaf en 320 eller 325. Frågan är också där om de är roliga på rätt sätt.

En logisk följd på en Scirocco är ju Corradon, tyvärr har jag begränsad erfarenhet av den.

Annars är Alfa otroligt kul, men då får du meka, och bilarna måste smiskas för att inte becka ihop...

Miata ger dock mest körglädje någonsin hitom en "Seven".

/Kristoffer


Tänk om den där beryktade 180hk 4wd Lupon dök upp nån gång i modellprogrammet? Då byter jag kanske bil

_________________
Magnus Thomé
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Tjoho där

jag tänker lägga min röst på en bil ingen har tänkt på än!

Åk och köp en Alpina B6 ifrån -86... går att få för mellan 30-40 tusen.. Sitter Dogleg låda i dem och så har du 210 2,8 liters Raka hästar och så är det ju så klart balancerat å fint på finaste alpina maner.. Jag ska iaf köpa mig en! Sen att det kommer ramla ner 2x B10 Biturbo aggregat med.. det gör ju inte saken sämre... hehhehe

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



En bortglömd: Citroen Xantia Activa. Inte sådär jättespännande lågtrycksturbomotor med 8v, men vad gäller väghållningen finns det inte så mycket att klaga på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på körglad bil önskas
<<   1, 2, 3
5383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande