Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5383 besök totalt |
Nej... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||
Hur fasiken skulle man få ur 298hk ur en M42'a? Det låter lite smått otroligt... |
||||||||||||||
Svaret stavas Supertouring! ![]() (Fast det fanns andra märken som tog ut en bit över 300 hk... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||
okay, för att förtydliga min fråga lite... Vore 200häst möjligt ur en M42'a om man är en vanlig människa! ![]() |
||||||||||||||
Sörpan: Hehe jo en S42'a vore inte fel, synd bara att den kostar runt 400 lusentappar
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Andrew: 200 hk ur en M42 kommer nog att kosta en del också om man inte överladdar den tyvärr ![]() Edit: Hmm, urspårningen arne? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||||||
Urspårning är en svår konst som bara ett fåtal behärskar... ![]() (Jag var bara tvungen att retas med Andrew lite... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||
Jo precis, så det vore lite omöjligt att upnå 200hk enbart genom att borra upp blocket då ![]() |
||||||||||||||
Som vanligt handlar det om pengar och kunskap. Visst vore det trevlig med 2 dl mer volym i M42:an, men det kostar och är inte sååå lätt att ordna. S42 hade längre slag och större borr för att nå 2 liter. Man kan även ta motorn från 318ti, den är på 1,9 liter och har lite mer vrid. Men om du vill ha ut runt 180-200 hk så räkna med minst 15 000kr iaf, om du vänder dig till rätt person...genom mig kanske... ![]() ![]() Peggen tog hem ett par compacter byggda för compact Cup, från Belgien. Dom hade 195 hk med, enligt Köhler, felportade topplock, lite högre komp, vassare kammar och riktiga spjäll med "trevlig programmvara". Dom lät sjukt underbart! ![]() Snackade med "min hustrimmare" och han tyckte att 180hk var relativt lågt räknat för en inte allt för extremt trimmad maskin. Han har "portat sönder" en M42-topp för att få fram en optimal kanal. Så allt finns för den som är sugen... ![]() Hagalund har bromsat 158hk tror jag det var och det är en grp.N-motor. Mao original, men opptimerad. Köhler påstod sig bromsa 164hk för Grp.N. Sugen på att se vad det kan bli för respons och gång i min motor om alla palner går i lås. (Läs: Att man lyckas med elen och datorhackandet.) *drömmer vidare* |
||||||||||||||
Nu har jag inte direkt några planer på att få ur en hejdjävla massa effekt ur bilen, var bara mest nyfiken på hurvida det var möjligt eller ej.
Men vem vet, det kanske blir något motorväss i framtiden ![]() GrpN motorer, är dom helt standard förutom elektronik då? |
||||||||||||||
De innehåller bara standardkomponenter men de är blueprintade. (typ matchportade, optimerade etc) _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||||||
Vad är matchportning för något? |
||||||||||||||
Matchportning (Anpassa insugets/grenrörets kanal mot toppen så att där inte finna nga kanter i övergångsskarven.) är inte tillåtet i Grp.N. Inegn form av skärande eller slipande berabetning är det, fast principen är samma och det är vad "alla gör". (Eller vad effekten blir kan man säga.) Filter, avgassytem och programmvara är de externa delar man byter på en Grp.N-motor. |
||||||||||||||
Re: Tips på körglad bil önskas
Det du har beskrivit är en Alfa GTV, för dom pengarna och ekonomin en TS 2.0. Kanske inte den häftigaste rödljusräcern men den knäpper många på fingrarna speciellt när vägen till slut börjar svänga. Tidiga 95-96:or börjar komma ner i dom pengarna. Sen kanske det inte är helt fel att slippa se grannen ha en likadan bil med jättevinge, kolfiber tejp på huven osv som du nämde. Söker du körglädje och lite känsla. Dessa bilar har dessutom rostskydd om någon undrar. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||||||
Aha, det här ser ut som en rolig ny tråd. Så tänkte jag när jag såg den imorse. Sen upptäckte jag att det var jag som startat den... Intressant hur något som legat ett tag kan startas upp igen.
Sen ballade den ur lite med det är ju helt ok! Nåväl, ni behöver inte fundera mer på roliga bilar för vår skull i alla fall. En bil är sedan länge införskaffad. Det blev dock inte någon coupé och inte är den speciellt körglad eller rolig heller (nu kommer jag att få stryk för det här). Hon skaffade nämligen en Golf VR6. Visst, motorn spinner ju på bra men resten av bilen är fruktansvärt tråkig (säger jag som har en 626 V6 som bruksbil så jag är inte bättre själv). Alla bra förslag som Miata, Alfa etc. som jag försökte komma med sågades. Suck! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
Aha, trodde det var tillåtet eftersom "alla" gör det ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||||||
Tänk om den där beryktade 180hk 4wd Lupon dök upp nån gång i modellprogrammet? Då byter jag kanske bil ![]() _________________ ![]() |
||||||||||||||
Tjoho där
jag tänker lägga min röst på en bil ingen har tänkt på än! Åk och köp en Alpina B6 ifrån -86... går att få för mellan 30-40 tusen.. Sitter Dogleg låda i dem och så har du 210 2,8 liters Raka hästar och så är det ju så klart balancerat å fint på finaste alpina maner.. Jag ska iaf köpa mig en! ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||||||||||
En bortglömd: Citroen Xantia Activa. Inte sådär jättespännande lågtrycksturbomotor med 8v, men vad gäller väghållningen finns det inte så mycket att klaga på.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 5383 besök totalt |