| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressor i s14 (m3e30)?
|
2041 besök totalt |
|
Hejsan! Nu börjar jag bli relativt nöjd med min m3e30, en hel del vikt är borta & kompenseras med att jag fått int samt ext som jag vill ha det bortsett från att en bur ska monteras. Den här sommaren kommer den rulla original i motorn men efter sommaren ska den rivas helt. Jag har lite tankar & funderingar jag tänkte ventilera & de svar ni kan bidra med uppskattas som tusan! Sugtrimma är som bekant inte helt billigt men om jag går denna vägen så hade jag en 2.5L specc i tankarna som ska sörpla Etanol. Inte det billigaste alternativet som sagt men jag är fast besluten att behålla min s14 & inte dumpa ner någon annan motor. I sammanband med det här har jag funderat som tusan på trycka ner en kompressor istället & behålla volymen till 2.3L. Efter att ha läst en del om såväl ERT och Vortech VS-1 så verkar detta som ett vettigt alternativ. Är det någon som har erfarenhet av liknande? Det verkar minst sagt vara ett mycket kompetent forum så jag söker väl egentligen någon som kan guida mig en smula för ju mer jag läser ju mer förvirrad tycks jag bli. Syftet med bilen är att brumma såväl bana som gata. Dvs. det är inga monstereffekter jag är ute efter, jag prioriterar någorlunda driftsäkerhet. Det kan anses som en aningen diffus fråga men för att summera det hela så söker jag mer pulver som ska vara relativt driftsäkert & för den delen inte göra bilen olustig på bana. Jag är inte ute efter någon rödljusräser. Alla tankar, erfarenheter uppskattas som tusan. Hälsningar Jens
_________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Har du läst igenom Edlings tråd?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Han körde med kompressor ett tag fast nu har han fått turbo i skallen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
|
Re:
Jo jag har läst en del i Jonas tråd men det verkade mest vara bråk med hans installation trots att han verkar ruskigt kunnig vilket sin sin tur har fått mig att bli aningen skeptisk. Jonas - Runt 240-280 på hjulen hade jag i åtanke, är det att sikta på tok för högt? Håller chassiet för det vridet man får? Jag har kontaktat ESS ett par gånger nu men utan att få något riktigt svar så jag får väl ringa dom nästa vecka. _________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
För att få den effekten så behöver du bara ladda ca 0,5bar.
Då skulle jag nog kolla på en liten och smidig kompressor, typ vortech eller liknande, och hoppa över intercooler men kanske åka e85 istället. Borde kunna bli en trevlig maskin utan att du får alltför elak vridmomentskurva. _________________ Jonas Edling |
||||||||
|
Re:
Låter förnufftigt, när jag ändå har motorn nere för totalrenovering ska kolvar & stakar beställas, nya hårdare ventilfjädrar samt alla slitdelar ska bytas mm. Vilket komp & vilka spridare bör jag köra på om den ska rulla på e85? _________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Re:
originalkomp går bra och effekten gånger 1.4 ger spridarnas cc
Sådär lite löst ur huvudet: I en sexa brukar man överslagsräkna att tex (6st) 320cc räcker till 320hp, och det går åt ~33-40% mer etanol än bensin för att landa på lambda 1 _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||||
|
Re:
oh tackar! En enkel & bra kalkyl att gå efter. En väldans dum fråga kanske men vad är nackdelen med att åka på för stora spridare bortsett från kostnaden av inköpet såklart? _________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Re:
droppbildning vid tomgång. Och kan vara svår att få gå rent vid tomgång. beror på hur mycket för stora |
||||||||
|
Re:
Med den effekten så behöver du inte någon turbo eller kompressor. Traditionellt sugtim är underskattat, men dyrt
_________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Re:
Allt är ju relativt men att få ut 240-280 hk på hjulen med sugtrim (är det möjligt?) måste kosta en halv förmögenhet?
_________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Re:
Tackar! Hur stor är tolrenansen där mellan tummen & pekfingret. Har nämligen 6 st 550cc spridare som bara ligger & skräpar. _________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Re:
Ca 300 sughästar på veven är fullt möjligt. Kolla tex på Alex bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40942&start=0 låter underbart! men det kostar... Det du slipper köpa/göra vid ett kompressorbygge är: Vassare kammar, större spjällhus, borra upp blocket (för större volym) kolfiberbox, portning av topp/större ventiler och ny vev. Nya kolvar/stakar, ny koppling, eftermarknadssprut+spridare, m.m får du ju köpa oavsett. Till detta tillkommer ju inköp av kompressor, bypassventil, tryckrör, IC m.m. Det är helt klart ballare med en vass sugspis i en e30 m3a, men den är som sagt betydligt dyrare att bygga. Det kostar nog ungefär i runda slängar lite drygt dubbelt så mycket att sugtrimma, förutsatt att alla delar du köper är nya. här är en bra början: http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=11211316979KIT _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Re:
Jodå jag har spanat runt, hans volym ligger väl på 2.7L? Ett riktigt monster. 2.5L kitten har jag också kikat på och jag har velat fram & tillbaka oändligt många ggr & visst är det ballast med en elak sugmotor men som sagt så kostar det därefter. Men om det är som Jonas säger att jag kan köra med 0.5 i ladd & utan IC så lockar det väldigt mycket då jag har en kompressor liggandes på hyllan redan så den kostnaden är avklarad men samtidigt har jag andra kammar, smidda kolvar & stakar som också ligger. Jag har aldrig haft så svårt för att ta ett beslut förut. Får åka upp till Mantorp & titta på bilarna som kör så kanske det underlättare beslutet? Vilket sprut bör man titta närmare på? Som jag har förstått det finns det en djungel, DTA som Millway säljer kanske hade varit något? _________________ Jens Rosenqvist |
||||||||
|
Re:
Beroende på hur mycket el du kan och vill hålla på med, megasquirt eller VEMS. Det är bara att testa med 550cc, har du mycket svårt att ställa in tomgång så byt till mindre spridare. Du kan ju behålla originalspridarna och köra utan laddtryck tills du fått sprutet att funka, så du vet att det inte är spridarna som ställer till det. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||||
|
Re:
Ja tyvärr. Jag bygger 2l S14 maskin, kolla i min tråd. Kommer inte få några 280Hk på bakhjulen, men ialaf inom ditt spann förhoppningsvis DTA sprut är helt klart att rekommendera, jag har forskat länge & väl & kommit fram till att DTA är vettigast. millway.se säljer.
_________________ Patrik Skoog |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2041 besök totalt |