Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märkligt släpvagnsvikt på bilar.
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Jag håller på att shoppa efter en lämplig dragbil och på en del bilar är det lite märklig information, är det någon som kan förklara vad som gäller för bilen i exemplet? Får man dra 1500 eller 1590?

Har kollat regnummer på andra bilar av samma modell och några har angiven max dragvikt på 1600 kg. men inget angivet på "Max släpvagnsvikt". Antar att det är för att de inte har något drag monterat.

Ligger det någon logik bakom eller är det lotto?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Du får bara dra 1500kg, den undre "max med B-kort" är tjänstevikten som inte får överskridas vid B-körkort och ibland är den mer en bilen får dra. Tyvärr verkar det inte finnas någon programmeringskunnig på VV.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Det är som Björn skriver. Det övre värdet anger hur mycket BILEN får dra och det undre (B-behörighet) anger hur mycket en förare med B kort får dra med bilen om bilen tekniskt klarar av det. I vissa fall klarar bilen inte lika mycket som B behörigheten ger tillstånd till och då ser det konstigt ut som i ditt exempel Anders.

Tittar man på en bil i en annan storleksklass som t.ex min egen Tahoe så ser det ut så här:

Max släpvagnsvikt: 3500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 750

Tjänstevikt: 2500
Totalvikt: 3090

Dvs bilen får dra 3500kg men en förare med bara B kort får bara dra 750kg. 750kg i detta fallet innebär faktiskt att man överskrider de 3500kg ekipagevikt som B kort tillåter men ett släp på 750kg räknas alltid som lätt släp och därför för man dra det på B kort trots att bilens totalvikt ligger på 3090kg.

.//Patrik - som klarade BE-körkortsteorin igår... bara uppkörningen kvar nu!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den kanske har ett drag monterat som inte är godkänt för mer än 1500?

BMW 330i -05
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

MaZ skrev:
Den kanske har ett drag monterat som inte är godkänt för mer än 1500?

Ja eller så anser tillverkaren av bilen att den inte orkar med att dra mer än 1500kg. Kan bero på allt från motorstyrka (vilket iof inte verkar vara problem i detta fallet med 162kw) till att den bärande konstruktionen i bilen inte tål krafterna från tyngre släp.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag vet en dragbil till salu med dessa data:
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 2100
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1220
Max lastvikt: 440
Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 245/40 R 17
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Skattevikt: 1840 Tjänstevikt: 1840
Totalvikt: 2280 Sänkt totaltvikt: 2280
Längd: 490 Bredd: 179
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG

Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Lennart Hall skrev:
Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
Växellåda: AUTOMAT
Max släpvagnsvikt: 2100
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1220
Max lastvikt: 440
Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 245/40 R 17
Kaross: Kombi, Taklucka (05)
Skattevikt: 1840 Tjänstevikt: 1840
Totalvikt: 2280 Sänkt totaltvikt: 2280
Längd: 490 Bredd: 179
Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG

Menar du att det var något konstigt i dessa data Lennart? Totalvikt = 2280 ger ju 3500-2280 = 1220kg Max släpvagnsvikt för B-behörighet.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

patand skrev:
Lennart Hall skrev:

Menar du att det var något konstigt i dessa data Lennart? Totalvikt = 2280 ger ju 3500-2280 = 1220kg Max släpvagnsvikt för B-behörighet.
Nej, inget konstigt. Bara en vettig dragbil för de med fler bokstäver.

Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

Lennart Hall skrev:
Nej, inget konstigt. Bara en vettig dragbil för de med fler bokstäver.

Det kan jag hålla med om.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag skulle vilja dra med min befintliga bil men då det är lättare att byta bil än att ta E-kort så blir det nog bilbyte:

Max släpvagnsvikt: 2170
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 970

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Visserligen kan man kolla bil för bil via vv.se, men någonstans borde det ju finnas en lista på de olika viktklassningarna. Någon som vet var?

Som det ser ut nu så verkar kombon 1080kg bil och hyrsläp förvisa mig in i BE-träsket. Och eftersom de mackar här i stan som har släp inte har något i vettig (det finns ett rätt stort glapp mellan 790 och 1420kg lastkapacitet att fylla) utförande verkar det få bli en bjässebil till. Suck, min stackars plånbok...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004

Får jag dra ett så kallat 1500 släp med min bil om totalvikten för släp + bil inte överstiger 1300kg eller är jag begränsad till ett 1300 släp?

Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1490

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Raz skrev:
Får jag dra ett så kallat 1500 släp med min bil om totalvikten för släp + bil inte överstiger 1300kg eller är jag begränsad till ett 1300 släp?

Du är i så fall tyvärr begränsad till ett 1300-släp.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Du får dra ett släp med totalvikt 1490 kg men endast lasta det till släp+last väger 1300 kg!

Här sen Nov 2002

Re:

patand skrev:
//Patrik - som klarade BE-körkortsteorin igår... bara uppkörningen kvar nu!

Grattis! thumbs up

Tänkte själv ta tag i detdär en gång för alla så slipepr man bry sig sen. *suck*

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

oreo skrev:
FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Du får dra ett släp med totalvikt 1490 kg men endast lasta det till släp+last väger 1300 kg!

Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa.
Med BE blir det dock en annan sak och så som du säger.

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

oreo skrev:
FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Intressant, vad väger vanligtvis ett 1300 släp då?
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

Andreas Lidström skrev:
oreo skrev:
FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Vid B-kort används väl aldrig verklig bruttovikt som källa utan man går alltid på släpvagnens reggade vikt, så jag tror tyvärr du har fel. Det är detta som ställer till det rodentligt när man föröske rhitta släpa.

Jag är rätt så säker på att jag har rätt

Normalt (när max släpvagnsvikt > max släpvagnsvikt B-behörighet) så är det som du säger, men för vissa bilar (när max släpvagnsvikt < max släpvagnsvikt B-behörighet) blir det så här Jag är i samma situation själv och har kollat detta noga med både Polis och Vägverket. Det viktiga för att inte begå olovlig körning är att släpets totalvikt inte överskrider vad man får dra med B-behörighet (i detta exempel 1490 kg). När man bedömer övervikt är totalvikten inte längre av intresse, utan här tar man istället endast hänsyn till vad det ekipage man kopplat till bilen verkligen väger. Väger släp+last < max släpvagnsvikt är allt OK!

Här sen Maj 2006

Re:

Mats Karlsson skrev:
oreo skrev:
FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Intressant, vad väger vanligtvis ett 1300 släp då?

Det beror på vilket material de är gjorda av, men från ca 300 kg (typ Lööve Roadrunner 1500 i aluminium) upp till kanske 600 kg för tyngre varianter. Ofta är de 1300 släp man ser på marknaden nedklassade 1500 släp vilket gör att de är rätt så tunga.

Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:

Jag har inte hängt med 100 eftersom jag sedan länge besitter bl.a BE-behörighet.
Jag hörde ett rykte häromdagen som säger att man (nu) med B-kort får dra släp med för hög totalvikt (över bilens tjänstevikt) så länge det är absolut olastat. När släpet är olastat gäller alltså tjänstevikten (eller vad det kan heta = "tom bruttovikt"), men så fort man lastat det allra lilla minsta nyttolast på släpet gäller totalvikten om man har bara B-kort och det blir därigenom olagligt att köra.
Kan nå'n som fattar vad jag menar bekräfta/dementera...

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

oreo skrev:
Andreas Lidström skrev:
oreo skrev:
FredrikÅ skrev:
Raz skrev:

Jag är rätt så säker på att jag har rätt

Normalt (när max släpvagnsvikt > max släpvagnsvikt B-behörighet) så är det som du säger, men för vissa bilar (när max släpvagnsvikt < max släpvagnsvikt B-behörighet) blir det så här Jag är i samma situation själv och har kollat detta noga med både Polis och Vägverket. Det viktiga för att inte begå olovlig körning är att släpets totalvikt inte överskrider vad man får dra med B-behörighet (i detta exempel 1490 kg). När man bedömer övervikt är totalvikten inte längre av intresse, utan här tar man istället endast hänsyn till vad det ekipage man kopplat till bilen verkligen väger. Väger släp+last < max släpvagnsvikt är allt OK!

ok, det var ngt nytt, för jag har alltid fått höra att bruttovikten kan du glömma så länge du åker B-kort.
Undantaget är alltså i dessa underliga fall där man har "omvänt" förhållande mellan maxtilåten vikt B-kort och maxtillåten vikt för bilen.

Varför kunde ingen göra ett vettigt system som gjorde det möjligt för folk att med moderna bilar (tunga) dra sina 1000kg racebilar? Bruttovikten borde alltid vara dte intressanta, inte vad som står på ngn skylt eller i ett regbevis.

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (17743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande