|
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Trådstartare

01 Okt 2003 10:05
BMW E30 325ik
Jag inbillar mig att det finns en och annan här som kan svara på vad fasen som skiljer en 325ik från en helt reguljär 325??
_________________ Karl Brag
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

01 Okt 2003 10:08
om jag inte har helt fel så är 325ik utrustad med katalysator även om det inte alltid skrivs ut i modellbeteckningen.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Trådstartare

01 Okt 2003 10:14
Lysande
Var lite fundersam över att k stod för något rolighetssänkande på allvar.
Då är det ju förhoppningsvis bara en tidsfråga innan vinterbusbilen är hemma
_________________ Karl Brag
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

01 Okt 2003 19:41
325 Ik har även en nyare typ av insprutning som bättre lämpar sig för tex överladdning
/P
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

01 Okt 2003 20:17
325 E30 har väl alltid haft motronic sprut?
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

01 Okt 2003 22:34
ik har däremot 8.8:1 i komp mot 9.4:1 utan katalysator. Därmed lämpar sig ik mycket bra till turbokonvertering, jag vet
Insprutningen tror jag inte skilljer nåt. på 323i skiljer det däremot på styrsystemen.
ps. Dom flesta 325 har katalysator fast dom heter bara 325i ändå.
|
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

02 Okt 2003 19:04
Alla svensksålda 325 har kat. De såldes dock utan kat i tex tyskland, men jag har bara sett såna från -86. Stämmer att de utan kat hade högre komp. Beteckningen k hittar man oftast (endast?) på -87, -88 var det väl standard med kat på alla BMW (eller?)
E30 323 hade L-jetronic när de kom och fick senare LE-Jetronic.
E21 323 hade K-Jetronic.
_________________ Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

02 Okt 2003 21:10
Spiidfriik skrev: | Alla svensksålda 325 har kat. De såldes dock utan kat i tex tyskland, men jag har bara sett såna från -86. Stämmer att de utan kat hade högre komp. Beteckningen k hittar man oftast (endast?) på -87, -88 var det väl standard med kat på alla BMW (eller?)
E30 323 hade L-jetronic när de kom och fick senare LE-Jetronic.
E21 323 hade K-Jetronic. |
Från och med 88 var det lag i Sverige på att alla bilar skulle ha kat, så det blev juh standard på alla svensksålda bilar.
Däremot så var det inte lag på det i övriga världen, och eftersom kat oftast kosta lite extra att få monterad så såldes det juh en hel del utan runtom i världen.
Det är t.ex. därför det har varit lite bökigt med importen utav t.ex. Ferrari F40...
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

02 Okt 2003 22:13
Andrew Petrykowski skrev: |
Från och med 88 var det lag i Sverige på att alla bilar skulle ha kat, så det blev juh standard på alla svensksålda bilar.
Däremot så var det inte lag på det i övriga världen, och eftersom kat oftast kosta lite extra att få monterad så såldes det juh en hel del utan runtom i världen.
Det är t.ex. därför det har varit lite bökigt med importen utav t.ex. Ferrari F40... |
Lagen började gälla -89, men dom flesta tillverkarna satte dit kat (minst) året innan. Importen av F40 borde inte försvåras pga detta, alla bilar som är nyregistrerade före -93 kan tas in även om dom saknar kat.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

02 Okt 2003 22:24
Micke Eriksson skrev: | Andrew Petrykowski skrev: |
Det är t.ex. därför det har varit lite bökigt med importen utav t.ex. Ferrari F40... |
Lagen började gälla -89, men dom flesta tillverkarna satte dit kat (minst) året innan. Importen av F40 borde inte försvåras pga detta, alla bilar som är nyregistrerade före -93 kan tas in även om dom saknar kat. |
Ett år hit eller dit
Njae, hade dom fått igenom sin dumma lag förra året hade det varit fullständigt omöjligt att importera en F40...
|
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

02 Okt 2003 23:05
Andrew Petrykowski skrev: |
Njae, hade dom fått igenom sin dumma lag förra året hade det varit fullständigt omöjligt att importera en F40... |
Nu förstår ja inte riktigt, vilken lag? Finns ju F40 som är äldre än -93, och är den som sagt nyregistrerad före -93 och saknar kat så kan man importera den till Svedala. Jag har själv ringt och pratat med besiktningsingenjörerna
_________________ /Mvh M|cke F@.gner
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

03 Okt 2003 00:18
Micke Eriksson skrev: | Andrew Petrykowski skrev: |
Njae, hade dom fått igenom sin dumma lag förra året hade det varit fullständigt omöjligt att importera en F40... |
Nu förstår ja inte riktigt, vilken lag? Finns ju F40 som är äldre än -93, och är den som sagt nyregistrerad före -93 och saknar kat så kan man importera den till Svedala. Jag har själv ringt och pratat med besiktningsingenjörerna  |
Kommer inte riktigt ihåg vem det var som startade hela schabraket...
Men det skulle stiftas en lag om totalförbud mot import av kat-lösa bilar förra året.
Som tur var så stoppades det i tid
|
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

03 Okt 2003 06:52
De kan ju försöka med en sån lag... Har bilen sålts inom EU så är det handelshinder att försöka stoppa fri försäljning och registrering. Det handlar bara om att någon ska dra staten inför domstol och så fram ett prejudikat.
Det ska bli mycket intressant att se vad som händer när ÖstEuropa införlivas i EU och politikerna inser att alla fina tvåtaktare och annat (garanterat utan kat) kan leta sig hit...
_________________ Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
|
|