Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tungstyrt
1311 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Tungstyrt

Blir det mindre tungstyrt med mer negativ camber? Har någon utan servo erfarehet av det?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag tycker att min går lika trögt som innan camberjusteringen, men teoretiskt, borde det inte gå lättare?
Anläggningspunkten för däcket kommer ju längre ut från spindelleden vilket gör att hjulet rör sig mer "i en båge" istället för att bara stå still och skrubba på en fläck. Kanske.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re: Tungstyrt

Esa skrev:
Blir det mindre tungstyrt med mer negativ camber? Har någon utan servo erfarehet av det?


Nej, inte enligt min erfarenhet. En ökad castervinkel kräver däremot mer "armstrong"-servo

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Tungstyrt 

Fattar inte hur dom orkade med 2 rattvarv utan servo på grupp-A bilarna.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Tungstyrt 

Esa skrev:
Fattar inte hur dom orkade med 2 rattvarv utan servo på grupp-A bilarna.


Det är väll inte så fasligt tungstyrt när det går undan?
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Jag tycker det inte är så värst tungstyrt om jag själv får säga det. Fast jag har en sportratt i bilen och 16 tumms fälgar som är 7½ breda. visst det är ju en ganska så stor skilland mot för killen som har 15 tummar på sin bil och orginal ratt, är ju nästan semester och ta den mot för min. Men man vänjer sig ganska fort så fort man har satt sig i min igen. Man är väl en viking

Mvh

_________________
Teres karlsson


330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Tungstyrt

Esa skrev:
Blir det mindre tungstyrt med mer negativ camber? Har någon utan servo erfarehet av det?


JA, jag upplever det så. Jag har iofs servo, men en ganska tung sådan.

Det märks genom att ratten inte självcentrerar på samma sätt som tidigare.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



Jag trodde att det skuule bli lättare att svänga med tanke på mindre däck på marken (fickparkering),

nu blir jag lätt skrämd med tanke på att jag har koplat bort min servo pga olje lekage och ska få bilen på fredag med camber - 1,5 runt om,
tror att den låg på camber 0 innan !
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Tungstyrt 

Esa skrev:
Fattar inte hur dom orkade med 2 rattvarv utan servo på grupp-A bilarna.


Man blir himla vältränad efter några tävlingar

Efter ha kört Gr A framhjulsdrivet med 1,75 i rattvarv och utan servo på 3 mila rallysträckor så vet man va tungstyrt innebär

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Tungstyrt 

Det är ingen fara annars men om inte utväxlingen passar en viss bana blir man tvungen att växla i kurvorna. Då blir det onödigt tungstyrt. Får man sen släpp också så är det mindre chans att reda upp det med bara en hand på ratten. Dessutom är det grym skillnad på gatdäck resp. R-däck.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Tungstyrt
1311 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande