| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
broms cylindrar
|
2 besök senaste veckan (5227 totalt) |
|
broms cylindrar
Lika stora bromsok fram o bak, bromsvåg, liten eller stor broms cylinder fram?? har nu 0625" fram och 075" och det tar för mycke bak, går ej att justera mer vända på allt?? har fått olika bud, (trodde på det här)
wankel seven _________________ christer adell |
||||
|
Jag har exakt samma problem... cylindrar, 0.625 fram och 0.7 bak...är ett varv från max frammåt nu och måste ännu mera frammåt enligt Bilprovningen idag....
Min tanke är att antingen öka storleken på den bakre cylindern eller montera en Wilwood ventil med ratt som sitter i motorrummet.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Re: broms cylindrar
Har du de cylindrarna så går det ju inte ha större spann mellan dem, för mig det är Girlings största och minsta? Jag har också samma problem, dock funkar det skapligt nu men jag får ha vågen max fram. Kanske är en reducerventil som gäller till kretsen bak, även om man tycker det ska räcka med vågen. Jag har Sellholms våg med utväxling, och 4-kolvsok fram, ändå tycker jag det är för tungtrampat, man har rejäl mjölksyra i benen efter några aktiva varv på bana.
Någon som kan redogöra för om vi gör fel eller om det inte fungerar bättre än såhär? _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||||
|
Re:
Fel. Det är trycket i respektive krets som är avgörande. Större huvudcylinder ger lägre bromskraft för ett givet bromsok och en given pedalkraft. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det brukar väl bli så att du får trycka pedalen längre(längre pedalväg) med den lilla hbc om du jämnför 2 st hbc av olika storlek men har samma ok. Större hbc mot samma ok ger kortare pedalväg vilket ger stummare känsla i pedalen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Den optimala bromskraftsfördelningen ligger normalt på 70 -> 80% fram. Denna faktor skall återspeglas i bromsokens kolvareor. Bromsvågen/bromstrycksregulatorn; 'skall användas för att finjustera balansen, inte för att maskera ett felaktigt dimensionerat bromssystem. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det stämmer. I det här fallet är dock det viktiga att om man har dubbla kolvarean så krävs dubbla pedalkraften (men halva pedalrörelsen) för att nå samma bromsverkan. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Precis. Jag skulle vilja ha optimal broms, som du skriver ca 80% fram, med bromsvågen ställd på mitten. Att reglera så man kommer så nära som möjligt ett korrekt bromssystem ska ju kunna göras genom storleken på cylindrarna, men spannet är tydligen för stort ty det inte går att hitta mindre och större diton. För att sedan kunna justera finliret med vågen när man hittat dit. Varför jag bytte till bromsvåg var till största delen platsbrist, och fick då lite diverse på köpet. Det funkar ju, men själva vågen fyller ju inte riktigt sitt syfte. _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||||
|
mja.. Är det verkligen 80 % fram ???
Att produktionsbilar har det är inte så konstigt, eftersom de designas för en massa olika väglag och belastningsfall. Grundregeln då är att bakbromsarna ALDRIG får låsa först. Men ser man till de fordon vi diskuterar här, så gäller iof att de inte får låsa först, men på de underlag o belastningsfall vi talar om så kanske 80 % inte är bäst ?? _________________ Mats Andersen |
||||
|
Jodå, det kan man nog tänka sig. Även en relativt neutralbalanserad bil med säg 55/45 viktfördelning fram/bak får lätt 70/30 vid hård inbromsning. Lägg sedan till motorbromsen på en bakhjulsdriven bil så har du snart en bromsbalans runt 80/20 för att inte riskera bakhjulslåsning under några omständigheter. Det är bara att testa om du har justerbar balans. Justera in det "perfekt" när du bromsar med frikopplad motor och testa sedan att göra om manövern med motorbroms på tex tvåan.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Lånar denna tråd lite. Har nyss skaffat K-sport 8 kolvs ok med 300 skivor. Först nu börjar jag fundera på bromsbalans. Bilen är en Nissan 200sx s14 vet att folk åker med dessa bromsar men jag vill gärna lära mig mer om bromsbalans hur man räknar ut vilken bromscylinder för vilken kolvarea.
Ska man behålla ABS eller ska man plocka bort den. _________________ Magnus Björling |
||||
|
för besiktingens skull, ( om det är gatbil?) så måste du ha abs kvar, du kan plocka bort den och göra ett bromstest prov hos ett speciellt ställe, kommer inte ihåg namnet, har själv kikat på att regga utan abs. dock kostar det 8500:- om jag inte minns galet.
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Det är inte alldeles enkelt att räkna ut, men man kan som Ic säger utgå ifrån en viss bromsfördelning fram o bak och dimensionera skivor o kolvareor därefter. Men även värmemässigt, alltså hur mycket material skivorna skall innehålla samt kylning, vilken pad yta som bör användas med tanke på att rätt beläggstyp erhåller rätt temperatur mm mm måste tas i beaktande. Det här är svåra saker för en oinvigd. Det är så att vill man erhålla optimal stoppkraft (kortast bromssträcka) så MÅSTE balansen mellan fram o bakhjul vara perfekt. Bromskraft är alltså ingen produkt av jättebromsar, vilket många tror. En bil med lägre tyngdpunkt och mer bakvikt har alltid ett övertag eftersom ALLA hjulen kan hjälpa till att få stopp på skrotet. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
_________________ Stefan Karlström |
||||
|
Re:
Sorry, but you do not have permission to use this feature. If you are not logged in, you may do so using the form below if available. Du är inte inloggad, du kan logga in nedan _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
broms cylindrar
|
2 besök senaste veckan (5227 totalt) |