| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ang Fjäderhårdhet KG/mm mot N/mm
|
1 besök senaste veckan (2324 totalt) |
|
skulle vilja veta hur de är mot varanda? hur många n/mm är de på en fjäder med 6kg/mm i hårdhet tex?
|
||||||||||
|
Re:
okej tackar, då har ja fått åthelvete fel helt enkelt
|
||||||||||
|
Re:
Vad har du fått då? |
||||||||||
|
Re:
9,3kg/mm fram samt 6,5kg/mm bak till en e30. Och det skulle vara en "bansetup". borde väl lägga mig runt 12kg fram samt 18bak för de verkar ju funka rikigt fint på andra e30s
|
||||||||||
|
Re:
Det stämmer nog rätt bra 120 N/mm fram & 180 N/mm bak Fram räknar man med 0,88 i utväxling så får man 105,6 N/mm Bak så blir det 0,45 i utväxling så får man 81 N/mm Har för mig detta med utv ska stämma rätta mig någom om det är fel
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Ja, eller satt framfjädrarna bak och bak fram...om det hade gått fysiskt. Förhållandet fram/bak hade iaf blivit rimligt rätt isf. Lite enklare coiloverkit kan nog vara prisvärt i många fall, men man märker snabbt att vid köp av dyrare paket brukar man oftast, men absolut inte alltid, få med ganska mkt kunskap. Att ha en helt bakvänd fjädersättning som rekomendation är under all kritik anser jag. Tur du var vaken. |
||||||||||
|
Re:
Jag har testat effekten av 120N/mm fram & 45N/mm bak och det blir UNDERSTYRT
Men rumpan släpper inte
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
jo hade tanke på och skifta det först, men de passar inte för olika storlek på fjädrarna fram och bak tyvärr. jo de är ju verkligen helt åt skogen med fjädrarna, och de mest dumma är att ja sa att ja ville beställa fjäderhårdhet själv, så sa han att de är väl bättre och låta deras experter sköta det, men så mycket expert verka dem inte vara
men de är nog likabra o köpa riktiga racefjädrar från samuel så vet man att de är rätt saker, inte 4 fjädrar i en låda från kina som kan va lite vad som hellst
|
||||||||||
|
Re:
För tuningprylar verkar det vara vanligt med oinformerade kunder som inte har erfarenhet att värdera resultatet när sakerna hamnat på bil. Är de naiva kunderna i stor majoritet så kan man sälja många kit innan (om ens någonsin) nån sticker hål på ballongen. Ska man handla saker som informerad kund så brukar det löna sig att använda välrenommerade firmor och välprövade lösningar. Oftast tråkiga färger och samma sanningar som alltid, men det fungerar och man får även ibland hjälp att förstå varför. |
||||||||||
|
Re:
lbs/inch x 0,175 = N/mm _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||||
|
Det är inte säkert det blirså bra ändå Gula Koni och H&R fjädrar på en Alfa156 funkar inte!
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2324 totalt) |