Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2631 besök totalt |
Ojämn värme i kylsystemet??
Halloj ![]() Jag har monterat en extra vattentempmätare och givaren till den sitter i den övre kylarslangen! Denna mätaren visar en väldigt hög temp ~97grader jämfört med original som visar normal temp!! Självklart är vattnet som kommer ut ut motorn mycket varmare men min fråga är hur varmt får det bli innan kylet utan att motorn tar skada! Motorn är en m20b25 i en 325 e30 och jag har inte letat fram vart original tempgivare sitter! Vid bankörning visade den nya tempmätaren 100grader om jag inte körde på max värme och full fläkt= svettigt ![]() Är detta normalt eller behöver jag större kyl? Mvh Jerry |
||
Re: ojämn värme i kylsystemet??
Har du mätt vad 'normal' temp på den vanliga givaren är för faktisk temp? Skulle tro att det är klart över 90 grader temp! Är den en kopparkylare eller helalukylare borde kylaren klara 120 grader eller lite till (och det tryck som blir), är det sunkylare i alu med påtryckta plastgavlar så klarar en frisk sådan det men inte en 20 år gammal (normalt sett). Det intressanta är inte hur varmt vattnet är i kylaren för motorn, det är hur varmt vattnet är i motorn och då hur bra kylaren fungerar. _________________ Roland Johansson |
||
Re: ojämn värme i kylsystemet??
Det som är skadligt är om vattnet börjar koka. Det får inte bildas ångfickor i topplocket, då blir det punktvarmt där. Ett kylsystem såm kan klara höga tryck fungerar därför utmärkt även över 100 gdr, vad själva temperaturen anbelangar. Du lär märka om det kokar. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Gäller även att ha glykol även på sommaren då den hjälper till att öka kokpunkten.
tror att ca 120grader ut från motorn med 50% glykol och lite övertryck i systemet. inte är skadligt. det är som tidigare sgt kokning som är farligt då ånga leder bort värme katastofalt mycket sämre an vätska. _________________ Bosse johansson |
||
Så då behöver jag inte vara orolig om tempen på utgående vatten ligger runt 100grader! Att den ska koka har jag inte märkt några tendenser till som tur är
![]() |
||
Kokpunkten för ett system med 50% glykol och ca 1 bars övertryck är ca 130 grader. Håller temperaturen sig under 110 grader så behöver man väl inte oroa sig, men drar det iväg mer än så minskar ju marginalen mot kokning och då är det kanske dags att börja fundera över varför motorn går så varmt.
|
||
Kanske lite offtopic men
Finns det annat än glokol man kan använda? Nåt som har bättre värmeavledningsförmåga? |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Re:
Jag brukar föredra WW+vatten. Hur mycket effektivare än enbart vatten det är, värmeavledningsmässigt, är svårt att säga med de metoder jag orkat titta på det hela med. Med trycksatt system så får jag högre temp med glycolinblandning, men jag kan inte säga hur stor marginalen är mot vatten vad gäller att ha marginal till kokning. Vatten +WW sänker tempen ytterligare någon grad, 2-3 gissningsvis. Kör jag utan kylarlock så kokar motorn om den är ordentligt varm när man stannar och stänger av motorn. Det sker inte lika lätt med vatten och WW. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2631 besök totalt |