| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Våra race- och banåkarbilar  Mazda MX-5 -96 1.8 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 16 besök senaste veckan (40848 totalt) | 
| 
 Du får väl ändå anstränga dig lite nu     Ja i vägen för att dra på kalla sidan - det verkar allmänt lättare att dra det via den varma sidan, då kan man också skarva in utvattnet från värmepaketet lättare. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Re:                                                          
 Det borde innebära att du inte får nåt (eller kraftigt reducerat) flöde igenom värmepaketet när termostaten öppnat (det kan ju vara bra med lite defroster även när allt är varmt (om det regnar tex)? Är det inte bättre att låta vattnet från värmepaketet gå ned till vattenpumpen som det gör nu? | ||||
| 
							Re:                                                          
 Jajaja.....    Får väl tänka om lite kanske och dra det via varma sidan istället? Med en ordentlig skopa tur så skulle kanske Saabslangen passa ännu bättre på den sidan.   Titta så bra det passar!  Typ.... _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II | ||||
| 
 Eller var det invattnet jag menade  - om jag fattar detta rätt så för att göra detta komplett  skall vi föja dessa gurus råd. Alltså inte låta varmvatten gå från heater gå in i motorn igen "From Heater" http://members.aol.com/solomiata/Coo 
 Du en är riktig konstnär     _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Re:                                                          
   Det skiljer en del på slangdiametrarna och vill du minska flödet genom värmepaketet (det är ju rätt överdimensionerat får vårt bruk) så kan du ju strypa tillförseln lite mer. | ||||
| 
							Re:                                                          
 Bygger man om kan man köra hårt i Arizonaöknen utan problem. | ||||
| 
							
							Adaptern hemma och allt verkar falla på plats lättare än vad jag trodde.  Temp-givaren sitter på orginal-plats enligt 323 varianten av motorn. Slipper dra in givaren i adaptern. Henrik åkte på det   Fick lite svarv-hjälp av Henrik P tackar tackar     Lite surt att jag inte kan få dit EGR röret - saknas inte mycket, borde gå att skarva. Alternativ så får jag blocka det till att börja med. Vad kan man skarva ett EGR rör med ?       _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							
							Hur grovt är röret?
 Borde gå att göra ett helt nytt och kona det och använda de befintliga nipplarna/kopplingarna. Vi har koningsverktyg upp till 8mm utv på jobbet. Borde ju finnas även större än så att få tag på. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 | ||||
| 
							Re:                                                          
 Kanske kunde det fungera att förlänga röret vid anslutningen till grenröret. Mekonomen har koningsverktygen ? Skall mäta röret tror det är lite grövre än 8 mm. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Re:                                                          
 Då är det väl snyggare att göra ett helt nytt om det går? Mekonomen vad är det för något?   Det finns lite olika EGR-rör till volvo för ett par hundralappar, kanske hade gått att använda ett sånt annars. Kan mäta lite på ett sånt om du vill. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 | ||||
| 
							
							Hårdlöda dit ett vattenledningsrör som mellanbit (budget, kladd och sniklösning). Undrar hur rackarns varmt det blir en decimeter från grenröret (en hårdlödning borde klara av det kanske)?
						 | ||||
| 
 Sorry   
 Gärna om du kan - är det samma anslutningar ? Skall jag mäta upp något ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Re: RÖR                                                      
 Hellre tempgivare än EGR rör skulle jag vilja påstå.  Det var nog för övrigt den minsta svarvhjälp man kunde få men visst jag hjälper gärna till. 
 Gör det inte för lätt för honom utan låt honom svettas lite!  Tycker gott han kan bygga ett eget.   _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II | ||||
| 
							
							Helgen SSM övning på Knutan gick kalas !  Värmen kunde man inte klaga på även om det var lite väl mycket ett tag. Coolant re-route fungerade utmärkt.
 Resultat mässigt är jag väldigt nöjd kvalade och startade först i C båda heaten - gjorde mitt bästa och matrialet verka kunna räcka till en 2:a plats i C nu  Bilen hel och inga malörer med öviga heller. Resultat via MGCC som skall ha massa för ett kanon arr     http://www.sportvagnsmeeting.se/ Alltid kul när farbror kommer ner och tittar    B ch C fältet hade tur och fick åka i torrt. Första gången jag blev plåtat av RACEFOTo och vilka bilder sen  Skall beställa dirket. Pushar upp lite av bilderna här. Vekligen snygga ! Övriga bilder ( vidare till bildgalleri ) http://www.roadsport.se/index.php       _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							
							Lite info ( på begäran) om hur jag gjorde min coolan re-route. Titta lite på hur turbofolket hade löst det.
 JR termostat distans med uttag mot in på värmepaket med 1.6 termostat hus på baksidan pekande mot grenröret. Ett stålrör ( bytas till alu senare ) med påsvetsad anslutning till utgången från värme-paketet. Återanvänt alla orginal slangar. Ingång kallvatten till motorn byttes mot en 1.8 termostat anslutning. Värmegivaren flyttades till motorblocket ( finns orginal-anslutning där ) Köpte en S-slang på biltema (för passat nedre) som delades till två L för anslutning bak till stål-rör och skarv främre till kylet. Denna lösning tror jag passar en 1.8 utan turbo för 1.6:an är Henriks lösning kanske bäst ? Lite suddiga mobil-bilder som kanske förtydligar             Denna anslutning ersätts med termostat-hus från 1.8 - passar perfekt sen mot anslutning kyl med orginal-slang     _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Re:                                                          
 Jag funderade också på en sån variant, eftersom flänsen såg ut som termostathusets.   _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) | ||||
| 
							
							En kul KM final kördes på Knutan. Många bilar anslöt till sedvanliga klasser
 I miata-klanen hade de flesta en bra dag med nya pb och roliga körningar   Två tidsträningar och två rejs bjöds från MGCC. Som vanligt avgjordes tävlingen på tiden från tidsträningen och som vanligt så roddades arr utmärkt av MGC och jag fick mig en skopa för att jag körde av i fel grind i depån, alltid skönt med brutala tillrättavisningar så man inte tappar skärpan   Testade för första gången Toyos R888 på skarpt läge. Förmiddagen bjöd på blött och kallt väder, har aldrig gillat blötan direkt men bestämde mig för att älska blötkörning idag   Tidsträning 1 Ställde dämparna på mjukades re-bound som jag vet fungerar och ökade upp trycket i däcken. Gick ut hårt direkt med mycket attack för att kunna få upp värme i däcken. Toyos svarade bra i fukten och känslan vs Yoksoar var klart bättre - ingav förtroende. Med lite drift-körning och jagande av torrare spår satte jag någon låg 1.23 tid. Tiden visads sig räcka till 3:e plats mer än vad jag hade hoppas på vs bilar med ABS. Vår regn guru Hans D imponerade med låga 1.21 tider ! Tidsträning 2 Lika blött och kallt - jobbade vidare med att jaga lite torrare spår och bromsa i innerspå på slutet av rakan ( mindre gummi där ) vilket belönade mig med 1.21.9 tid som räckte till en andra plats och desstuom slå Dennis med några hundradelar och vara före regn-experten Niklas  Tycket det var riktigt kul att regn-köra idag. Har nog underskattat den träningen som regn-körning ger. Detta var ändå min första regnåkning på två år   Eftermiddag bjöd på torrt väder Race 1 Startade brevid Hans D och kom som vanligt iväg dåligt i starten ( måste lära mig att starta bättre      ) Niklas smiterförbi på insidan och Dennis är mig i hasorna. Tredje bil ut mot Micro. Ner i Lito gör Niklas ett lite väl ambitöst försök att köra om  Hans i ytterspår och åker av. Ut på rakan kör jag nu ikapp Hans lätt, (Hans har en mer gat-orienterad bil och har svårt att hänga med race stukade-miator).  Går genom T1 med Hans på insidan och leder sen upp mot Micro. Dennis uppvaktar mig hårt i hårnålen och Lito partiet som jag inte får till riktigt gör massa missar och tycker greppet är skumt med Toyo-däcken.  Kör dåligt några varv men lyckas ändå hålla Dennis bakom och dra ifrån något när han uppvaktas av Fredrik. I slutet av rejsat får jag mera avstånd då jag kommer igenom varvningar bättre. Fredrik har nu fått upp farten passerar Dennis och mina däck känns nu ännu halare ( tydligt överhettat ) Fredrik snart ikapp men lyckas hålla han bakom över mållinjen. Gott att vinna rejset   Min tid är dock bara 5:e i rejset så kändes lite yxigt att vinna på något sätt   Race 2 Justerar ner däckstrycken rejält ( mycket mera känsligare än Yokosar ) och hårdar upp lite re-bound runt om. Startar först ( trodde tiderna skull avgöra start-ordningen ?) Får till än bättre start och kommer ut som första bil. Däcken/greppet betydligt bättre nu och jagar snart ner fin serie på låga 12:or, bakom mig jagas det hårt men kan hålla Niklas och Fredrik bakom mig på säkert avstånd, även om jag nog bromsar lite för tidigt i bland. Känns lite suddigt ändå med Toyos däcken. I mitten av rejset kör Niklas en bromsduell med Fredrik i slutet av rakan som blir lite väl hård och Niklas men tappar kontrollen av bromsningen ?, som tur är ser jag detta och går ut i gruset och släpper om Niklas ( 1-1 Niklas  ) men stänger dörren till Fredrik  Jagar Niklas några varv och lyckas köra om på de vanliga stället när det gäller Niklas ( bättre utgång över bäcken  )  Med Nikas strax bakom mig vinner jag även detta rejs   Bästa tiden nu 1.12.1xx vilket kändes bra. Kul för Niklas att sätta en kanon tid på 1.11.8. Gäller att ha en hare bara   Sammanfattning Seger i två rejs Klar för bättring av min körning i blött ( snabbat av rejsmiatorna i regn idag ) Känns som Toysor har klart bättre regn-prestanda än Yokosar Toyo mycket känsligare för däcktryck Saker att förbättra Få till hårnålen bättre Slipa in Lito spårvalen Få till att kunna bromsa rakan på 50-60 m Riktigt kul att det är så jämnt bland miatorn nu   Race 1 och Race 2     _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
| 
							Badrumsvägd                                                  Dags att fräscha upp tråden lite - höstens mods har sträckt sig till att lätta lite mera   - Dörrar strippade med plast-rutor - Plast-ruta i HT - Fasta lampor En körning gjord få Falkenberg med gott resultat Nytt person bästa på 53.36 och har än så länge snabbast Miata tid på Falkenberg  Lär väl ryka när övriga i Miata-klanen kommer fram     Med hjälp av tips från Dude här på rejsa har jag nu fått ihop mitt egna budget Corner-väga-set som testades. Fungerar kanon    Tack för tips Dude  Jag använder ett xls sheet från en 924 sida som är simpelt att få fram värden med. www.924.org/Downloads/carxwt.xls Första vägningen utan förare i indikerar att här finns saker att förbättra, värden stämmer väldigt bra och försäkerhets skulle kunde jag verifiera min lösning med proffsvågar hos racing team som huserar nära Sisjön  Ligger på kg rätt. Inga höjdare värden direkt Första vägningen visar utan förare 260 238 212 223 Vikt 933 kg ( med ~10 L bensin ) Front 53% Rear 47 % Cross-Weight RR X LF: % 51,8% LR X RF: % 48,2% Fick jag lite förklaring till halvkass broms-känsla höger fram   Skall ägna söndag em till att fixa till detta Med mig i ligger vi på ~ 1030 kg, dvs jag är fortfarande väldigt tung mot 1.6:orna ~ 50 kg   Kittet för att Corner väga med bad-rumsvågar ( funkar för bilar som väger max 1050 kg ) 8 st Jula vågar mekaniska 150 kg ( 800:- ) Lite 45x95 reglar ( 100 :- ) Plyfa-skiva ( 250:- ) Skimsskivor i MDF ( 50:- ) S:a ~ 1000:-   - MDF skivor för att få vågar i våg... - Två reglar över vågar ( fördelar kraften mellan vågar ) - Två plyfaskivor med fett mellan ovan reglar ( tar upp spänningar ) Bilder         _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 | ||||
|  | Våra race- och banåkarbilar  Mazda MX-5 -96 1.8 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 16 besök senaste veckan (40848 totalt) | 
