Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (40691 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Gäller det om man drar vattnet via kalla sidan? Dvs sitter givaren till höger om hålet? Inte ens jag som just nu skruvar med samma sak kan tyda bilderna!


Du får väl ändå anstränga dig lite nu
Ja i vägen för att dra på kalla sidan - det verkar allmänt lättare att dra det via den varma sidan, då kan man också skarva in utvattnet från värmepaketet lättare.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

Josen skrev:
då kan man också skarva in utvattnet från värmepaketet lättare.
Hmm, tänker du dig att plocka vattnet till värmepaketet innan termostaten och sen koppla ihop vattnet från värmepakatet med vattnet till kylaren efter termostaten?
Det borde innebära att du inte får nåt (eller kraftigt reducerat) flöde igenom värmepaketet när termostaten öppnat (det kan ju vara bra med lite defroster även när allt är varmt (om det regnar tex)?
Är det inte bättre att låta vattnet från värmepaketet gå ned till vattenpumpen som det gör nu?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re:

Josen skrev:
Citat:
Gäller det om man drar vattnet via kalla sidan? Dvs sitter givaren till höger om hålet? Inte ens jag som just nu skruvar med samma sak kan tyda bilderna!


Du får väl ändå anstränga dig lite nu
Ja i vägen för att dra på kalla sidan - det verkar allmänt lättare att dra det via den varma sidan, då kan man också skarva in utvattnet från värmepaketet lättare.


Jajaja..... Får väl tänka om lite kanske och dra det via varma sidan istället?

Med en ordentlig skopa tur så skulle kanske Saabslangen passa ännu bättre på den sidan.



Titta så bra det passar! Typ....

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Hmm, tänker du dig att plocka vattnet till värmepaketet innan termostaten och sen koppla ihop vattnet från värmepakatet

Eller var det invattnet jag menade - om jag fattar detta rätt så för att göra detta komplett skall vi föja dessa gurus råd. Alltså inte låta varmvatten gå från heater gå in i motorn igen "From Heater"

http://members.aol.com/solomiata/CoolantReroute.html

Citat:
Titta så bra det passar! Typ....


Du en är riktig konstnär thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

Josen skrev:
Eller var det invattnet jag menade - om jag fattar detta rätt så för att göra detta komplett skall vi föja dessa gurus råd. Alltså inte låta varmvatten gå från heater gå in i motorn igen "From Heater"
Du kör ju ändå med full värme så då är ju vattnet iskallt när det kommer från värmepaketet
Det skiljer en del på slangdiametrarna och vill du minska flödet genom värmepaketet (det är ju rätt överdimensionerat får vårt bruk) så kan du ju strypa tillförseln lite mer.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Du kan ju få lite extra kylning genom att dra på värmen fullt när motorn går varm.....
Allt är ju bättre än att behöva slå av

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

cat7even skrev:
Du kan ju få lite extra kylning genom att dra på värmen fullt när motorn går varm.....
Allt är ju bättre än att behöva slå av
Josen ser redan ut som en kokt kräfta efter varje heat (dvs värmen på för fullt), men det går varmt ändå.
Bygger man om kan man köra hårt i Arizonaöknen utan problem.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Adaptern hemma och allt verkar falla på plats lättare än vad jag trodde. Temp-givaren sitter på orginal-plats enligt 323 varianten av motorn. Slipper dra in givaren i adaptern.
Henrik åkte på det
Fick lite svarv-hjälp av Henrik P tackar tackar thumbs up thumbs up
Lite surt att jag inte kan få dit EGR röret - saknas inte mycket, borde gå att skarva. Alternativ så får jag blocka det till att börja med. Vad kan man skarva ett EGR rör med ?






_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Hur grovt är röret?

Borde gå att göra ett helt nytt och kona det och använda de befintliga nipplarna/kopplingarna.

Vi har koningsverktyg upp till 8mm utv på jobbet. Borde ju finnas även större än så att få tag på.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

Patrik Rydh skrev:
Hur grovt är röret?
Borde gå att göra ett helt nytt och kona det och använda de befintliga nipplarna/kopplingarna.
Vi har koningsverktyg upp till 8mm utv på jobbet. Borde ju finnas även större än så att få tag på.


Kanske kunde det fungera att förlänga röret vid anslutningen till grenröret. Mekonomen har koningsverktygen ? Skall mäta röret tror det är lite grövre än 8 mm.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Re:

Josen skrev:
Patrik Rydh skrev:
Hur grovt är röret?
Borde gå att göra ett helt nytt och kona det och använda de befintliga nipplarna/kopplingarna.
Vi har koningsverktyg upp till 8mm utv på jobbet. Borde ju finnas även större än så att få tag på.


Kanske kunde det fungera att förlänga röret vid anslutningen till grenröret. Mekonomen har koningsverktygen ? Skall mäta röret tror det är lite grövre än 8 mm.


Då är det väl snyggare att göra ett helt nytt om det går?

Mekonomen vad är det för något?

Det finns lite olika EGR-rör till volvo för ett par hundralappar, kanske hade gått att använda ett sånt annars. Kan mäta lite på ett sånt om du vill.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Hårdlöda dit ett vattenledningsrör som mellanbit (budget, kladd och sniklösning). Undrar hur rackarns varmt det blir en decimeter från grenröret (en hårdlödning borde klara av det kanske)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Mekonomen vad är det för något?


Sorry

Citat:
finns lite olika EGR-rör till volvo för ett par hundralappar, kanske hade gått att använda ett sånt annars. Kan mäta lite på ett sånt om du vill.


Gärna om du kan - är det samma anslutningar ? Skall jag mäta upp något ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



RÖR

om du nu behöver röret så skicka hit det med uppgiter om hur många mm längre det ska vara så skall jag tillverka ett nytt rör

_________________
Rolf osbeck
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Ska se imorgon hur volvos ser ut. Annars låter ju släktingens erbjudande bra thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re: RÖR

Josen skrev:
Adaptern hemma och allt verkar falla på plats lättare än vad jag trodde. Temp-givaren sitter på orginal-plats enligt 323 varianten av motorn. Slipper dra in givaren i adaptern.
Henrik åkte på det.
Fick lite svarv-hjälp av Henrik P tackar tackar


Hellre tempgivare än EGR rör skulle jag vilja påstå. Det var nog för övrigt den minsta svarvhjälp man kunde få men visst jag hjälper gärna till.

Rolf.osbeck skrev:
om du nu behöver röret så skicka hit det med uppgiter om hur många mm längre det ska vara så skall jag tillverka ett nytt rör


Gör det inte för lätt för honom utan låt honom svettas lite! Tycker gott han kan bygga ett eget.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Helgen SSM övning på Knutan gick kalas ! Värmen kunde man inte klaga på även om det var lite väl mycket ett tag. Coolant re-route fungerade utmärkt.
Resultat mässigt är jag väldigt nöjd kvalade och startade först i C båda heaten - gjorde mitt bästa och matrialet verka kunna räcka till en 2:a plats i C nu Bilen hel och inga malörer med öviga heller.

Resultat via MGCC som skall ha massa för ett kanon arr thumbs up thumbs up
http://www.sportvagnsmeeting.se/

Alltid kul när farbror kommer ner och tittar thumbs up thumbs up B ch C fältet hade tur och fick åka i torrt.

Första gången jag blev plåtat av RACEFOTo och vilka bilder sen Skall beställa dirket. Pushar upp lite av bilderna här. Vekligen snygga !

Övriga bilder ( vidare till bildgalleri )
http://www.roadsport.se/index.php




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite info ( på begäran) om hur jag gjorde min coolan re-route. Titta lite på hur turbofolket hade löst det.
JR termostat distans med uttag mot in på värmepaket med 1.6 termostat hus på baksidan pekande mot grenröret. Ett stålrör ( bytas till alu senare ) med påsvetsad anslutning till utgången från värme-paketet.
Återanvänt alla orginal slangar. Ingång kallvatten till motorn byttes mot en 1.8 termostat anslutning.
Värmegivaren flyttades till motorblocket ( finns orginal-anslutning där )
Köpte en S-slang på biltema (för passat nedre) som delades till två L för anslutning bak till stål-rör och skarv främre till kylet.
Denna lösning tror jag passar en 1.8 utan turbo för 1.6:an är Henriks lösning kanske bäst ?

Lite suddiga mobil-bilder som kanske förtydligar






Denna anslutning ersätts med termostat-hus från 1.8 - passar perfekt sen mot anslutning kyl med orginal-slang

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Re:

Josen skrev:
Denna anslutning ersätts med termostat-hus från 1.8 - passar perfekt sen mot anslutning kyl med orginal-slang

Jag funderade också på en sån variant, eftersom flänsen såg ut som termostathusets. thumbs up

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
En kul KM final kördes på Knutan. Många bilar anslöt till sedvanliga klasser

I miata-klanen hade de flesta en bra dag med nya pb och roliga körningar

Två tidsträningar och två rejs bjöds från MGCC. Som vanligt avgjordes tävlingen på tiden från tidsträningen och som vanligt så roddades arr utmärkt av MGC och jag fick mig en skopa för att jag körde av i fel grind i depån, alltid skönt med brutala tillrättavisningar så man inte tappar skärpan

Testade för första gången Toyos R888 på skarpt läge.

Förmiddagen bjöd på blött och kallt väder, har aldrig gillat blötan direkt men bestämde mig för att älska blötkörning idag

Tidsträning 1
Ställde dämparna på mjukades re-bound som jag vet fungerar och ökade upp trycket i däcken. Gick ut hårt direkt med mycket attack för att kunna få upp värme i däcken. Toyos svarade bra i fukten och känslan vs Yoksoar var klart bättre - ingav förtroende. Med lite drift-körning och jagande av torrare spår satte jag någon låg 1.23 tid. Tiden visads sig räcka till 3:e plats mer än vad jag hade hoppas på vs bilar med ABS. Vår regn guru Hans D imponerade med låga 1.21 tider !

Tidsträning 2
Lika blött och kallt - jobbade vidare med att jaga lite torrare spår och bromsa i innerspå på slutet av rakan ( mindre gummi där ) vilket belönade mig med 1.21.9 tid som räckte till en andra plats och desstuom slå Dennis med några hundradelar och vara före regn-experten Niklas Tycket det var riktigt kul att regn-köra idag. Har nog underskattat den träningen som regn-körning ger. Detta var ändå min första regnåkning på två år

Eftermiddag bjöd på torrt väder

Race 1
Startade brevid Hans D och kom som vanligt iväg dåligt i starten ( måste lära mig att starta bättre ) Niklas smiterförbi på insidan och Dennis är mig i hasorna. Tredje bil ut mot Micro. Ner i Lito gör Niklas ett lite väl ambitöst försök att köra om Hans i ytterspår och åker av. Ut på rakan kör jag nu ikapp Hans lätt, (Hans har en mer gat-orienterad bil och har svårt att hänga med race stukade-miator). Går genom T1 med Hans på insidan och leder sen upp mot Micro. Dennis uppvaktar mig hårt i hårnålen och Lito partiet som jag inte får till riktigt gör massa missar och tycker greppet är skumt med Toyo-däcken. Kör dåligt några varv men lyckas ändå hålla Dennis bakom och dra ifrån något när han uppvaktas av Fredrik. I slutet av rejsat får jag mera avstånd då jag kommer igenom varvningar bättre. Fredrik har nu fått upp farten passerar Dennis och mina däck känns nu ännu halare ( tydligt överhettat ) Fredrik snart ikapp men lyckas hålla han bakom över mållinjen. Gott att vinna rejset
Min tid är dock bara 5:e i rejset så kändes lite yxigt att vinna på något sätt

Race 2
Justerar ner däckstrycken rejält ( mycket mera känsligare än Yokosar ) och hårdar upp lite re-bound runt om. Startar först ( trodde tiderna skull avgöra start-ordningen ?) Får till än bättre start och kommer ut som första bil. Däcken/greppet betydligt bättre nu och jagar snart ner fin serie på låga 12:or, bakom mig jagas det hårt men kan hålla Niklas och Fredrik bakom mig på säkert avstånd, även om jag nog bromsar lite för tidigt i bland. Känns lite suddigt ändå med Toyos däcken. I mitten av rejset kör Niklas en bromsduell med Fredrik i slutet av rakan som blir lite väl hård och Niklas men tappar kontrollen av bromsningen ?, som tur är ser jag detta och går ut i gruset och släpper om Niklas ( 1-1 Niklas ) men stänger dörren till Fredrik Jagar Niklas några varv och lyckas köra om på de vanliga stället när det gäller Niklas ( bättre utgång över bäcken ) Med Nikas strax bakom mig vinner jag även detta rejs

Bästa tiden nu 1.12.1xx vilket kändes bra. Kul för Niklas att sätta en kanon tid på 1.11.8. Gäller att ha en hare bara

Sammanfattning
Seger i två rejs
Klar för bättring av min körning i blött ( snabbat av rejsmiatorna i regn idag )
Känns som Toysor har klart bättre regn-prestanda än Yokosar
Toyo mycket känsligare för däcktryck

Saker att förbättra
Få till hårnålen bättre
Slipa in Lito spårvalen
Få till att kunna bromsa rakan på 50-60 m

Riktigt kul att det är så jämnt bland miatorn nu
Race 1 och Race 2


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Badrumsvägd

Dags att fräscha upp tråden lite - höstens mods har sträckt sig till att lätta lite mera
- Dörrar strippade med plast-rutor
- Plast-ruta i HT
- Fasta lampor

En körning gjord få Falkenberg med gott resultat
Nytt person bästa på 53.36 och har än så länge snabbast Miata tid på Falkenberg Lär väl ryka när övriga i Miata-klanen kommer fram thumbs up


Med hjälp av tips från Dude här på rejsa har jag nu fått ihop mitt egna budget Corner-väga-set som testades. Fungerar kanon thumbs up Tack för tips Dude Jag använder ett xls sheet från en 924 sida som är simpelt att få fram värden med. www.924.org/Downloads/carxwt.xls
Första vägningen utan förare i indikerar att här finns saker att förbättra, värden stämmer väldigt bra och försäkerhets skulle kunde jag verifiera min lösning med proffsvågar hos racing team som huserar nära Sisjön thumbs up Ligger på kg rätt.

Inga höjdare värden direkt
Första vägningen visar utan förare
260 238
212 223
Vikt 933 kg ( med ~10 L bensin )
Front 53% Rear 47 %
Cross-Weight
RR X LF: % 51,8%
LR X RF: % 48,2%
Fick jag lite förklaring till halvkass broms-känsla höger fram thumbs up

Skall ägna söndag em till att fixa till detta

Med mig i ligger vi på ~ 1030 kg, dvs jag är fortfarande väldigt tung mot 1.6:orna ~ 50 kg
Kittet för att Corner väga med bad-rumsvågar ( funkar för bilar som väger max 1050 kg )
8 st Jula vågar mekaniska 150 kg ( 800:- )
Lite 45x95 reglar ( 100 :- )
Plyfa-skiva ( 250:- )
Skimsskivor i MDF ( 50:- )
S:a ~ 1000:-

- MDF skivor för att få vågar i våg...
- Två reglar över vågar ( fördelar kraften mellan vågar )
- Två plyfaskivor med fett mellan ovan reglar ( tar upp spänningar )

Bilder




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
2 besök senaste veckan (40691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande