Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (40691 totalt) |
Du får väl ändå anstränga dig lite nu ![]() ![]() Ja i vägen för att dra på kalla sidan - det verkar allmänt lättare att dra det via den varma sidan, då kan man också skarva in utvattnet från värmepaketet lättare. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Det borde innebära att du inte får nåt (eller kraftigt reducerat) flöde igenom värmepaketet när termostaten öppnat (det kan ju vara bra med lite defroster även när allt är varmt (om det regnar tex)? Är det inte bättre att låta vattnet från värmepaketet gå ned till vattenpumpen som det gör nu? |
||||
Re:
Jajaja..... ![]() ![]() Med en ordentlig skopa tur så skulle kanske Saabslangen passa ännu bättre på den sidan. ![]() Titta så bra det passar! ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Eller var det invattnet jag menade ![]() http://members.aol.com/solomiata/Coo
Du en är riktig konstnär ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
![]() Det skiljer en del på slangdiametrarna och vill du minska flödet genom värmepaketet (det är ju rätt överdimensionerat får vårt bruk) så kan du ju strypa tillförseln lite mer. |
||||
Re:
Bygger man om kan man köra hårt i Arizonaöknen utan problem. |
||||
Adaptern hemma och allt verkar falla på plats lättare än vad jag trodde.
![]() Henrik åkte på det ![]() Fick lite svarv-hjälp av Henrik P tackar tackar ![]() ![]() Lite surt att jag inte kan få dit EGR röret - saknas inte mycket, borde gå att skarva. Alternativ så får jag blocka det till att börja med. Vad kan man skarva ett EGR rör med ? ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Hur grovt är röret?
Borde gå att göra ett helt nytt och kona det och använda de befintliga nipplarna/kopplingarna. Vi har koningsverktyg upp till 8mm utv på jobbet. Borde ju finnas även större än så att få tag på. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Re:
Kanske kunde det fungera att förlänga röret vid anslutningen till grenröret. Mekonomen har koningsverktygen ? Skall mäta röret tror det är lite grövre än 8 mm. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Då är det väl snyggare att göra ett helt nytt om det går? Mekonomen vad är det för något? ![]() Det finns lite olika EGR-rör till volvo för ett par hundralappar, kanske hade gått att använda ett sånt annars. Kan mäta lite på ett sånt om du vill. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hårdlöda dit ett vattenledningsrör som mellanbit (budget, kladd och sniklösning). Undrar hur rackarns varmt det blir en decimeter från grenröret (en hårdlödning borde klara av det kanske)?
|
||||
Sorry ![]()
Gärna om du kan - är det samma anslutningar ? Skall jag mäta upp något ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re: RÖR
Hellre tempgivare än EGR rör skulle jag vilja påstå. ![]()
Gör det inte för lätt för honom utan låt honom svettas lite! ![]() ![]() _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Helgen SSM övning på Knutan gick kalas ! Värmen kunde man inte klaga på även om det var lite väl mycket ett tag. Coolant re-route fungerade utmärkt.
Resultat mässigt är jag väldigt nöjd kvalade och startade först i C båda heaten - gjorde mitt bästa och matrialet verka kunna räcka till en 2:a plats i C nu ![]() Resultat via MGCC som skall ha massa för ett kanon arr ![]() ![]() http://www.sportvagnsmeeting.se/ Alltid kul när farbror kommer ner och tittar ![]() ![]() Första gången jag blev plåtat av RACEFOTo och vilka bilder sen ![]() Övriga bilder ( vidare till bildgalleri ) http://www.roadsport.se/index.php ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite info ( på begäran) om hur jag gjorde min coolan re-route. Titta lite på hur turbofolket hade löst det.
JR termostat distans med uttag mot in på värmepaket med 1.6 termostat hus på baksidan pekande mot grenröret. Ett stålrör ( bytas till alu senare ) med påsvetsad anslutning till utgången från värme-paketet. Återanvänt alla orginal slangar. Ingång kallvatten till motorn byttes mot en 1.8 termostat anslutning. Värmegivaren flyttades till motorblocket ( finns orginal-anslutning där ) Köpte en S-slang på biltema (för passat nedre) som delades till två L för anslutning bak till stål-rör och skarv främre till kylet. Denna lösning tror jag passar en 1.8 utan turbo för 1.6:an är Henriks lösning kanske bäst ? Lite suddiga mobil-bilder som kanske förtydligar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denna anslutning ersätts med termostat-hus från 1.8 - passar perfekt sen mot anslutning kyl med orginal-slang ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Jag funderade också på en sån variant, eftersom flänsen såg ut som termostathusets. ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
En kul KM final kördes på Knutan. Många bilar anslöt till sedvanliga klasser
I miata-klanen hade de flesta en bra dag med nya pb och roliga körningar ![]() Två tidsträningar och två rejs bjöds från MGCC. Som vanligt avgjordes tävlingen på tiden från tidsträningen och som vanligt så roddades arr utmärkt av MGC och jag fick mig en skopa för att jag körde av i fel grind i depån, alltid skönt med brutala tillrättavisningar så man inte tappar skärpan ![]() Testade för första gången Toyos R888 på skarpt läge. Förmiddagen bjöd på blött och kallt väder, har aldrig gillat blötan direkt men bestämde mig för att älska blötkörning idag ![]() Tidsträning 1 Ställde dämparna på mjukades re-bound som jag vet fungerar och ökade upp trycket i däcken. Gick ut hårt direkt med mycket attack för att kunna få upp värme i däcken. Toyos svarade bra i fukten och känslan vs Yoksoar var klart bättre - ingav förtroende. Med lite drift-körning och jagande av torrare spår satte jag någon låg 1.23 tid. Tiden visads sig räcka till 3:e plats mer än vad jag hade hoppas på vs bilar med ABS. Vår regn guru Hans D imponerade med låga 1.21 tider ! Tidsträning 2 Lika blött och kallt - jobbade vidare med att jaga lite torrare spår och bromsa i innerspå på slutet av rakan ( mindre gummi där ) vilket belönade mig med 1.21.9 tid som räckte till en andra plats och desstuom slå Dennis med några hundradelar och vara före regn-experten Niklas ![]() ![]() Eftermiddag bjöd på torrt väder Race 1 Startade brevid Hans D och kom som vanligt iväg dåligt i starten ( måste lära mig att starta bättre ![]() ![]() ![]() ![]() Min tid är dock bara 5:e i rejset så kändes lite yxigt att vinna på något sätt ![]() Race 2 Justerar ner däckstrycken rejält ( mycket mera känsligare än Yokosar ) och hårdar upp lite re-bound runt om. Startar först ( trodde tiderna skull avgöra start-ordningen ?) Får till än bättre start och kommer ut som första bil. Däcken/greppet betydligt bättre nu och jagar snart ner fin serie på låga 12:or, bakom mig jagas det hårt men kan hålla Niklas och Fredrik bakom mig på säkert avstånd, även om jag nog bromsar lite för tidigt i bland. Känns lite suddigt ändå med Toyos däcken. I mitten av rejset kör Niklas en bromsduell med Fredrik i slutet av rakan som blir lite väl hård och Niklas men tappar kontrollen av bromsningen ?, som tur är ser jag detta och går ut i gruset och släpper om Niklas ( 1-1 Niklas ![]() ![]() ![]() ![]() Bästa tiden nu 1.12.1xx vilket kändes bra. Kul för Niklas att sätta en kanon tid på 1.11.8. Gäller att ha en hare bara ![]() Sammanfattning Seger i två rejs Klar för bättring av min körning i blött ( snabbat av rejsmiatorna i regn idag ) Känns som Toysor har klart bättre regn-prestanda än Yokosar Toyo mycket känsligare för däcktryck Saker att förbättra Få till hårnålen bättre Slipa in Lito spårvalen Få till att kunna bromsa rakan på 50-60 m Riktigt kul att det är så jämnt bland miatorn nu ![]() Race 1 och Race 2 ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Badrumsvägd
Dags att fräscha upp tråden lite - höstens mods har sträckt sig till att lätta lite mera ![]() - Dörrar strippade med plast-rutor - Plast-ruta i HT - Fasta lampor En körning gjord få Falkenberg med gott resultat Nytt person bästa på 53.36 och har än så länge snabbast Miata tid på Falkenberg ![]() ![]() ![]() Med hjälp av tips från Dude här på rejsa har jag nu fått ihop mitt egna budget Corner-väga-set som testades. Fungerar kanon ![]() ![]() ![]() Första vägningen utan förare i indikerar att här finns saker att förbättra, värden stämmer väldigt bra och försäkerhets skulle kunde jag verifiera min lösning med proffsvågar hos racing team som huserar nära Sisjön ![]() Inga höjdare värden direkt Första vägningen visar utan förare 260 238 212 223 Vikt 933 kg ( med ~10 L bensin ) Front 53% Rear 47 % Cross-Weight RR X LF: % 51,8% LR X RF: % 48,2% Fick jag lite förklaring till halvkass broms-känsla höger fram ![]() Skall ägna söndag em till att fixa till detta Med mig i ligger vi på ~ 1030 kg, dvs jag är fortfarande väldigt tung mot 1.6:orna ~ 50 kg ![]() Kittet för att Corner väga med bad-rumsvågar ( funkar för bilar som väger max 1050 kg ) 8 st Jula vågar mekaniska 150 kg ( 800:- ) Lite 45x95 reglar ( 100 :- ) Plyfa-skiva ( 250:- ) Skimsskivor i MDF ( 50:- ) S:a ~ 1000:- ![]() - MDF skivor för att få vågar i våg... - Två reglar över vågar ( fördelar kraften mellan vågar ) - Två plyfaskivor med fett mellan ovan reglar ( tar upp spänningar ) Bilder ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (40691 totalt) |